Annons
Gammal 2019-07-05, 15:58
Vattendroppe

Gör dedikerat grafikkort nån skillnad?
Efter att min gamla trotjänare till redigeringslaptop börjar rämna i sömmarna är det dags att uppgradera sig.

Min fråga är enkel att ställa - hur mycket skillnad gör en dedikerad grafikkrets för PS/LR?

Skärmen i fråga är 2560x1440 px, och jag har inga direkta utsikter (för tillfället) att driva en extern skärm med datorn. Grafikkretsen jag har möjlighet att peta in är en Nvidia MX250 (25W-varianten). Långt från något monster alltså, men ändå betydligt mer kompetent än Intels UHD 620 som är alternativet.
Gammal 2019-07-05, 16:41
Erik Schalin

Prova utan?
Går det inte bra så skaffa ett då.

Tester: Pugetsystems
Vet itne om de testat PS/LR med olika grafikkort.
Gammal 2019-07-05, 16:47
Vattendroppe

Om det hade varit ett alternativ så. Tyvärr är GPUn fastlödd direkt på moderkortet (som på de flesta laptops), så det är inte praktiskt möjligt att eftermontera.
Gammal 2019-07-05, 16:47
ztenlund

Erik Schalin skrev: Prova utan?
Går det inte bra så skaffa ett då.

Tester: Pugetsystems
Vet itne om de testat PS/LR med olika grafikkort.
Märkligt förslag när det handlar om en bärbar dator, eller har du förslag på hur det går till?

Jag vet inte hur det är med PS/LR, men jag klämde i ett MX150 när jag ändå höll på med min bärbara. Det kostade inte så fasligt mycket extra. I själva verket ersätter det inte heller den inbyggda kretsen i processorn, utan man får två grafikkretsar som datorn kan växla mellan efter behov (eller om man pillar i Nvidias program).
Gammal 2019-07-05, 17:04
Erik Schalin

ztenlund skrev: Märkligt förslag när det handlar om en bärbar dator, eller har du förslag på hur det går till?
Det kanske inte går att eftermontera ett grafikkort. Jag har aldrig brytt mig om bärbara på det sättet.

I så fall finns det bara ett sätt, installera o testkör på två datorer, en med o en utan grafikkort. Borde en butik kunna hjälpa till med.
CC kan man installera o köra gratis i 7 dagar. Men det tar bara en dag o installera o testa.
Gammal 2019-07-05, 17:04
Vattendroppe

ztenlund skrev: Jag vet inte hur det är med PS/LR, men jag klämde i ett MX150 när jag ändå höll på med min bärbara. Det kostade inte så fasligt mycket extra. I själva verket ersätter det inte heller den inbyggda kretsen i processorn, utan man får två grafikkretsar som datorn kan växla mellan efter behov (eller om man pillar i Nvidias program).
Vet att det inte ersätter kretsen, men inbyggt grafikkort kostar en dryga tusingen extra, utan den kan jag välja att använda slotten för ytterligare 8 gb integrerat RAM istället och så ersätts kylningssystemet i datorn med ett rejälare om jag väljer grafikkortet, vilket ökar vikten något och förkortare batteritiden något!
Gammal 2019-07-05, 17:12
Vattendroppe

Erik Schalin skrev: I så fall finns det bara ett sätt, installera o testkör på två datorer, en med o en utan grafikkort. Borde en butik kunna hjälpa till med.
CC kan man installera o köra gratis i 7 dagar. Men det tar bara en dag o installera o testa.
Om du bor nånstans där det finns en butik som är villig att hjälpa till det med får du jättegärna återkomma med resultat! :)

Tyvärr är närmaste plats där det ens finns en chans att det går 4 timmar bort i bil för mig. Efter det 6 timmar och en landsgräns. Att försöka fråga på ett forum för fotografer som ofta är väldigt tekniskt kunniga verkade som ett klart mer attraktivt första försök!
Gammal 2019-07-05, 18:18
Astroscapist

Svaret på frågan är att ett bra grafikkort ger ett skönare arbetsflöde i LR. Vissa processer är snabbare.
Hur du ska göra med en bärbar dator och hur mkt skillnad det ger för den du tänkt använda mot den du redan har är klart svårare att svara på.
Finns externa GPU med... Men dyrt.

/Stefan
Gammal 2019-07-05, 22:04
Erik Schalin

Vattendroppe skrev: Att försöka fråga på ett forum för fotografer som ofta är väldigt tekniskt kunniga verkade som ett klart mer attraktivt första försök!
Definitivt enklare att starta så
Gammal 2019-07-06, 09:18
Vattendroppe

Astroscapist skrev: Svaret på frågan är att ett bra grafikkort ger ett skönare arbetsflöde i LR. Vissa processer är snabbare.
Hur du ska göra med en bärbar dator och hur mkt skillnad det ger för den du tänkt använda mot den du redan har är klart svårare att svara på.
Finns externa GPU med... Men dyrt.

/Stefan
Den omedelbara följdfrågan är ju såklart var gränsen går för ett "bra" grafikkort - men jag misstänker att det är knepigt att svara på!
Gammal 2019-07-06, 09:39
Astroscapist

Vattendroppe skrev: Den omedelbara följdfrågan är ju såklart var gränsen går för ett "bra" grafikkort - men jag misstänker att det är knepigt att svara på!
Alla grafikkort som förhöjer upplevelsen att använda datorn jämfört med de man haft tidigare.
Så för att försäkra sig det så köp så dyrt man har råd med :)

/Stefan
Gammal 2019-07-06, 11:17
Ventures

Astroscapist skrev: Alla grafikkort som förhöjer upplevelsen att använda datorn jämfört med de man haft tidigare.
Så för att försäkra sig det så köp så dyrt man har råd med :)

/Stefan
Beror förstås på vad man använder datorn till. Jag gick från passivt kylt enkelt grafikkort för några hundralappar till "dyrt gamingkort" med dubbla fläktar och märker ingen skillnad i det jag gör. Anledningen var att Adobe påstod att man skulle få bättre prestanda i lightroom genom att utnyttja grafikkortet. Vilket inte var sant varken med mitt enkla grafikkort eller det nya (de har möjligen åstadkommit det i versionerna efter 6.14).
Grafikkortet är säkert bra till spel vilket jag inte ägnar mig åt.
Gammal 2019-07-06, 11:31
Zebulah

https://petapixel.com/2015/05/08/why...-acceleration/
Gammal 2019-07-06, 11:40
Vattendroppe

Zebulah skrev: https://petapixel.com/2015/05/08/why...-acceleration/
Har sett den, och tyvärr är det en ganska utdaterad artikel. Det har hänt en hel del under huven de senaste fyra åren!
Gammal 2019-07-06, 11:55
ztenlund

Vattendroppe skrev: Vet att det inte ersätter kretsen, men inbyggt grafikkort kostar en dryga tusingen extra, utan den kan jag välja att använda slotten för ytterligare 8 gb integrerat RAM istället och så ersätts kylningssystemet i datorn med ett rejälare om jag väljer grafikkortet, vilket ökar vikten något och förkortare batteritiden något!
Hur mycket RAM har du annars? Du vill ju inte gärna mindre än 16 GB totalt. I mitt fall påverkar inte grafikkretsen möjligheten till RAM på något sätt. Sedan går det väl åt mer energi om man faktiskt utnyttjar grafikkretsen, men det får man ju räkna med.
Besvara

Bokmärken

Taggar
gpu , grafikkort , redigering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.