Annons

Första mäklarjobbet, kritik och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

riddler

Aktiv medlem
jo jag förstår det

Det är väl ganska självklart om man själv skickar in bilder i en tråd där bilder kritiseras att ens egna bilder också blir kritiserade. Det ska man nog tänka på om man har svårt att ta kritik.Tycker jag i alla fall. Som väldigt sällan skickar bilder hit, av just det skälet :) Hård men rättvis kritik mår å andra sidan ingen illa av, som vill utvecklas. Så det kanske man får ta, trots obehaget.
Ja du har helt rätt. Kommer nog aldrig länka något mer personligt igen haha. Jag har egentligen lätt för att ta kritik då jag är ute efter kritik, har en bild i bildpoolen, eller för övrigt alla bilder jag laddat upp här, kritisera de hur mycket du vill. Men här var jag aldrig ute efter det och det får man respektera tycker jag, speciellt om jag påpekat det klart och tydligt flera gånger. Men då får man skit för att man är dålig på att ta kritik istället. Vi släpper det tycker jag.
 

abbeman

Aktiv medlem
Flertalet av oss kom inte med egentlig kritik kring dina bilder utan vi förklarade att de inte var mäklarbilder du tagit. Flera av oss som svarat jobbar med att plåta åt mäklare och vi var nog flera som tyckte det var på sin plats att upplysa om att dina bilder inte var av den typen, inget annat.

Åter till tråden, om trådskaparen kollar igenom exempel som kommit här så är jag övertygad att han kommer nå ett helt annat resultat vid sin nästa fotning, lycka till Daniel.
Håller helt med, fantastisk bra synpunkter. Daniel har verkligen möjlighet att höja sig flera nivåer till nästa plåtning. Ett lysande exempel på att det lönar sig att vara nyfiken och fråga om råd.
 

Przemek

Aktiv medlem
Som mäklarfotograf vet jag att det tar tid att lära sig allt och första jobbet blir väl inte perfekt. Här kommer lite saker som jag observerat på bilderna när jag kollar på dem uppifrån och ned:

Första utebilden - gatulampan kan placeras så att den inte täcker ett fönster (ta några steg till höger). Mopeder och cyklar bör gömmas undan. En vattendroppe syns ovanför fönstret till vänster, kolla så att objektivet är rent. Räta upp vertikaler.

Utsikt från balkong - Lite för blå och för mörk himmel samt att balkongen ser nästan svart ut. Du kunde exponerat lite längre för att göra utemiljön ljusare och lagt till blixt för att ljusa upp balkongen. Räta upp vertikaler.

Baksida - Osäkert vad du vill visa, gaveln eller baksidan. Det intressanta är ju baksidan med altanen och markisen.

Altan - De tre gröna stolarna som är staplade på varandra tillför inget till bilden och borde plockats bort, och kanske det som står framför dem.

Altan(2) - Räta upp vetikaler. Flaskor med växtnäring och vattenkannor behöver inte vara med på bild. Himmel för sommarblå =). Om du använder polarisationsfilter så använd den med måtta, däremot är den ovärderlig inomhus för att ta bort blänk från golv mm.

Trädgård - Ok, men blå himmel kan läggas dit för att slippa grå och trist himmel (om nu mäklaren beställt/önskar sig det).

Innebilder rent allmänt:

1 - Tänk på vertikalerna! Extremt viktigt! Linjer får inte luta - ögat har rätt stora problem med att uppfatta storleken på ett rum med sneda vertikaler (linjer).

2 - Fota från (ca) midjehöjd - bilderna blir mera inbjudande och du kan hålla objektivet parallellt med golvet för att slippa lutande vertikaler. I kök ska man se lite över köksbänken men inte mycket mer.

3 - Täckning i fönster. Det är nästan helt utfrätt i fönster på bilderna. Lösning - ta en s.k. fönsterexponering
där du får en tydlig vy ut genom fönster, sedan kan du "måla in" fönstren från denna på den exponering som du gjorde för interiören.

4 - Vidvinkel. Inte bra. Försök att inte gå under 16mm på ditt objektiv. Man bör inte gå under 16mm på APS-C-sensor kameror (som din D7000). Bara om det är extremt trångt någonstans så kan man tänja på den regeln lite.

Köket - Här visar du den mest intressanta delen av köket som minst. Bättre vore att ta 2 bilder, först på arbetsytan och sedan vänder du på kameran och tar på resten av köket. Det är rätt svårt att få med ett kök på en enda bild, man får vanligtvis ta 2-3 bilder för att få med det viktigaste. Ofta kan man t.ex. inte få med arbetsytan, spisen, vasken, diskmaskinen och kylskåpet på en bild (om man inte kör med fisheye-objektiv givetvis =) ).

Jag tror att dessa tips räcker för att du ska kunna ta dina bilder flera nivåer högre på kort tid. Hoppas de hjälper.

/Przemek
 

lumor_

Aktiv medlem
Funderar lite på kritiken av mina bilder och hur jag ser på hur det förhåller sig till mäklarfoto. Det är ju en lite speciell genre på många sätt.

En av parametrarna man har att förhålla sig till är svårigheterna med blandningen av glödljus, utomhusljus och blixtljus. De flesta tilltalas inte av bilder som visar mycket gult från armaturerna som kontrasterar mot blått/grönt ljus som kommer in genom fönstren. Kanske har jag gått lite väl långt i mångas ögon vad gäller att rensa bort färgstick, särskilt från vita ytor. Om ljusförhållandena var knepiga kan det ibland vara enklast/snabbast att ta i rejält med korrigeringarna. Förstår att det kan ge ett lite livlöst intryck. Själv tycker jag att det ser prydligt ut men det blir bäst när det finns en del färg i övrigt i inredningen. Det är en smaksak och jag har märkt att olika mäklare efterfrågar olika mängd bortrensning av färgstick. En del ser det inte ens och en del vill ha kritvitt.

Ytterligare en sak som kan göra bilderna lite "kliniska" som någon uttryckte det är att jag brukar vara noga med att ta undan detaljer. Stora fria ytor ger ett mer cleant intryck, en eventuell köpare blir inte distraherad av en massa smått och det blir lättare att tänka sig sina egna föremål och stil i rummen om de inte är alltför personligt präglade. Det är ovanligt att jag fotar stylade hem (inget av bildexemplen som jag länkade till ovan är fixade av stylist) men det händer. Stylist används oftast i min stad (Umeå) i nyproducerade lägenheter eller andra fräscha lägenheter som av någon anledning redan är tömda från möbler. Att fota helt tomma lägenheter är ganska trist, ger ännu mer sterila bilder (men det går fort :) ). En del säljare, främst äldre, reagerar lite skämtsamt negativt med fraser liknande "ska det inte se ut som om någon bor här?" när de fått beskrivet för sig hur hemmet helst ska se ut inför fotograferingen eller när jag plockar bort diskborstar och annat från diskbänken. Jag brukar förklara det jag skrivit ovan ang störande detaljer som tar fokus från själva motivet och kanske berätta att jag hade gjort helt annorlunda om det varit ett hemma-hos-reportage. De allra flesta säljarna är väldigt duktiga på att se sådant själva och mitt plockande begränsas då till sådant som visserligen passar i rummet men som i någon speciell vinkel bara kommer in lite grann i bildkanten eller hamnar som ett störande objekt i förgrunden.

En del av kritiken tycker jag alltså kan hänföras till själva genren, en del är tycke och smak och till viss del kan ni ha rätt i att jag kanske i vissa fall gått för långt vad gäller att hålla bilderna rena.

Angående vidvinkel l och saker i förgrunden går det att komma undan med lite kortare brännvidder om man undviker sådant. Om man ser till att inga föremål hamnar nära, särskilt i hörnen slipper man många gånger konstigt utdragna proportioner. Trots detta är det klokt att nästan alltid ändå hålla sig ifrån de yttersta lägena för att göra rättvisande bilder.
 
Senast ändrad:

Splanky

Aktiv medlem
Har du en hel dag på dig för ett lägenhetsjobb så går det mesta att fixa med styling, ljussättning, och allt runtomkring, -livet blir besvärligare när det är en flera människor runt dig hela tiden, typ säljarnas familj med barn, hjälpsamna vänner o husdjur. Liksom att det kan vara väldigt rörigt och saker i vägen. Och som lök på laxen, tidsnöd!
Alltså ingen optimal situation för en perfekt session och du får göra det bästa av situationen.
Få hem är stylade beroende på var i landet du jobbar.
Liksom att interiören ibland är lågt prioriterat då lägesbilderna är avgörande.

Vad ville jag säga med detta då? (Kanske lite väl OT, ni får avgöra)
Jo, att inte bara tekniken är avgörande för resultatet utan även stresstålighet och smidighet.
Samt snabbt fixa till lösningar för bästa möjliga resultat.
Självklart är grunden såsom bildseende, teknik, ljuskunskap mm A o O.

Och jag instämmer att tråden innehåller otroligt mycket matnyttigt både i text o bild.
 
Senast ändrad:

Elixx

Aktiv medlem
önskar att någon kunde kritisera mina bilder på detta viset, så hade man nog vart betydligt bättre på foto :)
 

inspiro

Medlem
Var finns bilderna?

Hej Daniel,
Intressant ämne, jag har också intresse att kunna göra bra bostadsbilder och du har fått mycket respons som jag gärna tar del av men utan att se bilder, kan man inte förstå något av det som skrivs...
Länken som du angav leder inte längre till bilderna då huset har nog blivit sålt.
Kan du lägga upp bilderna någonstans så att man kan se dem...?
Tack!
 
ANNONS