Annons

Dammpartiklar som jag själv inte ser?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Köpte ett nytt (begagnat) objektiv, åkte genast ut och testade det och gillade det. Men nu när jag använde det för andra gången och öppnar upp i datorn så får jag en jäkla massa prickar i bilden. Jag ser inte direkt något damm på linserna men det måste väl vara damm som orsakar dessa prickar?
Bilden är redigerad för att visa prickarna tydligt. Sitter öven ett polfilter på objektivet som följde med och satt på när bilden togs, ser även där inget damm, nån enstaka liten prick bara

Ska lämna in imorgon på rengöring..


Jag som gjort något fel när jag skiftar objektiv? Ska man ha en såndär "blås" vid varje byta och blåsa ur varje gång?
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Du bör börja med att leta damm (eller annan smuts) på kamerans sensor istället. Ta ett annat objektiv som du anser är bra, blända ned kraftigt och ta en bild mot en vit yta på bas-ISO. Rör gärna på kameran under exponeringen så att du suddar ut ytan helt. Kontrollera hur det ser ut.
 

Ventures

Aktiv medlem
Damm i objektivet ska vara väldigt synliga om de ska synas på bilderna.
Man kan rita med en svart penna på frontglaset utan att det syns på bilden.
Prickarna på bilden sitter på sensorn.
 

Erik X

Aktiv medlem
Möjligen kan man se damm som sitter på objektivets bakre element om det kommer nära sensorn men så där skarpt brukar det inte bli. Jag använder 1.4x extender rätt ofta och eventuellt damm på dess bakre lins syns tydligt i bild.
Men det är inte omöjligt att dammet låg löst i ditt nya objektiv och hoppade över till kameran, jag har nyligen upptäckt att min telezoom "andas" genom kamerahuset när man zoomar!

Damm i objektivet ser man i vart fall tydligt om man håller till i ett mörkt rum och lyser igenom objektivet med en liten skarp LED-ficklampa
 
Senast ändrad:

Smw

Aktiv medlem
Tjena!

Köpte ett nytt (begagnat) objektiv, åkte genast ut och testade det och gillade det. Men nu när jag använde det för andra gången och öppnar upp i datorn så får jag en jäkla massa prickar i bilden. Jag ser inte direkt något damm på linserna men det måste väl vara damm som orsakar dessa prickar?
Bilden är redigerad för att visa prickarna tydligt. Sitter öven ett polfilter på objektivet som följde med och satt på när bilden togs, ser även där inget damm, nån enstaka liten prick bara

Ska lämna in imorgon på rengöring..


Jag som gjort något fel när jag skiftar objektiv? Ska man ha en såndär "blås" vid varje byta och blåsa ur varje gång?
Hej !

Det ska till ganska mycket innan smuts innuti objektivet märks tydligt.
En smutsig och kladdig baklins sänker skärpan och kontasten.

--------------------
Begreppet linslus har olika betydelse:
https://petapixel.com/2019/04/11/the-mystery-of-the-fly-in-the-2100-weathersealed-lens/

//MW
 

asjohem

Aktiv medlem
Nu har jag fått tillbaka kameran från rengöring, lämnade in både kamera och objektiv för säkerhets skull.

Men han fick inte bort allt från sensorn, var en annan typ av smuts sa han och att den behövde skickas till Nikon för att få bort det sista. 700-1000kr skulle det kosta.

Finns det något ställe i skaraborg som kan göra detta eller måste jag skicka och vänta veckor? Och är det värt för en D7000 idag?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu har jag fått tillbaka kameran från rengöring, lämnade in både kamera och objektiv för säkerhets skull.

Men han fick inte bort allt från sensorn, var en annan typ av smuts sa han och att den behövde skickas till Nikon för att få bort det sista. 700-1000kr skulle det kosta.

Finns det något ställe i skaraborg som kan göra detta eller måste jag skicka och vänta veckor? Och är det värt för en D7000 idag?
Körde han våtrengöring? Borde ha gått bort med sådan regering.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man kan i princip tömma dammsugarpåsen i objektivet innan det syns. Det finns en hel del på internet om hur man kan slå sönder halva objektivet innan det syns tydligt.
Jag har haft digitalkameror nu i 20 år. I början var damm ett vanligt och stort problem. Jag kunde behöva göra ren sensorn varje dag om jag var i dammiga miljöer som New Dehli
För mig var det naturligt att göra ren sensorn själv. Det är egentligen inte sensorn man gör ren utan glasfiltret framför.

Det finns 3 nivåer på sensorrengöring. Den första är att blåsa ren med rocket blower. Det är löst damm som i för sig dammskakern i kameran borde klarat.

Nästa steg är att använda en statisk borste. Det går att köpa en nylonborste billigt och blåser man med en cykelpump blir den statiskt laddad.
Själv använder jag Arctic butterfly från Visible Dust som gör det hela mycket enklare. Det är det jag numera tar med mig på resor.
Sista steget är våtrengöring. Det kan vara pollen eller annat kletigt.
Då måste man använda svabbar och bra rengöringsmedel. Min personliga favorit är Eclipse. Sedan finns det ett antal mer miljövänliga alternativ jag inte tycker fungerar bra. Eclipse är väldigt ren metanol. Prova inte med Apotekets variant. Det ger ränder på sensorn. Testat och det fungerar inte bra.

Din rengöring av sensorn som måste skickas till Nikon låter absurd
De kommer göra en rengöring med svabbar och vätska typ Eclipse.
JAg köper 10 svabbar av bra kvalitet samt Eclipse för halva det priset.

Att kunna göra ren sin sensor är något en flitig fotograf måste kunna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man kan i princip tömma dammsugarpåsen i objektivet innan det syns. Det finns en hel del på internet om hur man kan slå sönder halva objektivet innan det syns tydligt.
Jag har haft digitalkameror nu i 20 år. I början var damm ett vanligt och stort problem. Jag kunde behöva göra ren sensorn varje dag om jag var i dammiga miljöer som New Dehli
För mig var det naturligt att göra ren sensorn själv. Det är egentligen inte sensorn man gör ren utan glasfiltret framför.

Det finns 3 nivåer på sensorrengöring. Den första är att blåsa ren med rocket blower. Det är löst damm som i för sig dammskakern i kameran borde klarat.

Nästa steg är att använda en statisk borste. Det går att köpa en nylonborste billigt och blåser man med en cykelpump blir den statiskt laddad.
Själv använder jag Arctic butterfly från Visible Dust som gör det hela mycket enklare. Det är det jag numera tar med mig på resor.
Sista steget är våtrengöring. Det kan vara pollen eller annat kletigt.
Då måste man använda svabbar och bra rengöringsmedel. Min personliga favorit är Eclipse. Sedan finns det ett antal mer miljövänliga alternativ jag inte tycker fungerar bra. Eclipse är väldigt ren metanol. Prova inte med Apotekets variant. Det ger ränder på sensorn. Testat och det fungerar inte bra.

Din rengöring av sensorn som måste skickas till Nikon låter absurd
De kommer göra en rengöring med svabbar och vätska typ Eclipse.
JAg köper 10 svabbar av bra kvalitet samt Eclipse för halva det priset.

Att kunna göra ren sin sensor är något en flitig fotograf måste kunna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man kan i princip tömma dammsugarpåsen i objektivet innan det syns. Det finns en hel del på internet om hur man kan slå sönder halva objektivet innan det syns tydligt.
Jag har haft digitalkameror nu i 20 år. I början var damm ett vanligt och stort problem. Jag kunde behöva göra ren sensorn varje dag om jag var i dammiga miljöer som New Dehli
För mig var det naturligt att göra ren sensorn själv. Det är egentligen inte sensorn man gör ren utan glasfiltret framför.

Det finns 3 nivåer på sensorrengöring. Den första är att blåsa ren med rocket blower. Det är löst damm som i för sig dammskakern i kameran borde klarat.

Nästa steg är att använda en statisk borste. Det går att köpa en nylonborste billigt och blåser man med en cykelpump blir den statiskt laddad.
Själv använder jag Arctic butterfly från Visible Dust som gör det hela mycket enklare. Det är det jag numera tar med mig på resor.
Sista steget är våtrengöring. Det kan vara pollen eller annat kletigt.
Då måste man använda svabbar och bra rengöringsmedel. Min personliga favorit är Eclipse. Sedan finns det ett antal mer miljövänliga alternativ jag inte tycker fungerar bra. Eclipse är väldigt ren metanol. Prova inte med Apotekets variant. Det ger ränder på sensorn. Testat och det fungerar inte bra.

Din rengöring av sensorn som måste skickas till Nikon låter absurd
De kommer göra en rengöring med svabbar och vätska typ Eclipse.
JAg köper 10 svabbar av bra kvalitet samt Eclipse för halva det priset.

Att kunna göra ren sin sensor är något en flitig fotograf måste kunna.
 

Morengo

Avslutat medlemskap
Jag är beredd att hålla med. Tittar man på linsen så ser man en jädra massa skit, små dammpartiklar och lite annat.
Så länge det inte påverkar bilden spelar det ju ingen roll. En repa där ska heller inte påverka skärpan direkt, beroende lite på hur repan ser ut och hur oskärpan ser ut på duken.

Men,
har du oskärpa och du inte kan justera bort det med fokusreglaget så är det bara att skicka in den.

Den bifogade bilden ser inte jag?


edit: Några bilder på oskärpan vore intressant. Lite oskarpt får man räkna med i den här prisklassen, dock ska det givetvis inte vara direkt suddigt på något sätt. Det är oacceptabelt.
Men t.ex Epsons TW-3200, som jag själv har. Har lite problem med fokuseringen, d.v.s tittar man riktigt noga om oss så ser man att det inte är lika skarpt över hela bilden. Detta får man nog räkna med i de här prisklasserna.

edit2: Nu ser jag bilden. Hur har repan uppkommit? Ser inte så roligt ut men har svårt att se att den skulle orsaka oskärpa. Du skriver ju t.ex att " är den skarp upptill blir den oskarp nedtill " och tvärtom. Så repan har troligtvis inte med oskärpan att göra.

Kan du ta några bilder på duken?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Sensorsmuts-fråga:

Man kan i princip tömma dammsugarpåsen i objektivet innan det syns. Det finns en hel del på internet om hur man kan slå sönder halva objektivet innan det syns tydligt.
Jag har haft digitalkameror nu i 20 år. I början var damm ett vanligt och stort problem. a.
Hej! Har möjlighet att få gratis sensorrengöring gjord i morgon...
För att kolla läget dessförinnan, omrengöring behövs:

Man ska ta bild mot ljus yta (himlen.) med bra skarpt objektiv, och välja liten bländaröppning (11, 16.)....eller hur?
Men objektiv? Tele, vidvinkel eller norma??
mvh
/ B

Ps vore tacksam om du hinner svara på fm idag!
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej! Har möjlighet att få gratis sensorrengöring gjord i morgon...
För att kolla läget dessförinnan, omrengöring behövs:

Man ska ta bild mot ljus yta (himlen.) med bra skarpt objektiv, och välja liten bländaröppning (11, 16.)....eller hur?
Men objektiv? Tele, vidvinkel eller norma??
mvh
/ B

Ps vore tacksam om du hinner svara på fm idag!
Någon annan får gärna svara om inte Flash Gordon hinner!
/B
 

Erik X

Aktiv medlem
Man ska ta bild mot ljus yta (himlen.) med bra skarpt objektiv, och välja liten bländaröppning (11, 16.)....eller hur?
Men objektiv? Tele, vidvinkel eller norma??
Ta mindre bländare än så, f/28 eller vad objektivet klarar av..
Det är nog mer avslöjande att använda ett objektiv med lång bränndvidd, jag är inte riktigt säker. Välj manuell fokus och ställ den på helt oskarpt så att du inte råkar fokusera på förbiflygande insekter eller nåt sånt :-D
Välj låg iso så att bruset blir minimalt, ta gärna lång exp-tid och vifta omkring med objektivet under exponeringen för att helt utesluta att prickarna är verkliga motiv
Kan vara lämpligt att dra upp exponeringskompensationen ca 2/3 så syns prickarna bättre
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej! Har möjlighet att få gratis sensorrengöring gjord i morgon...
För att kolla läget dessförinnan, omrengöring behövs:

Man ska ta bild mot ljus yta (himlen.) med bra skarpt objektiv, och välja liten bländaröppning (11, 16.)....eller hur?
Men objektiv? Tele, vidvinkel eller norma??
mvh
/ B

Ps vore tacksam om du hinner svara på fm idag!
Ju mindre bländaröppning desto mer syns damm på sensorn. Skärpa och brännvidd är i sig ganska irrelevant. Det man är intresserad av är den skugga som dammet skapar på sensorn, så det man vill ha är en jämn yta. En himmel fungerar, men man kan även ta mot t ex innertaket (om vanligt vitt) och röra på kameran under exponeringen så att inget annat än dammet blir skarpt.

Det som händer när man bländar ned är att ljuset faller rakare och rakare in mot sensorn eftersom man skärmar av ytterdelarna av objektivet. Rent principiellt:eek:m du har en pall och så lyser du rakt uppifrån på den med en fokuserad ficklampa får du en skugga under. Lyser du däremot med flera ficklampor snett ned över den från olika sidor så lyser du in under den också och får inte alls samma skugga.
 
ANNONS