Annons

Bröllopsfest mörk lokal ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Snabba svar som gäller här..hoppas nån kan hjälpa mig..
Ska ta några bilder ikväll på en bröllopsmiddag..men är lite osäker då det är väldigt mörkt..
Jag har att jobba med.....

Canon 5dmark III
50 mm 1,2
Och en extern speedlight 580 ex blixt (som jag knappt vet hur man använder - föredrar alltid naturligt ljus)

Snälla alla tips jag kan få tas emot..
Har tänkt köra utan blixt så långt det går..
Men finns det någon grund inställning på blixten jag kan använda mig av?
 

zyknos

Aktiv medlem
Jag hade nog kört manuellt på kameran och låtit blixten fylla i resten.

Hög ISO, men inte så hög så att det blir brusigt.
Relativt liten bländare, kommer nog vara svårt att fokusera exakt rätt om det är mörkt, så lika bra att ha lite marginal.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Snyggast ljus får det om du slår blixten en bit upp på väggen, men mer realistiskt är det att slå blixten i taken eftersom lokalen är stor. Vinkla blixten så att ljuset träffar vägg/tak på ca halva avståndet, men akta så att inget ljus hamnar rakt mot det du fotograferar. Undvik att slå den mot färgade väggar. En tråkig bieffekt med att blanda blixt med befintligt ljus är att det naturliga ljuset oftast är gulare vilket gör att du får gulbruna skuggor. Ett färgat filter på blixten kan lösa det mesta av problemet.
Själv brukar jag ställa kameran på manuellt och låta blixtautomatiken reglera resten.
 

Peterus

Aktiv medlem
Skjut blixten i taket för mer naturlig känsla (eller håll den en armlängd åt sidan). Lite ont om tid att experimentera nu men har du en diffusor till den så använd den.

Ta med extrabatterier! De kommer att bli varma!!
 

mejaaa

Aktiv medlem
Tack för svar!
Kan ni ge exempel på en manuell grundinställning?
Och vad ska blixten vara inställd på? ETTL läge?
 
ANNONS