Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

antivirus

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffer

Aktiv medlem
Detta kommer att bli en lång tråd, men jag kör Microsofts gratis Security Essentials. Det har funkat så långt. Vill man absolut ha något annat än Microsoft lär Avast (gratis) vara ett bra alternativ. Men jag är ingen expert. Har inte sett ett virus på 10 år, Brandvägg och framförallt regelbundna backuper är mycket viktigare.
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej någon som vet något bra antivirus program till windows 8.1


Med vänlig hälsning tarragona
Bästa skyddet är en uppmärksam användare. Använd inte ett konto med administratörsrättigheter mer än när det är absolut nödvändigt. Kör med en mjukvarubrandvägg som har koll på allt som vill in/ut ur datorn. Installera inte mer än det du absolut behöver. Klicka inte Yes, OK, Next och I agree på allt du ser. Surfa med förstånd. Säkerställ så att du alltid har dom senaste fixarna från Microsoft.

Men vill man absolut besudla sitt system med ett antivirusprogram så bör man vara medveten om att det finns inget helskyddande program. Dom har alla sina svagheter. Prova något som är gratis, typ Avast eller MSE.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kör mest min bildbehandling i Ubuntu, men de gånger jag använder Windows har jag dess egna antivirus. I firefox har jag Noscript som blockerar okänd skript. Tror det är av större nytta än mitt antivirus.
 

Rolfyj

Aktiv medlem
Antivirus

Det finns (minst) tre bra gratisprogram, de ger kanske inte riktigt lika omfattande skydd som betalprogrammen, men jag har använt mig av AVG, Avast och Panda Cloud i olika omgångar på olika datorer och klarat mig från virus och trojaner.

Jag håller med tidigare skribenter om att ett obekymrat accepterande av saker som poppar upp inte bör ske, det medför ofta att oönskade program eller verktygsfält installeras, Därefter är det väl spel- och porrsajter som är mest kända för att skapa problem.
Ett omdömesgillt surfande är ett gott skydd om än inte tillräckligt. Någons skribent tyckte att antivirusprogram "besudlade" datorn, men att inte använda sig av något skydd är att inbjuda till problem.

Antivirusprogrammet bör dock kombineras med något program som håller koll på eventuella trojaner eller spionprogram, t.ex. Malwarebytes AntiMalware eller Spybot Search & Destroy.

En sökning på Internet kan ge flera andra alternativ, men de nämnda programmen har jag själv använt mig av och de har hittills gjort att jag klarat mig undan från angrepp.
 

Umi71

Aktiv medlem
Bästa skyddet är en uppmärksam användare. Använd inte ett konto med administratörsrättigheter mer än när det är absolut nödvändigt. Kör med en mjukvarubrandvägg som har koll på allt som vill in/ut ur datorn. Installera inte mer än det du absolut behöver. Klicka inte Yes, OK, Next och I agree på allt du ser. Surfa med förstånd. Säkerställ så att du alltid har dom senaste fixarna från Microsoft.

Men vill man absolut besudla sitt system med ett antivirusprogram så bör man vara medveten om att det finns inget helskyddande program. Dom har alla sina svagheter. Prova något som är gratis, typ Avast eller MSE.
Bara för att man inte klickar eller besöker suspekta sidor kan man åka på virus, räcker att en ad på en legitim sida har blivit infekterad så kan man själv stå där och bli en som sprider skit till andra.

Folk utan AV borde få sina datorer spärrade från att nå ut på nätet.

Jag kör Kaspersky på min huvud dator men på mina andra kör jag AVG
 

HenryB

Aktiv medlem
Bara för att man inte klickar eller besöker suspekta sidor kan man åka på virus, räcker att en ad på en legitim sida har blivit infekterad så kan man själv stå där och bli en som sprider skit till andra.

Folk utan AV borde få sina datorer spärrade från att nå ut på nätet.

Jag kör Kaspersky på min huvud dator men på mina andra kör jag AVG
Det kan ske om:

1. Du är påloggad med adminbehörighet.
2. Ditt system har säkerhetsluckor.
3. En kombination av 1+2.

Täta ditt system genom att hålla datorn uppdaterad. Logga på med vanliga rättigheter och använd gärna en mjukvarubrandvägg. Gör du detta så vill jag påstå att du kan skippa antivirus.
 

afe

Aktiv medlem
Att skippa antivirus i en Windowsdator år 2015 tycker jag är vansinne. Det finns virusskydd som inte slöar ner datorn nämnvärt, och det finns många sätt att drabbas av virus. Själv kör jag med det som följer med Windows 8.1 (MSE) och det går väl knappt att köra helt utan något skydd ...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Att skippa antivirus i en Windowsdator år 2015 tycker jag är vansinne. Det finns virusskydd som inte slöar ner datorn nämnvärt, och det finns många sätt att drabbas av virus. Själv kör jag med det som följer med Windows 8.1 (MSE) och det går väl knappt att köra helt utan något skydd ...
Poppat upp något hos dig de senaste åren?
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Det är ganska naivt att tro att man kan undvika virus genom att bara besöka säkra web-platser. Det kan möjligen ha fungerat för 15 - 20 år sedan, men inte idag. Virus sprids på många fler sätt än via surf. Duktiga spridare av virus är just datorer utan antivirus som är uppkopplade mot Internet. Om man har en dator "stand-alone" går det givetvis bra att utesluta antivirus-program, men så fort den kopplas upp i ett nätverk ska den vara skyddad.
Jag har ingen erfarenhet av de gratisprogram för antivirus som finns på marknaden men jag har använt både Norton och McAfee och båda gör sitt jobb bra tycker jag. McAfee's system för automatiska uppdateringar fungerar betydligt bättre än Norton's anser jag.
Det är trist att det ska behövas antivirus-program, men när nu världen är som den är betalar jag vad det kostar för att hålla mina datorer skyddade.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Klart att det är vansinne att köra utan antivirus. Att man inte "sett nåt" eller "inget dykt upp på 10 år" betyder ju knappast att det är virusfritt. Som nån påpekade här ovan, dom som inte har visrusprogram borde spärras från nätet.

För att svara på ursprungsfrågan: Kaspersky är bra och AVG och avast! är utmärkta gratisalternativ.
 

HenryB

Aktiv medlem
Klart att det är vansinne att köra utan antivirus. Att man inte "sett nåt" eller "inget dykt upp på 10 år" betyder ju knappast att det är virusfritt. Som nån påpekade här ovan, dom som inte har visrusprogram borde spärras från nätet.

För att svara på ursprungsfrågan: Kaspersky är bra och AVG och avast! är utmärkta gratisalternativ.
Att ha ett antivirus ger inga som helst garantier. Det är hur datorn används som är avgörande för om du blir smittad eller ej. Jag har genom jobbet rensat och åtgärdat massor av datorer smittade med skit trots att våra kunders datorer har antivirus installerade. Och hur gick det till? - jo användarna har i samtliga fall varit lokala administratörer på sina maskiner och kan göra vad f-n dom vill.

En fullt patchad/uppdaterad dator med mjukvarubrandvägg i kombination med ett vanligt användarkonto är säkrare mot skit än din burk med ditt Kasperskys där du loggar på som administratör. Alla dagar i veckan, året runt.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Att ha ett antivirus ger inga som helst garantier. Det är hur datorn används som är avgörande för om du blir smittad eller ej. Jag har genom jobbet rensat och åtgärdat massor av datorer smittade med skit trots att våra kunders datorer har antivirus installerade. Och hur gick det till? - jo användarna har i samtliga fall varit lokala administratörer på sina maskiner och kan göra vad f-n dom vill.

En fullt patchad/uppdaterad dator med mjukvarubrandvägg i kombination med ett vanligt användarkonto är säkrare mot skit än din burk med ditt Kasperskys där du loggar på som administratör. Alla dagar i veckan, året runt.
Tja, både rätt och fel. Det är alltid bra att hålla datorn (både OS och applikationer) uppdaterade men det ersätter inte antivirus, det är snarare ett nödvändigt komplement. Det går inte att patcha bort virus som distribueras via mail.
En brandvägg är bra, förutsatt att den är rätt konfigurerad, vilket nog är lite överkurs för många "normal-användare". Det gäller att öppna rätt portar och stänga de man verkligen inte vill ha trafik på. Det är många portar och många tjänster per port att hålla reda på.................
 

jaan v

Aktiv medlem
Tja, både rätt och fel. Det är alltid bra att hålla datorn (både OS och applikationer) uppdaterade men det ersätter inte antivirus, det är snarare ett nödvändigt komplement. Det går inte att patcha bort virus som distribueras via mail.
En brandvägg är bra, förutsatt att den är rätt konfigurerad, vilket nog är lite överkurs för många "normal-användare". Det gäller att öppna rätt portar och stänga de man verkligen inte vill ha trafik på. Det är många portar och många tjänster per port att hålla reda på.................
Vilka portar behöver en 'normalanvändare' öht hålla öppna?
 

HenryB

Aktiv medlem
Tja, både rätt och fel. Det är alltid bra att hålla datorn (både OS och applikationer) uppdaterade men det ersätter inte antivirus, det är snarare ett nödvändigt komplement. Det går inte att patcha bort virus som distribueras via mail.
En brandvägg är bra, förutsatt att den är rätt konfigurerad, vilket nog är lite överkurs för många "normal-användare". Det gäller att öppna rätt portar och stänga de man verkligen inte vill ha trafik på. Det är många portar och många tjänster per port att hålla reda på.................
För att köra bifogade filer krävs det adminrättigheter. WIndows kommer inte att tillåta dig att starta en bat/exe/msi-fil som du fått via mail om du inte är behörig. Min syn på mail är att denna skall vara webbaserad så att man kan nå den från vilken dator som helst och att leverantören tävttar mailen redan på servernivå.

Med en mjukvarubrandvägg behöver du inte bry dig om portar. Du aktiverar "learning mode" och efter X antal förfrågningar från brandväggen så lär den sig vad som skal tillåtas och vad som skall blockeras. Det kräver dock att du sätter reglerna med eftertanke. Exempel på brandvägg med denna funktion är Comodo Firewall som är gratis.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Med en mjukvarubrandvägg behöver du inte bry dig om portar. Du aktiverar "learning mode" och efter X antal förfrågningar från brandväggen så lär den sig vad som skal tillåtas och vad som skall blockeras. Det kräver dock att du sätter reglerna med eftertanke. Exempel på brandvägg med denna funktion är Comodo Firewall som är gratis.
Det kan nog fungera under förutsättning att man tänker efter innan man godkänner och att brandväggen är duktig på att skilja den äkta applikation A från en falsk applikation A. I och för sig finns ju motsvarande problem med en portbaserad brandvägg. Har man en gång öppnat en port så har man.....
 
ANNONS