Annons

Vem har rätt till ©?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar hur det funkar med © rättigheter,
om jag t. ex använder en väns kamera, att ta bilder på henne, och hon står för styling och redigering av bilden, har hon rätten till © eller båda två? Eller ingen? Vore tacksam för svar eftersom jag är ny på det här med fotografi.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Den som trycker på avtryckaren är fotograf och äger i regel upphovsrätten till bilden. Hur den sen kan användas är ett annat kapitel.

Sen kan andra faktorer spela in kan jag tänka om man tex fotar ett konstverk som har egna rättigheter så att säga.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ja så borde det vara om hon inte anser bilden kränkande, eller vägrar ge dig minneskortet, som jag förmodar är hennes. Det bör hon ju kunna göra.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det kan enligt Upphovsrättslagen, URL §6, finnas flera upphovsmän (-kvinnor med för den delen)

>>6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.<<

Enligt URL § 6 kan flera fysiska personer anses som upphovsmän om de bidragit till skapandet av ett verk med viktiga men var för sig ej självständiga (del-) verk. Som exempel har framförts att den som gjort ljussättningen eller
skapat dräkter i ett modefotografi kan anses vara en av upphovsmännen.

Detta enligt Jan Rosén i Upphovsrättens avtal, Norstedts utbildning, Andra uppl., 1998
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns dock en annan aspekt på det hela.
Dvs, bortsett från själva upphovsrätten.

Du får inte använda identifierbara personer i marknadsföring, utan tillstånd från personen ifråga.
(Lag (1978:800) om namn och bild i reklam).
 
ANNONS