Annons

ICA använder min bild utan namn

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Tryckort är något alla trycksaker (tidningar, böcker osv) måste ange. Alltså i vilken ort produkten är tryckt. Det har inget med fotobyline att göra.
 

trazan

Aktiv medlem
Tryckkort= Artikelnr, utgåvedatum + version
Är själv gammal blanketträv så kolla i nedre vänstra hörnet (lodrätt skrift) den används för att hitta originalet etc, ett regnr
men Tryckort? måste väl vara som namnet säger, vilken ort?
(har ej läst hela tråden)
 

erro.se

Aktiv medlem
Tryckort/tryckkort... hade vi inte denna diskussion för några år sedan, som slutade med att en användare blev avstängd/slutade?
 

matlep

Aktiv medlem
Tryckort/tryckkort... hade vi inte denna diskussion för några år sedan, som slutade med att en användare blev avstängd/slutade?
Haha! Då kan vi väl bara lägga ner diskussionen den här gången. Inser att mitt svar var lite "besserwisser" och det kan ju heta både ock så jag var fel ute. Sorry! :)
 

martinator

Aktiv medlem
Tryckkort= Artikelnr, utgåvedatum + version
Är själv gammal blanketträv så kolla i nedre vänstra hörnet (lodrätt skrift) den används för att hitta originalet etc, ett regnr
men Tryckort? måste väl vara som namnet säger, vilken ort?
(har ej läst hela tråden)
TRYCKKORT = Träff på nätet : Menar du truckkort... I övrigt NOLL.
TRYCKORT = väldefinierat
Jag säger inte att någon har fel... Men ordet TRYCKKORT finns inte i varken SAOL eller NE.
/m
 

Limegreen

Aktiv medlem
Haha! Då kan vi väl bara lägga ner diskussionen den här gången. Inser att mitt svar var lite "besserwisser" och det kan ju heta både ock så jag var fel ute. Sorry! :)
Jag blev nyfiken. I branschen (kollade med några kollegor bl.a. en copywriter) säger man tryckkort om reklambyråns/formgivaren/skaparens namn i liten text, ofta placerat vertikalt efter ryggen på baksidan. Jag skrev det när jag menade byline eller namnangivelse, det gick av bara farten.

Men jag tror det är ett rent branschuttryck som kommer från Tryckort som är av en helt annan dignitet, där det finns lagkrav vid större upplagor att namnge ort, datum och tryckeri i t.ex. insidan av ett bokomslag. Ordet tryckkort finns ju inte i ordböckerna, däremot tror jag att jag har det i någon bok för typografiska regler, hittar jag det ska jag fota av det och dunka in här. Men dem jag arbetar med i branschen, vet vad ett tryck-kort är i talspråk.
 

matlep

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken. I branschen (kollade med några kollegor bl.a. en copywriter) säger man tryckkort om reklambyråns/formgivaren/skaparens namn i liten text, ofta placerat vertikalt efter ryggen på baksidan. Jag skrev det när jag menade byline eller namnangivelse, det gick av bara farten.

Men jag tror det är ett rent branschuttryck som kommer från Tryckort som är av en helt annan dignitet, där det finns lagkrav vid större upplagor att namnge ort, datum och tryckeri i t.ex. insidan av ett bokomslag. Ordet tryckkort finns ju inte i ordböckerna, däremot tror jag att jag har det i någon bok för typografiska regler, hittar jag det ska jag fota av det och dunka in här. Men dem jag arbetar med i branschen, vet vad ett tryck-kort är i talspråk.
Ja, och jag har jobbat som formgivare/Ad i 16 år och där jag har jobbat så har vi alltid sagt "tryck-ort" :)
 

faugust

Ny medlem
Avtalsbrott

Hej!

Jag har vid ett antal gånger fotograferat personalen på ICA butiken i byn jag bor. Jag har varje gång påpekat att jag vill att det ska stå Foto: (min hemsida) när bilderna används. De har förstått och svarat att de fixar det. I början såg jag att länken fanns med när annonserna gick i tryck i reklamen som når ut till flera hushåll.
Hej. Jag tycker detta luktar avtalsbrott från ICA:s sida. Är det inte så att muntligt avtal är lika giltigt som skriftligt? Förr var det så. Stå på dig ifall du har rätt! Affärsidkaren är ju affärsman och ingen kompis ;-)

Fortsätt fota och lär- pengar är inte allt.
 
ANNONS