Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva en copyright på mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jenordfoto

Aktiv medlem
Hej!

Har personligen fotat åt ett evenemang Rädda barnen haft här i Sundsvall. Efter exponeringen så gav jag dom skivan, inte så mycket snack om det då jag gjorde det gratis åt dom. Men dom har alltså skrivit sin egen Copyright logga på mina bilder. Det står "Copyright UngiSundsvall" nere i högra hörnet(på bilderna dom har på sin hemsida). Får dom göra såhär? Vi har inte skrivit någon kontrakt eller så, men jag som fotograf och ägare utav bilderna. Är det jag som har rätt i domstolen?

Mvh Jesper
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Förmodligen har de handlat i god tro och trott att de fått bilderna med äganderätt. Men självklart är bilderna dina.
 

Walle

Aktiv medlem
Fel eller inte, vad som står där spelar ingen som helst roll. Det har absolut ingen juridisk bäring, "copyright" är inte ett begrepp i svensk lagstiftning.

I grund och botten tror jag "copyright" härstammar från det amerikanska systemet, där man måste ansöka om copyright hos någon myndighet.

I sverige har vi upphovsrättslagstiftning där det inte spelar någon roll om bilden copyrightmärkt.

Däremot kan man se den felaktiga copyrightmärkningen som en felaktig/utebliven byline. Utebliven byline faktureras såvitt jag kan minnas, vilket mycket väl kan vara fel, med procent (har för mig att det är 100%) på kostnadsbeloppet på bilderna.
 
ANNONS