Annons

Sony 10-18 mot Zeiss Touit 12 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

tomkalsjo

Avslutat medlemskap
Har bytt från A till E mount. Fotar mest landskap och natur med min a6500, och funderar på att investera i 10-18f4 eller Zeiss Touit 12 mm f2.8. Någon som har erfarenheter med dessa objektiv ?
Har hört att kvaliteten varierar på 10-18 och att vissa kopior är väldigt oskarpa. Däremot bara bra feedback på Zeiss Touit 12 mm..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har bytt från A till E mount. Fotar mest landskap och natur med min a6500, och funderar på att investera i 10-18f4 eller Zeiss Touit 12 mm f2.8. Någon som har erfarenheter med dessa objektiv ?
Har hört att kvaliteten varierar på 10-18 och att vissa kopior är väldigt oskarpa. Däremot bara bra feedback på Zeiss Touit 12 mm..
10-18 är en zoom så den varierar över zoomspannet som alla zoomar. Precis som med alla zoomar så måste man lära känna sitt objektivs begränsningar och styrkor.

Kolla gärna http://www.photozone.de/sony_nex/829-sony1018f4oss?start=1 och läs diagrammen så ser du.

Jag har haft det ett tag och valde det istället för en Zeiss-zoom jag blev väldigt besviken på.

Tänk bara på att det är bara för APS-C.
 
ANNONS