Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICA använder min bild utan namn

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej!

Jag har vid ett antal gånger fotograferat personalen på ICA butiken i byn jag bor. Jag har varje gång påpekat att jag vill att det ska stå Foto: (min hemsida) när bilderna används. De har förstått och svarat att de fixar det. I början såg jag att länken fanns med när annonserna gick i tryck i reklamen som når ut till flera hushåll.

Senaste gångerna har det inte stått Foto: (min hemsida) utan ingenting alls har stått. Svårt att säga om hur många tillfällen det rör sig om, men minst tre gånger har jag sett detta.

Vad ska jag göra? Om fakturering är ett alternativ, hur går jag till väga för att räkna ut hur mycket, samt vart kan jag hänvisa dem om de har frågor kring detta?

Jag har inget företag utan driver detta som hobby, och fick en minimal summa för fotograferingarna jag gjort hos dem.

Tack på förhand!
 

matlep

Aktiv medlem
"otillåten anVändning m.m.
Vid otillåten användning, ändring eller bearbetning av bild
utgår ersättning motsvarande fotograferingsarvodet eller
aktuellt arkivbildspris. På detta tillkommer ett skadestånd
motsvarande minst samma belopp, dvs 100 % påslag"

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2013_web_k3.pdf
Det kan väl knappast gå under otillåten användning. Bilden är ju tagen och kunden har betalat för den.
Det är ju dessutom en reklambild och inte en redaktionell bild. Så det är lite snårigt.

Skrev du inget avtal med kunden vid fotograferingen?
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Det är ju alltid lite knepigt när det är folk man känner, och man har ställt upp för att vara snäll och kanske få lite egen reklam. Och man litar på att motparten ska hålla sin del av överenskommelsen! Det kan kännas svårt att börja bråka och göra anmälningar osv i såna fall.

Var jag du skulle jag gå och prata med dem på ICA och påpeka vad som skett, säga att du är besviken på dem och begära nån slags kompensation i pengar eller varor samt att de ser till att saken inte upprepas. Förmodligen är det bara ett slarv/förbiseende från deras sida.

Och till nästa gång lär du dig att alltid skriva skriftligt avtal!
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Det är ju alltid lite knepigt när det är folk man känner, och man har ställt upp för att vara snäll och kanske få lite egen reklam. Och man litar på att motparten ska hålla sin del av överenskommelsen! Det kan kännas svårt att börja bråka och göra anmälningar osv i såna fall.

Var jag du skulle jag gå och prata med dem på ICA och påpeka vad som skett, säga att du är besviken på dem och begära nån slags kompensation i pengar eller varor samt att de ser till att saken inte upprepas. Förmodligen är det bara ett slarv/förbiseende från deras sida.

Och till nästa gång lär du dig att alltid skriva skriftligt avtal!
Ock ta riktigt betalt.. Ica är inga fattiglappar som ska ge minimal ersättning...
 

angelpoison

Aktiv medlem
Det är ju alltid lite knepigt när det är folk man känner, och man har ställt upp för att vara snäll och kanske få lite egen reklam. Och man litar på att motparten ska hålla sin del av överenskommelsen! Det kan kännas svårt att börja bråka och göra anmälningar osv i såna fall.

Var jag du skulle jag gå och prata med dem på ICA och påpeka vad som skett, säga att du är besviken på dem och begära nån slags kompensation i pengar eller varor samt att de ser till att saken inte upprepas. Förmodligen är det bara ett slarv/förbiseende från deras sida.

Och till nästa gång lär du dig att alltid skriva skriftligt avtal!
Tack för ditt svar! Håller absolut med dig. Jag har tänkt prata med dem, ville ha mer kött på benen innan jag gör det, därav min fråga här.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för svar, flera ICA handlare är väl miljonärer (med all rätt efter deras hårda arbete) så jag ska absolut tänka på det nästa gång!
att hans Ica handlare i byn är miljonär är ytterst tveksamt. Dom flesta butiker under 50 miljoner i omsättning tjänar inga stora pengar. Dom som det går bra för är Maxi o kvantum butikerna. Vem har använt bilderna? är det tryckt i Icas egna blad (huvudkontorets) eller är det butikens egna utskick?
 

angelpoison

Aktiv medlem
att hans Ica handlare i byn är miljonär är ytterst tveksamt. Dom flesta butiker under 50 miljoner i omsättning tjänar inga stora pengar. Dom som det går bra för är Maxi o kvantum butikerna. Vem har använt bilderna? är det tryckt i Icas egna blad (huvudkontorets) eller är det butikens egna utskick?
Här i trakterna är det iaf så :)
Det är butikens egna utskick. eller två olika ICA butiker rättare sagt, en ICA nära och en som endast heter ICA och byns namn. (olika bilder)
 

ErlandH

Aktiv medlem
att hans Ica handlare i byn är miljonär är ytterst tveksamt. Dom flesta butiker under 50 miljoner i omsättning tjänar inga stora pengar.
Det där stämmer inte alls. Den aktuella Icabutiken har en omsättning på ungefär 30 miljoner och en vinst på runt en miljon varje år. Ägarna är mångmiljonärer.

Att äga och driva en Icabutik är ett av de enklaste sätten att tjäna riktigt mycket pengar (även om det också innebär hårt arbete).
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Det är väl enklast att prata med handlarn. Det verkar vara ett välskött företag och dom har säkert bara missat det här. Varför har du inte tagit ordentligt betalt, det verkar gnaga i dig?
 

snap01

Aktiv medlem
Det där stämmer inte alls. Den aktuella Icabutiken har en omsättning på ungefär 30 miljoner och en vinst på runt en miljon varje år. Ägarna är mångmiljonärer.

Att äga och driva en Icabutik är ett av de enklaste sätten att tjäna riktigt mycket pengar (även om det också innebär hårt arbete).
Det är få som kommer in o tjänar stora pengar på ica idag dom som gör det har oftast haft butikerna länge. Det läggs ner väldigt många ica butiker eller säljs bort för dålig lönsamhet och dom är alltid under 30 mille. Har jobbat som butikschef på fler ica butiker o har BLU o FLU utbildning där. Nu var det visserligen rätt många år sedan men jag har kontakter kvar där. Det enklaste sättet att tjäna riktigt mycket pengar? om du får rätt butik men det är inte lätt pga av massa orsaker jag inte tänker gå in på. Du har nog läst för mycket aftonbladet där dom alltid trycker på stora löp att ica ägarna tjänar miljoner det är inga småbutiks ägare som är med på dom listorna. Finns en små butiksägare som blev miljonär på aktier via ica men det är en helt annan story som aftonbladet missat ;-)

det intressanta här är om reklamen är direktreklam från ica där har knappast en lokal ica butik något att säga till om att den som tagit bilden ska stå med däremot är det egen reklam från butiken själv så bör dom kunna ordna det men jag kan säga så jag tror du knappast får mer jobb för att du står med namn under en personal bild i ett reklam utskick.
 

snap01

Aktiv medlem
Här i trakterna är det iaf så :)
Det är butikens egna utskick. eller två olika ICA butiker rättare sagt, en ICA nära och en som endast heter ICA och byns namn. (olika bilder)
vad jag vet så var det i alla fall så för några år sedan att butiken tillhör en profil som tex Nära profilen o då skickas det ut reklam blad med deras logga o butiksnamn o dom kunde även välja några egna drive varor men oavsett ett sådant blad är förtryckt från ica o i ett sådant utskick är det väldigt svårt att få till några lokala ändringar. Om det verkligen är butikens eget utskick så är det väl bara att prata med dom o är dom stentäta enligt Erland så skicka en fet faktura visserligen brukar Erland förespråka typ 300-800 kr när det gäller kvällstidningar ;-)
 

Limegreen

Aktiv medlem
Det kan väl knappast gå under otillåten användning. Bilden är ju tagen och kunden har betalat för den. Det är ju dessutom en reklambild och inte en redaktionell bild. Så det är lite snårigt.

Skrev du inget avtal med kunden vid fotograferingen?
Att inte skriva ut tryckkort när det bestämts innan och även påmints om = otillåten användning.
Ingenstans skrev i alla fall jag något om reklam/redaktionell.

Det finns hur många exempel som helst på att en bild som betalas, ändå kan användas otillåtet, fel media, fel upplaga, utan tryckkort, för lång tid, för många gånger mm. mm.

"Vill köparen s enare återanvända bilden eller utöka
användningsområdet krävs fotografens tillstånd."

"Fotografens namn ska a lltid anges i enlighet med god
sed. Vid utebliven namnangivelse har fotografen rätt till
skadestånd."

Muntligt avtal gäller också. Skämt åsido, jag visste att det skulle bli en massa dravel. Den guide jag hänvisade innehöll generella svar på TS frågor. Om TS har mail med sina krav på namnangivelse, så bör det nog hålla.

Enligt prisguiden ska då de betala i straff:
"Minimal ersättning enl. TS" x 100 %, för varje felaktig publicering.

Är det värt att bråka om, troligtvis inte. Men återigen, så ställdes inte den frågan av TS.
 

snap01

Aktiv medlem
När jag fotar företags porträtt så tar jag den betalning jag tycker är bra sedan får dom köra bilderna var/ hur mycket dom vill o jag har inget krav på att mitt namn ska stå med då. Har du någonsin sett ett namn från fotografen på en porträtt bild på en advokat/ mäklare på nätet tex? Säljer jag däremot resbilder till tidningar ska namnet alltid stå med däremot har jag gjort en uppdrags fotografering för tex ett reseföretag med katalog tryck då står nästan aldrig fotograferna med förräns på sista sidan o på deras hemsida står det aldrig fotografs namn.
Jag tycker att vid en porträtt foto företag så är det svårt att få igenom att ditt namn ska stå med jämnt o det är knappast för att Ica butiken vill jävlas utan det är nog mer av logistik. Däremot syftet med att du vill få ditt namn är att andra ska se att du fotat dom o oftast om man gjort ett bra jobb så brukar kollegor höra av sig ;-) om inte annat så kan du ta med dig snygga printar till deras kollegor o sälja in dig där. Så mitt råd är ta rätt betalt så du känner dig nöjd även efteråt.
Vil du ha några andra villkor så grunden för alla jobb är ett kontrakt där det står villkoren för användning av bilderna samt den är ett bra faktura underlag också.
 

Kijana

Aktiv medlem
Tack för svar, flera ICA handlare är väl miljonärer (med all rätt efter deras hårda arbete) så jag ska absolut tänka på det nästa gång!
Det kanske är en förmögen ICA-handlare som är din kontakt med företaget, men det är ju egentligen inte honom du skriver avtal med utan hans företag. Och så vitt jag vet är sådana kostnader som marknadsföring avdragsgilla.
Alltså, lägg inga personliga känslor i det här jobbet, det är bara business det handlar om. Var tuff, för företaget kan betala.
Och du jobbar väl också hårt?
 
ANNONS