Annons

Lumix gm1 vs Sony a5000

Produkter
(logga in för att koppla)

NisritG

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en ny kompakt systemkamera och har kikat lite på Lumix gm1 och Sony a5000. Nu är jag en rookie, men vad jag förstår så är bägge hyfsat lika varandra?

Kameran ska användas vardagligt i stadsmiljö samt på resor. Har googlat väldigt mycket på bägge kamerorna men skulle gärna höra vad ni har för åsikter här.

Tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en ny kompakt systemkamera och har kikat lite på Lumix gm1 och Sony a5000. Nu är jag en rookie, men vad jag förstår så är bägge hyfsat lika varandra?

Kameran ska användas vardagligt i stadsmiljö samt på resor. Har googlat väldigt mycket på bägge kamerorna men skulle gärna höra vad ni har för åsikter här.

Tack!
GM1 är kul då det är världens minsta digitala systemkamera, men jag skulle undvika den för bla. resor då den inte har någon inbyggd sökare (går inte heller att köpa till).

Kika hellre på GM5 (inte världen bästa sökare, men duger när det är soligt och svårt att se den bakre skärmen) eller annan kamera med inbyggd EVF.

På Sony-sidan så finns även A6000 till numera mycket bra priser (bra mycket bättre sökare än GM5, men lite större hus, och checka att du hittar optiken du vill ha).
 

PMD

Aktiv medlem
GM1 är kul då det är världens minsta digitala systemkamera
Jag är inte helt säker på det. :)

, men jag skulle undvika den för bla. resor då den inte har någon inbyggd sökare (går inte heller att köpa till).

Kika hellre på GM5 (inte världen bästa sökare, men duger när det är soligt och svårt att se den bakre skärmen) eller annan kamera med inbyggd EVF.
Jag håller med. Skärmen på en kamera är inte speciellt lyckad som "sökare" till att börja med, och i starkt solljus blir det väldigt besvärligt.
 

NisritG

Ny medlem
GM1 är kul då det är världens minsta digitala systemkamera, men jag skulle undvika den för bla. resor då den inte har någon inbyggd sökare (går inte heller att köpa till).

Kika hellre på GM5 (inte världen bästa sökare, men duger när det är soligt och svårt att se den bakre skärmen) eller annan kamera med inbyggd EVF.

På Sony-sidan så finns även A6000 till numera mycket bra priser (bra mycket bättre sökare än GM5, men lite större hus, och checka att du hittar optiken du vill ha).
Jag förstår! Tyvärr så räcker inte budgeten till A6000. Är a5000 ett ok alternativ tycker du?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Objektiven till Sony är större än de till Panasonic. Värt att notera om du vill resa lätt. Och utbudet av objektiv till Panasonic är betydligt större.

Jag har rest mycket till soliga länder utan att ha sökare på kameran. Funkar faktiskt riktigt bra även om det blir point and shot. Men eftersom Gm5 finns och är nästan lika lite som gm1 så är det Gm5 som gäller.
 
ANNONS