Annons

Film- och foto-kamera hjälp tacK!! =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisaellinor

Ny medlem
Hallå alla fotonördar, nu behöver jag lite hjälp här i kameradjungeln ! :)

Jag arbetar mycket med både video och foto i min konstutbildning, men är egentligen helt lost när det gäller själva tekniken och de olika kameramodellerna.

Inför ett projekt behöver jag nu införskaffa en kamera och hoppas att någon kanske kan ge mig lite vägledning… Mitt enda krav är egentligen att jag behöver en prisvärd kamera till så hög kvalitet som möjligt (såklart), och som jag kan filma högupplöst med men även ta stillbilder…

Finns det ens någon kamera runt 5000 kronors klassen som är av bra kvalitet på riktigt?!

Antar att det är bättre att köpa en separat filmkamera och en separat fotokamera (?) men räcker det att filma med en systemkamera i denna prisklass om man ska projicera en färdig film på en ca 3m stor duk?

Hade ju vart skönt att också kunna ha kameran ett tag och inte behöva "byta upp sig" efter bara ett litet tag…

TACK på förhand för hjälp!
MVH
Lisa
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Antar att det är bättre att köpa en separat filmkamera och en separat fotokamera (?) men räcker det att filma med en systemkamera i denna prisklass om man ska projicera en färdig film på en ca 3m stor duk?
Det här är väl både sant o inte.
Ja det är bättre att köpa en dedikerad videokamera för video. Men det beror också på vad du skall göra.

Desto större sensor en kamera har desto dyrare är den!!
Desto större sensorn är desto mindre skärpedjup KAN/KOMMER du att få. Är det viktigt att kunna få en suddig bakgrund eler vill du ha ett stort skärpedjup?

DSLR(alltså en vanlig kamera som du också kan filma med) är helt värdelösa på att filma med AutoFokus, förutom med "2" undantag. Canon 70D o några Sonymodeller(vet ej vilka). jag vet heller inte HUR stor skillnaden är. Videokameror är mycket bättre på att kunna fima med AF.

Är ljud viktigt? I så fall behöver du en separat ljudupptagare. JAG stänger av TVn om ljudet är dåligt, hur tror du andra gör?
Skall du visa resultatet med projektor? vilken upplösning har den?
Är RAW-filmning intressant? Då kan Canons MagicLantern vara intressant att söka på, vet inte vilka Canonmodeller som har stöd från ML.

Hur bra är du på videoredigering? Har du ett vettigt program? De är svindyra. Själv använder jag Adobe Premiere Pro CS6(Du kan inte köpa detta idag utan du hyr det i molnet, gissningsvis runt 500kr/månad), Final Cut Pro är väl det andra stora. Sony har nog vettiga program också men jag vet inte vad de kan.
Är kvalité önskvärd så skall du leta efter kameror som klarar codec 4:2:2. Sök lite i forumen för jag vet faktiskt inte riktigt själv vad det betyder. Men jag tror att det har ngt att göra med signalernas komprimering.

Sen är det så att det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på tekniska prylar om du har dåligt ljus.
Jag skulle tro att det är bättre att lägga ner själen i att skapa ett bra ljus än att lägga pengarna på kamerateknik.

Jag hoppas att jag hjälper dig på vägen med att ställa vettiga frågor men jag har tyvärr inte några supersvar.
 

gorred

Aktiv medlem
Bara för att det ska nämnas: Kolla in Panasonic GH 2/GH3/GH4. Bra kameror att både filma med och ta stillbilder. Finns också begagnade. Komplettera med extern mikrofon.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mitt råd är att komplettera med separat ljudinspelare. Om man matar kameran från en extern mikrofon så kommer kameran att komprimera ljudet såpass hårt att det minskar ljudkvalitén.
Ja det är hörbart.
Jag spelar in med en Zoom h4n o matar en D800 med ljudet.
Ljudfilen ur zoomen har hörbart bättre kvalité än det som finns i D800an.
Däremot förenklar det synkningen i redigeringen som att ljudkvalitén blir bättre jämfört med det som D800an presterar.

Synkar gör jag mha Plural Eyes. Funkar jättebra. O PE sitter som en plugin till PP.

Det sägs att Sonys ljudinspelare har bättre/enklare gränssnitt än Zoom-modellerna.
 
ANNONS