Annons
Gammal 2019-09-30, 12:17
Bengf

Nackdelen med spegelfria, även för Fuji är väl att köpa äldre begagnat trots ofta mycket bra priser, och då tänker jag på den snabba utvecklingen som dom spegelfria har, äldre modeller har ofta långsammare autofokus, EVF:N vill lagga efter vid seriebilds tagningar, en gammal Fuji E2 kan fungera suveränt som andra kamera om man tar aktion-bilder med huvudkameran OSV.

Mängden modeller under X-T2/T3, som tex X-T20 eller fina X-E3 kan bli knepigt som huvudkamera om man vill bygga vidare på längre tyngre Zoomar, Mats var inne på det att det kan bli framtungt, och handgreppet på många av dessa är ofta ganska så grunda, Sonys A7-serier har nog fått kilometer lång kritik för sin litenhet och då har den ändå ett visserligen kort men skapligt djupt grepp. det hade inte skadat om X-T3 fått ytterligare några millimeter på greppet, men då börjar den väl äta på X-H1.
Gammal 2019-09-30, 14:44
Flash Gordon

Bengf skrev: Nackdelen med spegelfria, även för Fuji är väl att köpa äldre begagnat trots ofta mycket bra priser, och då tänker jag på den snabba utvecklingen som dom spegelfria har, äldre modeller har ofta långsammare autofokus, EVF:N vill lagga efter vid seriebilds tagningar, en gammal Fuji E2 kan fungera suveränt som andra kamera om man tar aktion-bilder med huvudkameran OSV.

Mängden modeller under X-T2/T3, som tex X-T20 eller fina X-E3 kan bli knepigt som huvudkamera om man vill bygga vidare på längre tyngre Zoomar, Mats var inne på det att det kan bli framtungt, och handgreppet på många av dessa är ofta ganska så grunda, Sonys A7-serier har nog fått kilometer lång kritik för sin litenhet och då har den ändå ett visserligen kort men skapligt djupt grepp. det hade inte skadat om X-T3 fått ytterligare några millimeter på greppet, men då börjar den väl äta på X-H1.
Nu är inte X-T2 särskilt gammal. Den lanserades i mitten av 2016.
Den har bra följande fokus fast X-T3 har nu ändå bättre.
Klarar jag att sätta fokus på en helsvart galen jycke i fullfart som är bland det svåraste motiv för AF-C att följa för att det saknar tydliga kontraster. MIn förra hund en Hovawart var mycket enklare för han var svart, vit och brun.

Detta med storlek och vikt på spegellösa kameror finns det nog lika många åsikter om som det finns användare.

X-T2-3 där går gränsen för hur liten kamera jag kan acceptera. X-PRO2 är lite annorlunda för där använder jag bara normalt mindre och lätta objektiv.
Jag har visserliigen fotat både med 50-140 på 1,1 kg och 100-400 på 1,67 kg. Det går också men om man fotar en längre stund börjar man bli trött i högerhanden. Det blir något krampaktigt över greppet när det är så grunt.

X-T2 och 3 fungerar för mig bra även med 50-14 samt100-400 utan grepp. Fast skall jag fota under längre tid med dessa och fota mycket i porträttläge sätter jag helst på batterigreppet med sina ytterligare 2 batterier.

Numera har jag X-H1 som jag trivs med mer än X-T2. Främst på grund av IBIS fast också därför kameran är lite större och har mycket bättre grepp.
Ett annat skäl är att tumfokusknappen sitter bättre till på den kameran. Placeringen är mer lik den på Canon.
En del vill ha så liten och lätt kamera som möjligt. Personligen betyder ergonomin när det gäller användandet mera. Efter släpat och fortfarande släpar runt på en Canon 5D
kamera med ibland större objektiv är fortfarande X-H1 en kompakt och lättare kamera.

Slutligen ett tips. Spegellösa kameror är kompakta och har ofta därför mindre knappar på baksidan. Mina Fuji X-H1 har en knapp för tumfokus som är så liten och grund att det är svårt att hitta den med bara händer. Med handskar på är det omöjligt

Därför har jag satt på en liten kula Sugru på tumfokus på både kameran och batterigreppet. Ni kan se det på på bilden.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM9114.jpg
Visningar:	14
Storlek:	99.8 KB
ID:	148915  

Gammal 2019-09-30, 17:04
ztenlund

Flash Gordon skrev: Slutligen ett tips. Spegellösa kameror är kompakta och har ofta därför mindre knappar på baksidan. Mina Fuji X-H1 har en knapp för tumfokus som är så liten och grund att det är svårt att hitta den med bara händer. Med handskar på är det omöjligt
Det är nog ofta mer en sjuka hos de som utformarna kamerorna när de kommer upp i en storlek som X-H1. Titta på AF-On-knappen på GFX-100. Platsbrist? Njae...

Tydligt blir det också om man tittat på en bild med Nikon D850 och Z7 bredvid varandra. Z7 har generellt inte dessa miniknappar, däremot har den färre knappar (tydligast genom att knappraden till vänster om skärmen saknas, men den finns ju inte på X-H1 heller).

Sony har också haft fjuttknappar på A7-serien, men har nu på den fjärde generationen tydligen äntligen insett att alla faktiskt inte måste vara fullt så små, trots att huset bara blivit marginellt större genom att greppet är ändrat.
Gammal 2019-09-30, 17:24
Bengf

Flash Gordon skrev: Nu är inte X-T2 särskilt gammal. Den lanserades i mitten av 2016.
Den har bra följande fokus fast X-T3 har nu ändå bättre.
Klarar jag att sätta fokus på en helsvart galen jycke i fullfart som är bland det svåraste motiv för AF-C att följa för att det saknar tydliga kontraster. MIn förra hund en Hovawart var mycket enklare för han var svart, vit och brun.

Detta med storlek och vikt på spegellösa kameror finns det nog lika många åsikter om som det finns användare.

X-T2-3 där går gränsen för hur liten kamera jag kan acceptera. X-PRO2 är lite annorlunda för där använder jag bara normalt mindre och lätta objektiv.
Jag har visserliigen fotat både med 50-140 på 1,1 kg och 100-400 på 1,67 kg. Det går också men om man fotar en längre stund börjar man bli trött i högerhanden. Det blir något krampaktigt över greppet när det är så grunt.

X-T2 och 3 fungerar för mig bra även med 50-14 samt100-400 utan grepp. Fast skall jag fota under längre tid med dessa och fota mycket i porträttläge sätter jag helst på batterigreppet med sina ytterligare 2 batterier.

Numera har jag X-H1 som jag trivs med mer än X-T2. Främst på grund av IBIS fast också därför kameran är lite större och har mycket bättre grepp.
Ett annat skäl är att tumfokusknappen sitter bättre till på den kameran. Placeringen är mer lik den på Canon.
En del vill ha så liten och lätt kamera som möjligt. Personligen betyder ergonomin när det gäller användandet mera. Efter släpat och fortfarande släpar runt på en Canon 5D
kamera med ibland större objektiv är fortfarande X-H1 en kompakt och lättare kamera.

Slutligen ett tips. Spegellösa kameror är kompakta och har ofta därför mindre knappar på baksidan. Mina Fuji X-H1 har en knapp för tumfokus som är så liten och grund att det är svårt att hitta den med bara händer. Med handskar på är det omöjligt

Därför har jag satt på en liten kula Sugru på tumfokus på både kameran och batterigreppet. Ni kan se det på på bilden.
Ja menar modeller storleksmässigt under X-T2, alla har ju inte flera kameror att välja i mellan, utan kan söka en huvudkamera direkt, inte en extrakamera som komplement. Det gäller då att tänka till, vad vill jag och kommer jag att fota.
Kameror mindre än X-T2 med också klena grepp, sedan kan visst många lösa det med framflyttning av objektivhanden ( dom flesta håller väl objektivet med ena handen skruvar på zoom ringen och så )
Gammal 2019-09-30, 17:25
fotobollfoto

Kacper0 skrev: Jodå! Håller på göra den första kursen nu med min pappas gamla nikon d60 nu innan jag skaffa mig min egen kamera.
Att gubben har en Nikon kan vara ett starkt skäl att själv välja Nikon. Då kan ni låna grejer av varandra och låta det gemensamma systemet växa snabbare.
Gammal 2019-09-30, 17:27
ztenlund

fotobollfoto skrev: Att gubben har en Nikon kan vara ett starkt skäl att själv välja Nikon. Då kan ni låna grejer av varandra och låta det gemensamma systemet växa snabbare.
Om "gubben" har några bättre objektiv och inte bara någon paketzoom eller två. D60 är en tio år gammal basmodell.
Gammal 2019-09-30, 17:33
fotobollfoto

ztenlund skrev: Om "gubben" har några bättre objektiv och inte bara någon paketzoom eller två. D60 är en tio år gammal basmodell.
Gubben kanske behöver en lekkamrat. Om grabben skaffar kamera och objektiv så vaknar gubbens intresse och nya objektiv införskaffas.

Steget för gubben till en ny Fuji kanske känns för stort.

Men visst, allt beror ju på.

Dock är det svårt att hitta en rationell nackdel med att ha samma system som farsan
Gammal 2019-09-30, 18:04
Kacper0

fotobollfoto skrev: Gubben kanske behöver en lekkamrat. Om grabben skaffar kamera och objektiv så vaknar gubbens intresse och nya objektiv införskaffas.

Steget för gubben till en ny Fuji kanske känns för stort.

Men visst, allt beror ju på.

Dock är det svårt att hitta en rationell nackdel med att ha samma system som farsan
Förstår exakt hur ni tänker men farsan är en semester fotograf, han har med sig kamera bara på semester för att ta familje bilder :D Så just därför tänker jag bara på mig själv vid det tillfället :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.

B+W Filter