Annons

Vill byta ut min Canon 60D till en nyare kamera (Fillformat eller APS-C)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Tack för svaren!
Jag klämde på kameran och de passade rätt väl i min hand, jag gillade vikten på den med en 24-105, jag älskar att fota i naturen och då kommer jag behöva ett teleobjektiv som når ytterliggare.
Jag vet att man når längre med APS-C sensorer än med FF i samma brännvidd pga crop faktorn, ni som har testat Wildlife APS-C och FF, tycker ni att det är värd med extra zoomen som en APS-C ger eller är kvaliten mer värd från en FF med samma brännvidd?
Kvalitén behöver ju inte bli sämre bara för att du kör APS-C. Som sagt så ligger det mesta av bildkvalitén i objektivet. Det är ju i så fall om du fotar på högre ISO som FF kommer ge dig lite mindre brus.
APS-C kan absolut vara en fördel till just vilda djur iom. den längre räckvidden. Samtidigt så har ju dock de flesta FF-kameror crop-läge så att man får samma beskärning som med APS-C, dock förlorar man ju såklart upplösning då.
 

Brato86

Medlem
Kvalitén behöver ju inte bli sämre bara för att du kör APS-C. Som sagt så ligger det mesta av bildkvalitén i objektivet. Det är ju i så fall om du fotar på högre ISO som FF kommer ge dig lite mindre brus.
APS-C kan absolut vara en fördel till just vilda djur iom. den längre räckvidden. Samtidigt så har ju dock de flesta FF-kameror crop-läge så att man får samma beskärning som med APS-C, dock förlorar man ju såklart upplösning då.
Är det samma sak som att man croppar inefterhand som att anvönda crop läget? i så fall känns det rätt onödigt, eller har jag fel?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det samma sak som att man croppar inefterhand som att anvönda crop läget? i så fall känns det rätt onödigt, eller har jag fel?
Det är inte riktigt samma sak. Finns massor av fördelar med crop läget om du ändå kommer bli tvungen att beskära.
Fundera en stund på andra egenskaper förutom bildkvalitet för just nu tänker du säkert enbart på om alla inställningar är exakt samma sak och du skillnaden mellan att beskära i kamera eller i datorn och slutresultatet.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Kvalitén behöver ju inte bli sämre bara för att du kör APS-C. Som sagt så ligger det mesta av bildkvalitén i objektivet. Det är ju i så fall om du fotar på högre ISO som FF kommer ge dig lite mindre brus.
APS-C kan absolut vara en fördel till just vilda djur iom. den längre räckvidden. Samtidigt så har ju dock de flesta FF-kameror crop-läge så att man får samma beskärning som med APS-C, dock förlorar man ju såklart upplösning då.
Om man ska få samma bildutsnitt med en småbildskamera ("FF") som med en APS-C-kamera så måste man ha ett objektiv med cirka 1.5 gånger längre brännvidd på småbildskameran. Det lär bli dyrare.

Med samma brännvidd på en småbildskamera som på en APS-C-kamera så får man en vidare vinkel med småbildskameran, och om man beskär bilden från småbildskameran till samma utsnitt som bilden från APS-C-kameran så får man samma brus i de båda bilderna.

Valet mellan småbild och APS-C blir alltså inte bara ett val mellan "räckvidd" och brus.
 
ANNONS