Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)

96781

Aktiv medlem
Otydligt formulerat avatal

Nu har jag inte lusläst alla kommentarer men är det inte ordet "fotosession" som orsakat tvisten? Vad ingår i en fotosession? Är alla fotografer, kunder och kommentatorer överens om det? Vad anser ARN skall ingå i ordet fotosession? Här är fotograf och kund inte överens. Som beställare/kund av en fotosession för x antal kronor verkar det rimligt att även få de bilder som tas under fotosessionen om inte annat anges. Det anges inte annat. Avtalet var sett ur kundens synvinkel otydligt formulerat. Ett förslag till förtydligande av avtalet: "I fotosessionen ingår 10 st (?) antal oredigerade bilder som kunden väljer. Levereras i jpg-format till valfri mailadress."
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Kunden har helt klart läst slarvigt. Sannolikt med en egen idé om att alla bilder ingår, så varför fråga.
Men det står ju heller inget om hur dessa förmodade alla bilder ska levereras. Raw-format? Jpg? Cd? Usb-minne? Nedladdning? Utskrift? Ramat?
Ingenstans står något om en leverans förrän i stycket om retusch och digital leverans.
Så vad är det kunden förväntar sig när han säger att han vill ha alla bilderna?
Vill han dessutom att fotografen ska radera dem från sin hårddisk?
Kunden borde ha frågat för att få klarhet.

Men jag håller med om att en rimlig kompromiss bör göras denna gång, och avtalet göras tydligare för framtiden.

Petter...
Om du som jag stått bakom en disk i 20 år så vet man att kunden alltid läser/hör det som gagnar honom/henne. Säger du att det kostar mellan 4 och 700 :- så har du lovat att den kostar 400 :-

Jag som inte håller på med den här typen av foto kan säga att jag läser det som att jag får dom bilder som tagits, men får betala för redigerade bilder.

Om jag sen får veta att jag inte får något alls för mina 5000:- skulle jag verkligen inte rekommendera den fotografen.

Mycket är lätt att tolka när man är insatt, men alla är långt ifrån det.
 

DjDiff

Medlem
Om det nu är så att du menar (dock väldigt otydligt och ologiskt för kunden) att du tar 5000:- bara för att fotografera utan att nån bild ingår. Så skulle jag om jag var du, nu är det lyckligtvis inte så... Lägga min kamera på hyllan och tänka över min girighet/idioti. Sen ta fram kameran igen när samvetet är intakt.
Är det girigt med strax under 600:- per timme exklusive moms?
 

snap01

Aktiv medlem
Är det girigt med strax under 600:- per timme exklusive moms?
Hur många bilder fick du då?
Man anlitar en fotograf för att få bilder eller?

Annars kan man gå på resturang betala en kuvert avgift på 5000kr sedan bara få se kocken hantera knivar,stekpanna o laga maten framför en o sedan när man tror att man ska få äta maten blir man upplyst om att dom 5000kr var bara för att titta på o att varje tugga du ska ta kostar 500 kr skulle du gå dit o äta då?

Jag vet ingen annan bröllopsfotograf som har detta upplägg o det säger väl allt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du som jag stått bakom en disk i 20 år så vet man att kunden alltid läser/hör det som gagnar honom/henne. Säger du att det kostar mellan 4 och 700 :- så har du lovat att den kostar 400 :-

Jag som inte håller på med den här typen av foto kan säga att jag läser det som att jag får dom bilder som tagits, men får betala för redigerade bilder.

Om jag sen får veta att jag inte får något alls för mina 5000:- skulle jag verkligen inte rekommendera den fotografen.

Mycket är lätt att tolka när man är insatt, men alla är långt ifrån det.
I butik är det inte helt ovanligt att man får betala för ett kostnadsförslag på en reparation.
De måste ju undersöka det trasiga innan de vet hur mycket det kostar. Kunden kan sedan välja om han vill ha reparationen eller ej.

Den här fotografen tar betalt för att ta fram förslag. Kunden väljer sedan de produkter den vill köpa.
Eller inga alls.

Petter...
 

afe

Aktiv medlem
Synpunkter på TS prissättning, företagets omsättning etc. kan ni ta via mejl eller inte alls. Tråden handlar inte om det ;)

/Mod
 

unoengborg

Aktiv medlem
Efterarbete hemma? På vad ? Inga bilder ingår
Kanske arkivera bilderna, så att det finns säker backup. Sortera ut bilder som är bra nog att visa upp för kunden som urvalsmaterial för beställning och presentera dem för kunden så att han kan välja, skriva faktura, bokföra eventuella utlägg för uppdraget.
 

DjDiff

Medlem
Hur många bilder fick du då?
Inga. Men man får c;a 7 timmars arbetstid. Skulle det känts bättre om priset varit ett par tusen högre och inkluderat bilder?

Man anlitar en fotograf för att få bilder eller?
Man accepterar avtal eller ej. I det här fallet ingick inte bilder i avtalet, utan kostade extra per bild.

Annars kan man gå på resturang betala en kuvert avgift på 5000kr sedan bara få se kocken hantera knivar,stekpanna o laga maten framför en o sedan när man tror att man ska få äta maten blir man upplyst om att dom 5000kr var bara för att titta på o att varje tugga du ska ta kostar 500 kr skulle du gå dit o äta då?
Jag skulle nog inte göra det. Men jag förstår inte liknelsen alls.
Det står en fritt att lägga upp sitt avtal hur man vill. Sen står det kunderna fritt att välja bort avtalet om det inte passar. Man accepterar inte ett avtal först och gnäller sen om att det var dåligt. Passar det inte så omförhandlar man eller går nån annanstans.
I fallet med restauraungen så är det antingen ett upplägg som funkar och ger dem kunder, eller så är det inte det. Funkar det inte så får de ändra om eller gå i konkurs. Samma sak gäller TS.

Det enda jag säger är att om man kollar på timkostnaden för enbart fotosessionen så tycker iaf jag inte att den är speciellt hög. Ska man dessutom lägga till redigering av 20-40 bilder som en del tycker ska ingå i priset, så vet jag inte om man som egenföretagare kan överleva.

Jag vet ingen annan bröllopsfotograf som har detta upplägg o det säger väl allt.
Du läste att det var porträttfoto det handlade om, va?
 

DjDiff

Medlem
Du glömmer företagsskatt, egenavgifter, försäkringar,...
Förmodligen kan du heller inte räkna med 100% beläggningsgrad, så en del av dina inkomster måste täcka din lön under obelagd tid.
Ja, absolut. Det där är bara vad som kommer in från kund i det här fallet. Därför jag tycker det är lågt ändå.
 

Limegreen

Aktiv medlem
Jag tycker det är solklart. Har svårt att se hur TS skulle kunna förlora i ARN eller liknande.

//

Bl.a. Fredrik Yngström har på flera sätt visat rimligheten i kostnaden. Men sen är ju priset fullständigt irrelevant för diskussionen. TS skulle kunna ha tagit 100 000 kr innan en enda bild levereras. Det beror ju på om någon är villig att betala det eller ej. Hur mycket är ett konstverk värt? Hur långt är ett snöre?

Det finns nog en uppsjö av duktiga fotografer som aldrig ger ifrån sig en oretuschad bild. Så att slänga iväg 20-30 bilder "sådär bara" är jag inte alls med på, om det inte kommits överens om innan eller det är vattenmärkta urvalsbilder. Tror TS slår huvudet på spiken ordentligt där, att han inte jobbar på samma sätt som er som föreslår det.
 

afe

Aktiv medlem
Du läste att det var porträttfoto det handlade om, va?
Porträtt av ett brudpar ser åtminstone inte jag som vanliga porträtt. Kläder, frisyr och annat brukar vara unikt vid dessa tillfällen.

Men, oavsett det så är priset inte det diskussionen handlar om, utan om huruvida kunden har rätt i sin tolkning av det synnerligen luddiga "avtalet".
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Porträtt av ett brudpar ser åtminstone inte jag som vanliga porträtt. Kläder, frisyr och annat brukar vara unikt vid dessa tillfällen.

Men, oavsett det så är priset inte det diskussionen handlar om, utan om huruvida kunden har rätt i sin tolkning av det synnerligen luddiga "avtalet".
Avtalet är inte "synnerligen luddigt". Men hade såklart kunnat vara tydligare. Exempelvis med exempel på totalpriser för session plus två, fem och tio bilder.

Petter...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Håller med, det är inte luddigt, men i dagens samhälle är det nog bättre att vara övertydlig. Folk var smartare förr, så verkar det vara iaf. Har aldrig sett så många idiotmanualer, upprepningar av samma sak, varningstexter som att exempelvis inte stoppa barn i torktumlaren etc som nu.
Vi antar oftare än att veta. Se bara alla "artiklar" på nätet som alla tror på utan att göra en källkritikisk bedömning, Nigeriabreven, Vinnare på miljardlotteri och arvtagare till en person som inte intre hade släktingar. Internet har gjort oss dumma.
Så nej, det var inte luddigt vad som ingick, men gör det enklare att förstå för de som har lätt att missförstå är min rekommendation.

/Stefan
 

Shibbydude

Aktiv medlem
Släpp din stolthet och skicka över bilderna. hur tänker du när du börjar tjafsa med kunden? Man får nya kunder för att gamla kunder har varit nöjda och rekommenderat dig.
Sen till nästa gång är du extra tydlig, så att detta inte upprepar sig.
Man lär sig endast genom att göra fel.
 
ANNONS