Annons

Byte eller inte byte från Nikon D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Hej

Över tid har mobiltelefonerna blivit så pass bra att vardagsfotograferandet, iallafall för min del har flyttat till fickan. Under många år har jag dock fotat mycket och älskat varenda minut av att fotografera med min Nikon D700 och min lilla Lumix. Men jag känner nu att jag står i ett vägskäl.

Antingen sälja D700:an och Lumixen med alla objektiv och köpa en ny riktigt vass mellankamera (typ Fujifuilm eller nåt), Eller så behåller jag min D700 med alla tillbehör och hoppas att jag snart börjar fota mer med den igen. Jag tror att det är en bit till att ta sig tillbaka till tiden då jag plåtade mycket med D700:an. Tiderna har som sagt förändrats.

Hur skulle ni resonerat och vad hade ni köpt istället? Vilka mindre kameror kan ersätta D700:an tror ni? Finns det ens? Jag vill ju kunna ta samma bilder som med D700 med t ex rejält tele och vidvikel. Ni fattar grejen.

Hur ska jag tänka?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej

Över tid har mobiltelefonerna blivit så pass bra att vardagsfotograferandet, iallafall för min del har flyttat till fickan. Under många år har jag dock fotat mycket och älskat varenda minut av att fotografera med min Nikon D700 och min lilla Lumix. Men jag känner nu att jag står i ett vägskäl.

Antingen sälja D700:an och Lumixen med alla objektiv och köpa en ny riktigt vass mellankamera (typ Fujifuilm eller nåt), Eller så behåller jag min D700 med alla tillbehör och hoppas att jag snart börjar fota mer med den igen. Jag tror att det är en bit till att ta sig tillbaka till tiden då jag plåtade mycket med D700:an. Tiderna har som sagt förändrats.

Hur skulle ni resonerat och vad hade ni köpt istället? Vilka mindre kameror kan ersätta D700:an tror ni? Finns det ens? Jag vill ju kunna ta samma bilder som med D700 med t ex rejält tele och vidvikel. Ni fattar grejen.

Hur ska jag tänka?
Ska du fotografera med rejäla telen till rimligt pris är det i princip Nikon eller Canon som gäller. Behåll din D700 eller uppgradera till D750 om du behöver snabbare kamera.
 

cardazio

Aktiv medlem
Antingen sälja D700:an och Lumixen med alla objektiv och köpa en ny riktigt vass mellankamera (typ Fujifuilm eller nåt), Eller så behåller jag min D700 med alla tillbehör och hoppas att jag snart börjar fota mer med den igen. Jag tror att det är en bit till att ta sig tillbaka till tiden då jag plåtade mycket med D700:an. Tiderna har som sagt förändrats.
Jag tror inte en dyr mellanformatskamera med sensor som är marginellt större som Fuji är lösningen. Rejält med tele och vidvinkel är en knepig kombo och är det svårt att få med sig kameran beror det nog mest på objektivets storlek och mängden saker du plockar med dig om du har en bra rem.

Jag har aldrig besvärats av min d800e med min peak design slide ii, men då väljer jag också vanligtvis ett objektiv beroende på vad jag ska fota just då (och tar bara med kameran på kroppen utan väska). Behöver jag lite variation blir det med minsta ryggsäcken möjligt (lowepro flipside sport aw 10L rymmer mycket - 300 f2.8g vrii kräver dock 15L versionen). Om du är en av de som tar med hela arsenalen varje gång förstår jag om man tröttnar.

Du skulle kanske kunna komplettera din d700 med en d500 för sport/tele. Den är marginellt mindre men mycket prisvärd. Annars är det väl kompaktkamera som gäller kan jag tänka mig.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Behåll D700 och köp en D750, det är riktigt bra pris på dom men dessvärre verkar dom slut överallt...………………….
 

Brix

Aktiv medlem
Hej

Över tid har mobiltelefonerna blivit så pass bra att vardagsfotograferandet, iallafall för min del har flyttat till fickan. Under många år har jag dock fotat mycket och älskat varenda minut av att fotografera med min Nikon D700 och min lilla Lumix. Men jag känner nu att jag står i ett vägskäl.

Antingen sälja D700:an och Lumixen med alla objektiv och köpa en ny riktigt vass mellankamera (typ Fujifuilm eller nåt), Eller så behåller jag min D700 med alla tillbehör och hoppas att jag snart börjar fota mer med den igen. Jag tror att det är en bit till att ta sig tillbaka till tiden då jag plåtade mycket med D700:an. Tiderna har som sagt förändrats.

Hur skulle ni resonerat och vad hade ni köpt istället? Vilka mindre kameror kan ersätta D700:an tror ni? Finns det ens? Jag vill ju kunna ta samma bilder som med D700 med t ex rejält tele och vidvikel. Ni fattar grejen.

Hur ska jag tänka?
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så kameran spelar inte så stor roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång då. Men visst, brusprestandan och det dynamiska omfånget är ju bättre på ett nyare kamerahus. Sen är ju även t.ex autofokus nåt som förbättrats rejält sen D700:an kom :)

Bland det viktigaste när det gäller kamerahus är enligt mig att ha ett som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda.

Vad är det du känner att du saknar med grejorna du har nu då? Och vad skulle t.ex en mellanformatare ge dig som du inte har nu?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej

Över tid har mobiltelefonerna blivit så pass bra att vardagsfotograferandet, iallafall för min del har flyttat till fickan. Under många år har jag dock fotat mycket och älskat varenda minut av att fotografera med min Nikon D700 och min lilla Lumix. Men jag känner nu att jag står i ett vägskäl.

Antingen sälja D700:an och Lumixen med alla objektiv och köpa en ny riktigt vass mellankamera (typ Fujifuilm eller nåt), Eller så behåller jag min D700 med alla tillbehör och hoppas att jag snart börjar fota mer med den igen. Jag tror att det är en bit till att ta sig tillbaka till tiden då jag plåtade mycket med D700:an. Tiderna har som sagt förändrats.

Hur skulle ni resonerat och vad hade ni köpt istället? Vilka mindre kameror kan ersätta D700:an tror ni? Finns det ens? Jag vill ju kunna ta samma bilder som med D700 med t ex rejält tele och vidvikel. Ni fattar grejen.

Hur ska jag tänka?
Kameror och objektiv av märket Panasonic var åtminstone för ca 5 år sedan rätt svåra att sälja och man fick inte mycket för grejerna. Om du vill ha rejält med tele så är ju M43 bra till det, och åtminstone Olympus har M43-kameror som är riktigt snabba och har mycket bra autofokus. Kanske får du en dag lust att fota med en sådan eller liknande, och dina objektiv behåller nog det värde som de har nu rätt bra. Kan tänka mig att du kommer att förlora mycket pengar om du köper Fujifilm och vill sälja grejerna lite längre fram. Det systemet har ju inte så många objektiv i dagsläget heller.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kameror och objektiv av märket Panasonic var åtminstone för ca 5 år sedan rätt svåra att sälja och man fick inte mycket för grejerna. Om du vill ha rejält med tele så är ju M43 bra till det, och åtminstone Olympus har M43-kameror som är riktigt snabba och har mycket bra autofokus. Kanske får du en dag lust att fota med en sådan eller liknande, och dina objektiv behåller nog det värde som de har nu rätt bra. Kan tänka mig att du kommer att förlora mycket pengar om du köper Fujifilm och vill sälja grejerna lite längre fram. Det systemet har ju inte så många objektiv i dagsläget heller.
Spegelösa system är fortfarande under snabb utveckling. Ögon AF och AI för att känna igen olika motivtyper blir bättre och bättre för varje ny årsmodell. Det innebär att spegellösa kamerahus väldigt snabbt tappar i värde oavsett om det är olympus, fujifilm eller något annat. Vad det gäller optik så håller de värdet längre. Fujifilm är nog inte värre än något annat, faktiskt kanske snarare tvärtom trenden idag verkar ju gå mot allt större sensorer.

Nu framgår det inte vad TS ska ha sina rejäla telen till, men är det vilt, fågel eller inomhussport, som ofta innebär foto i dåligt ljus kommer en liten m43 sensor vara en nackdel. Speciellt som många m43 telen inte är superljusa, ofta ligger de kring 2.8 eller 4 vilket motsvarar 5,6 eller 8 på TS nuvarande system. Panasonic har ett 200/2.0 men då bör man välja Panasonic hus eftersom objektivets bildstabilisering inte fungerar på Olympus
 

Stene_68

Aktiv medlem
Spegelösa system är fortfarande under snabb utveckling. Ögon AF och AI för att känna igen olika motivtyper blir bättre och bättre för varje ny årsmodell. Det innebär att spegellösa kamerahus väldigt snabbt tappar i värde oavsett om det är olympus, fujifilm eller något annat. Vad det gäller optik så håller de värdet längre. Fujifilm är nog inte värre än något annat, faktiskt kanske snarare tvärtom trenden idag verkar ju gå mot allt större sensorer.
Vet inte hur det är med andra men Sony och Nikon har släppt gratis uppdateringar av mjukvaran som gjort AF mycket bättre och det kommer de säkert att fortsätta med. Men objektiv behåller naturligtvis sitt värde betydligt bättre än kameror. Det säljs få och färre systemkameror och Fujifilms stora system tror jag är för dyrt för de flesta som annars skulle kunna vara intresserade. Och man kan inte räkna med att de ekonomiskt goda tiderna (för de flesta) kommer att vara för evigt.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med andra men Sony och Nikon har släppt gratis uppdateringar av mjukvaran som gjort AF mycket bättre och det kommer de säkert att fortsätta med. Men objektiv behåller naturligtvis sitt värde betydligt bättre än kameror. Det säljs få och färre systemkameror och Fujifilms stora system tror jag är för dyrt för de flesta som annars skulle kunna vara intresserade. Och man kan inte räkna med att de ekonomiskt goda tiderna (för de flesta) kommer att vara för evigt.
Vet inte om Fujifilm är så mycket dyrare än någon annan. Ska du jämföra priser mellan m43 får du tänka på att du behöver ungefär ett bländarsteg ljusare objektiv om du vill ha ekvivalenta jämförelse. Jämför t.ex:
Olympus 45/1.2 för en bit över 12.000 med Fujifilm 50/2 som är ungefär ekvivalent för hälften.
Panasonic 200/2.8 för en bit över 20 000 med Fujis 100-400 för ett par tusen mindre

Vad det gäller firmware updatereringar, så är Fujifilm minst lika bra som Sony och NIkon.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Du säger att Du numera fotograferar med mobilen istället för med Din D700:a, och samtidigt säger Du att Du vill fotografera i fortsättningen med rejält tele och vidvinkel! Det känns som om Du egentligen är sugen på en ny kamera. När man byter system, så förlorar man dock mycket pengar. Köper Du en ny med Asp-C eller 4:3, så gör den mindre sensorn att Du förlorar en del vidvinkel medan Du vinner mer tele. Och så förlorar Du även någon bländare. Jag har själv fortfarande en gammal D700. För att förnya mig köpte jag en D750 och har numera bara fasta objektiv istället för zoomar. Med ett fast objektiv blir D750:an inte så tung om man inte har Sigmas tunga "tegelstenar". Vill jag har fler objektiv med, då har jag en liten ryggsäck. Om jag jämför bilderna mellan D700:an och D750:an, så ser jag ingen skillnad, men D750:an är snabbare, har en rörlig display och så kan man filma med den. D700:an har jag som reserv och mina objektiv passar på båda.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tror att Sten syftade på Fujifilms mellanformatsystem eftersom TS antydde att det vore ett alternativ.
Ah, tolkade "mellankamera" som något lite mindre än D700 men inte så litet att ergonomin blev lidande. Fujifilms mellanformatare är förstås i en annan liga, men för dem finns det inte några rejäla telen.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, så tolkade jag det också, först, men "alla" andra tolkade det som mellanformatskamera så jag trodde att feltolkade. TS kan nog reda ut det åt oss.
 

professorb

Aktiv medlem
Skulle råda trådskaparen att köpa en Nikon Z6 (eller Z7 om budgeten kan hantera den), det är en betydligt mindre kamera än D700 men kan ändå ta alla gamla objektiv med FTZ adaptern som nu följer med.

Med 24-70/4S får man ett hanterbart system som är betydligt lättare än motsvarande FX och det blir roligare att fota igen. Jag har gått det vägen. Och det blir betydligt bättre bilder med 24/46 MP än med den gamla 12MP sensorn i D700. Man kan till och med lämna teleobjektivet hemma och använda "digital zoom" med 70mm med bra resultat om man väljer den högupplösta Z7.

Är det för stort/dyrt med Z6/Z7 skulle jag föreslå en Nikon D7200 med en superzoom. Det blir faktiskt riktigt bra bilder med 18-300/3.5-6.3. Sensorn i den är i samma klass vad det gäller brus som din gamla D700 men har ändå 24 MP.
 
ANNONS