Annons

Instegskamera/resekamera+objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Neom96

Medlem
Hej! Det har blivit dags för mig att sluta använda min pappas d300 och äntligen investera i en egen kamera! Anledningen är att jag ska till Asien i 2 månader och vill nu har min egen setup.

Jag vill ha en kamera som är smidig men ändå har bra prestanda. De modeller jag framförallt överväger är:
Sony a7
Nikon D7100/D7200
Fujifilm x-t1/x-t2
Fujifilm x-t20

Fördelarna som jag ser hos Nikon som de andra ovanstående fabrikaten inte har är ett riktigt bra urval av objektiv, allt från begagnade AIS objektiv till nya.
Sony är såklart en trevlig kamera med fullformatssensor som presterar fantastiskt i förhållande till storleken på huset, dock är objektiven både dyra och få. Jag tycker också att den inte riktigt känns som en systemkamera (ringen för fokus på objektiven är inte mekanisk och allt förmycket känns digitalt).
Fujifilms kameror har jag fullständigt förälskat mig i! Dock lider de av att de inte har så många objektiv att erbjuda. Att ha få objektiv är ioförsig inte en deal breaker för mig då jag är en kille som starkt förespråkar fasta objektiv. Det är dock synd att man inte kan gå och hitta fina vintage objektiv! Kan dock inte komma ifrån att deras nya x-t20 ser otroligt häftig ut!

Jag vill inte har en nybörjarkamera tvärtom ser jag mig som en ganska van fotograf efter cirka 5 år av aktivt tagit (medvetna) bilder. Jag vill ha en kamera som ger mig bra prestanda för pengarna helt enkelt!

Min budget ligger på 10-15 000 och för det hoppas jag få ett kamerahus, ett fast objektiv (28mm eller 35mm), och en zoom som framförallt kan tjäna som en riktigt bra vidvinkel. Begagnat som nytt jag vill bara ha en kick-ass setup för min Asien resa!

Har ni några bra åsikter och tips?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Även Fujifilm kör väl med "focus by wire", så även det märket borde gå bort om du inte gillar sådant.

Kvar blir i så fall Nikon D7100/D7200. Den stora skillnaden mellan dessa är att D7200 har bättre buffert för serietagningar, så tänker du inte fotografera något action-orienterat välj D7100 och satsa pengarna du får över på bra optik.
 

lonian

Aktiv medlem
En d7200 eller om du vill gå fullformat kanske en begagnad nikon d750 eller d600 / d610 om du vill sedan köpa ett bättre vidvinkezoomobjektiv. Men då räcker nog inte budget.
 

Neom96

Medlem
Även Fujifilm kör väl med "focus by wire", så även det märket borde gå bort om du inte gillar sådant.

Kvar blir i så fall Nikon D7100/D7200. Den stora skillnaden mellan dessa är att D7200 har bättre buffert för serietagningar, så tänker du inte fotografera något action-orienterat välj D7100 och satsa pengarna du får över på bra optik.
Focus by wire är inte en deal breaker for mig men det är inget plus!

Tror att jag framförallt kommer använda mig av ekvivalenter till 35mm och 50mm för fullformat. Så om det bara finns bra kvalitet där så är jag nog ganska nöjd. Just de objektiven tycks Fuji ha lyckats med, om inte bäst?
 

Neom96

Medlem
En d7200 eller om du vill gå fullformat kanske en begagnad nikon d750 eller d600 / d610 om du vill sedan köpa ett bättre vidvinkezoomobjektiv. Men då räcker nog inte budget.
Nej, hur coolt det än skulle vara med en fullformatare så är dom stora och dyra (framförallt när man ska köpa objektiv). Känns som om det ska bli en fullformatskamera så är en a7 det billigaste och smidigaste alternativet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fujifilms kameror har jag fullständigt förälskat mig i! Dock lider de av att de inte har så många objektiv att erbjuda. Att ha få objektiv är ioförsig inte en deal breaker för mig då jag är en kille som starkt förespråkar fasta objektiv. Det är dock synd att man inte kan gå och hitta fina vintage objektiv!
X-T20 är väldigt prisvärd, Fujis normalzoomar är mycket bra och de ljusstarka, fasta 16, 23 och 35 alldeles utmärkta. Dessutom kan man väl sätta på alla möjliga gamla objektiv på kameran med hjälp av adapter.

Nikon D7100/7200 är också mycket bra kameror, har många fördelar gentemot en spegellös kamera men blir förstås större och tyngre. Men som en vanlig vardags/walkaroundkamera (dvs om man inte är intresserad av idrott och/eller vilda djur) skulle jag nog välja Fuji, trots att jag inte är speciellt förtjust i elektroniska sökare.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Känns som att du redan har en uppfattning om vad du lutar mot, men jag ger ändå ett till alternativ, som bygger på vad jag själv valt och som funkar för mig


Canon 6D
Voigtländer 20mm f/3.5
EF 24mm f/2.8
EF 28mm f/2.8
EF 35mm f/2.0
EF 40mm f/2.8
EF 50mm f/1.8

24,28 och 35 finns också med IS/bildstabilisering, som har (ännu) högre bildkvalitet, men som också är något större, tyngre och dyrare.

Själv brukar ja ta enbart EF 40 på kameran, och sedan EF 28 i fickan. Ev med Voigtländer 20mm i andra. Vet jag att det är lågt ljus så tar jag kanske istället EF 35 (IS) och EF 50 etc.

Jag menar förstås inte att du ska ha alla dessa med på resan, men en kombo på två eller tre passar dig.

Nu föredrar du kanske Nikon, men jag tror att i princip motsvarande kombinationamöjligheter finns med t.ex. en D610 i botten.

Eftersom jag nu är canonist så föreslår jag som ytterligare alternativ 80D med Ef-S 10-18mm+ EF-S 24mm + EF 40mm (eller 50)

Personligen skulle jag också kunna tänka mig en Canon Eos M (x). De har visserligen ett litet utbud av native M-objektov, mem vidvinkeln 11-22 och det fasta 22mm är båda ypperliga, kompakta och billiga. Dessutom funkar de vanliga Ef(s)-objektiven bättre än på någon annan spegellös kamera.

Egentligen har du ju ett ganska angenämt problem, i och med att det är ett val mellan ett antal utmärkta alternativ 😊
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, hur coolt det än skulle vara med en fullformatare så är dom stora och dyra (framförallt när man ska köpa objektiv). Känns som om det ska bli en fullformatskamera så är en a7 det billigaste och smidigaste alternativet.
Om du främst är intresserad av brännvidderna 35mm och 50mm så finns det sådana till Nikons småbildskameror som är ganska billiga.

Men en småbildskamera blir förstås större och klumpigare än en APS-C-kamera, det har du rätt i.

Har du funderat på en m4/3-kamera? Det finns mycket små och behändiga sådana, och skillnaden mellan m4/3 och APS-C är ofta försumbar vad gäller bildkvalitet.
 

Offside

Aktiv medlem
Har du förälskat dig i Fuji så ta Fuji annars kommer du ångra dig.
Tycker mig även läsa mellan raderna att du är mest sugen på den. :)
X-T20 + en bra fast glugg verkar rymma sig ganska precis inom din budget.
För mig handlar foto mycket om att ha känsla för grejorna.
(Själv har jag förälskat mig i Olympus OMD, mot allt förstånd ;) )

Lycka till! /Magnus
 

unoengborg

Aktiv medlem
Även Fujifilm kör väl med "focus by wire", så även det märket borde gå bort om du inte gillar sådant.

Kvar blir i så fall Nikon D7100/D7200. Den stora skillnaden mellan dessa är att D7200 har bättre buffert för serietagningar, så tänker du inte fotografera något action-orienterat välj D7100 och satsa pengarna du får över på bra optik.
I sådana fall kör hårt med Fuji. Har du pengarna välj x-t2 så får du möjlighet att ha backup tack vare dubbla minneskortplatser. Den kan även laddas med micro USB, så du kanske kan dela laddare och laddsladdar med annan utrustning. Dessutom vädertätad och behaglig att använda tack vare rejäla reglage och inte minst den lilla joy sticken för att flytta focuspunkten.
 

Neom96

Medlem
Om du främst är intresserad av brännvidderna 35mm och 50mm så finns det sådana till Nikons småbildskameror som är ganska billiga.

Men en småbildskamera blir förstås större och klumpigare än en APS-C-kamera, det har du rätt i.

Har du funderat på en m4/3-kamera? Det finns mycket små och behändiga sådana, och skillnaden mellan m4/3 och APS-C är ofta försumbar vad gäller bildkvalitet.
När du säger småbildskamera menar du analog kamera right? Det är ju en liten annan sak än en digital. Pappa har en gammal men fin Nikon FE som jag har använt lite men det ser jag mer som ett komplement till en digital kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
När du säger småbildskamera menar du analog kamera right?
Nej, jag menar en kamera för/med småbildsformatet, dvs 24x36mm.
Nikon kallar sina för "FX", och många använder termen "fullformat", men småbild är det gamla goda namnet som är betydligt äldre än något av dem. :)
 

Neom96

Medlem
Kul med mycket svar!
Jo, visst lutar jag mer mot Fuji men det är ett jobbigt faktum att man kan komma bra mycket billigare undan om man väljer en Nikon setup. Det är också så att nikons prylar är riktigt beprövade och tåliga. Jag vet inte riktigt hur tålig en x-t20 är och det vet väl inte så många andra heller då det knappt finns några riktiga tester.
Är batteritiden längre på x-t2 är x-t20?
Vad tror ni kan man klarar man sig en hel resa med bara ett 23mm f1.4 objektiv? Att zooma långt är inget som jag tycker är så roligt men där emot så kanske det blir lite monotont med samma brännvidd hela resan?
 

Neom96

Medlem
Nej, jag menar en kamera för/med småbildsformatet, dvs 24x36mm.
Nikon kallar sina för "FX", och många använder termen "fullformat", men småbild är det gamla goda namnet som är betydligt äldre än något av dem. :)
Okej ja då är jag med dig! ;) Jo fullformat är ballt! Springer lätt iväg i pris dock. Men Jo om man har turen att hitta en fullformatskamera till ett pangpris så skulle det vara toppen. Känner dock att det är svårt att veta vilket skick kameran är i då de som ligger i min prisklass är ganska välanvända!
 
ANNONS