Gammal 2019-09-25, 17:55
Third eye

fotobollfoto skrev: Det händer, eller hände den gången med datorköpet.

Mitt objektiv jag köpte nyss blev inte billigare i den butik jag köpte det med avbetalning. Men fortfarande billigare med avbetalning än tredje billigast butik på prisjakt.

Butikens kontantpris 21 009 kr
Pris med avbetalning 21 333 kr
Ah, hänger med.
Tack för svar på OT :-)
Gammal 2019-09-25, 21:21
Erik Schalin

Kreditbolag är dyra o luriga jävlar.
Läs det finstilta mycket noggrannt.
Personligen skulle jag aldrig köpa en kamera på avbetalning.
Dels för att den i mitt fall inte genererar några inkomster samt att en kamera kan gå i backen dag 1.
OM jag nu var i så stort behov så hade jag lånat pengarna på banken. I mitt fall hade jag lånat på huset o fått en ränta på 1,24% idag. Dessutom så drar jag av 30% av räntekostnaden i deklarationen. Vilket ger en ränta på ca 0,9%.

OT
O höjer man blicken o tittar efter vem som äger dessa kreditbolag som gärna lånar ut till 15% ränta....
voila! Storbanken som just förvägrat dig ett lån men gärna lånar ut till kompisen som äger ett hus.... ockrare...
Lånar gör jag till större investeringar vilket innebär boende och bil.
Gammal 2019-09-25, 22:11
Ventures

MikaelSB skrev: Varför tar du upp ytterligheter när trådskaparen har ett konkret exempel till hands? Bidrar inte till någon som helst klarhet.
Klarheten ligger i principen. Det var smart att låna till konsumtion på 80-talet. Det är inte det nu.
Dessutom gäller inte konsumentköplagen utan konsumentkreditlagen som är något annat. Du äger inte prylen förrän den är betald.

Önskemålet var att "få folks åsikter". Det här var mina.
Vad tillförde dina synpunkter på mitt inlägg?
Gammal 2019-09-26, 08:20
fotobollfoto

Vad söta ni är som alltid gör ett ekonomiskt bussinesss case för ett kameraköp :-)

Frågeställaren är amatör och nybörjare. Och väldigt entusiastisk.

Hur många bilder ska han inte kunna fånga under det år (eller två) som han ska spara pengar för att kunna betala kontant. Hur lite näring ska hans fotointresse få.
Gammal 2019-09-26, 08:23
MikaelSB

Ventures skrev: Klarheten ligger i principen. Det var smart att låna till konsumtion på 80-talet. Det är inte det nu.
Dessutom gäller inte konsumentköplagen utan konsumentkreditlagen som är något annat. Du äger inte prylen förrän den är betald.

Önskemålet var att "få folks åsikter". Det här var mina.
Vad tillförde dina synpunkter på mitt inlägg?
Jag har skummat lagen och en del sammanfattningar men ser ingen konflikt mellan konsumentköp- och konsumentkreditlagen. De båda gäller, som jag förstår det, där konsumentköplagen reglerar köp av varor och tjänster medan konsumentkreditlagen reglerar villkoren för kredithanteringen. Du äger fortfarande prylen du köpt, men i avtal kan kreditgivaren kräva tillbaka prylen vid utebliven betalning.

Det finns särskilt dåliga kreditköp. Men här handlar det om en avvägning kring hur mycket man är villig att betala i avgifter för att köpa en pryl på kredit. I normalfallet, med korta avbetalningsperioder, är avgifterna ofta blygsamma.
Gammal 2019-09-26, 09:36
Erik Schalin

MikaelSB skrev: Men här handlar det om en avvägning kring hur mycket man är villig att betala i avgifter för att köpa en pryl på kredit. I normalfallet, med korta avbetalningsperioder, är avgifterna ofta blygsamma.
mmmm men nu pratar TS om 2 ÅR för att betala en kamera. Det är inga jättesummor om vi håller oss till normala objektiv. Och om det är en jättesumma för TS så hade jag tittat på ngt begagnat istället.
Personligen hade jag inte gått in i ett sådant avtal.
Bor TS i Mullsjö så är TS välkommen o låna en D3100 gratis tills jag behöver den. Men TS hade väl redan en enklare Canon så det tillför inget med en D3100.
Gammal 2019-09-26, 10:14
Astroscapist

Jag ser inga problem med avbetalningar om man har koll på sin ekonomi.
Det finns ju tillfällen man erbjuds 0% ränta.
Sen finns det tillfällen när det är superbra erbjudanden och man vill slå til och då kan det även då löna sig att avbetala med ränta och ändå komma undan billigare än att vänta tills man har råd med hela summan. Dessutom har man då ägt den redan i 2 år.

/Stefan
Gammal 2019-09-26, 12:37
MikaelSB

fotobollfoto skrev: Vad söta ni är som alltid gör ett ekonomiskt bussinesss case för ett kameraköp :-)

Frågeställaren är amatör och nybörjare. Och väldigt entusiastisk.

Hur många bilder ska han inte kunna fånga under det år (eller två) som han ska spara pengar för att kunna betala kontant. Hur lite näring ska hans fotointresse få.
Jag håller med dig. Att spara pengar i ett år eller två(!) för en kamera hellre än att ta en pytteliten ekonomisk risk, om man vill uttrycka sig så, och utvecklas under tiden känns tråkigt.

Att köpa grym utrustning på kredit med avbetalningstakt man med enkelhet klarar av tror jag kan ge väldigt mycket tillbaka i form av mer lustfylld fotograferande och större trygghet i utrustningen. Även om det kostar en liten skvätt mer än om man köpte prylarna kontant.
Gammal 2019-09-26, 17:55
ja-foto

Jag tror det var CDON som för ett tag sedan hade 12mån räntefritt utan uppläggningsavgift.
Det är väl en ganska schysst deal.
Blir ju ungefär som ett sparande man MÅSTE lägga undan till varje månad.
Om man nu har brådis och kameran man har är döende.
Gammal 2019-09-26, 20:55
Ventures

ja-foto skrev: Jag tror det var CDON som för ett tag sedan hade 12mån räntefritt utan uppläggningsavgift.
Det är väl en ganska schysst deal.
Blir ju ungefär som ett sparande man MÅSTE lägga undan till varje månad.
Om man nu har brådis och kameran man har är döende.
Om man ska spinna vidare på nackdelarna med kreditköp så är det ofta de med svag betalningsförmåga som utnyttjar avbetalning. Missas en inbetalning är ofta straffet så kännbart att man misstänker att det är där de tjänar pengarna. Läs noga det finstilta innan ni skriver på avtalet.
Gammal 2019-09-26, 20:59
Ventures

fotobollfoto skrev: Vad söta ni är som alltid gör ett ekonomiskt bussinesss case för ett kameraköp :-)
Skulle du inte göra en ekonomisk kalkyl om du inte hade råd?
Gammal 2019-09-26, 21:24
fotobollfoto

Ventures skrev: Skulle du inte göra en ekonomisk kalkyl om du inte hade råd?
En ekonomisk kalkyl - eller åtminstone göra en bedömning av min möjlighet att betala - är självklar.

Jag tänkte mer på de som inte ville låna till en investering om inte investeringen sedan betalar tillbaka sig - i pengar. De som betraktar en kamera som en konsumtionspryl.
Men en kamera kan vara en investering i glädje till sin hobby. Något man mår bra av och utvecklas med.
Gammal 2019-09-26, 21:25
fotobollfoto

Ventures skrev: Skulle du inte göra en ekonomisk kalkyl om du inte hade råd?
Även om jag hade pengar att köpa en kamera kontant skulle jag värdera ifall detta var vad jag ville använda pengarna till.
Gammal 2019-09-26, 21:26
fotobollfoto

Ventures skrev: Om man ska spinna vidare på nackdelarna med kreditköp så är det ofta de med svag betalningsförmåga som utnyttjar avbetalning. Missas en inbetalning är ofta straffet så kännbart att man misstänker att det är där de tjänar pengarna. Läs noga det finstilta innan ni skriver på avtalet.
Helt enig!

Läs det finstilta!
Missa ingen betalning!
Gammal 2019-09-26, 21:31
PMD

Och räkna ut, innan köpet, vad totalkostnaden kommer att bli.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.

Miops Capsule360