Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6.2/CC 2015.2

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag har två fotokompisar som liksom jag själv prenumererar på Fotografipaketet via Creative Cloud. Ingen av dem använder Photoshop, inte ens till de få saker jag själv brukar använda Photoshop till; att lägga sista handen vid printmastern innan utskrift. Jag är rätt säker på att de inte behärskar Photoshop ens till de enklaste justeringarna/förbättringarna. Många gånger har jag fått förklara hur man gör enkla masker i olika lager och det brukar bli en stor suck och kommentarer om hur bra automaskningen fungerar i Lightroom. Undrar hur många andra som betalar för något de inte behärskar/använder?

Själv går jag nu mot andra årets slut med Creative Cloud och har snart betalat drygt 2500 kr för senaste Photoshopversionerna, men inser mer och mer att det är få saker jag gör i Photoshop CC som jag inte kan göra i Photoshop CS6, vilken jag har sedan tidigare. Av de 2500 kronorna är 625 kr vad en uppgradering till Lightroom 6 skulle kostat, så jag har bara betalat 1900 kr för Photoshop CC och det är hittills mindre än vad det skulle ha kostat att uppgradera CS6 på den tiden vi fick köpa programmet. Men om ytterligare två år har jag betalat 5000 kr för Lightroom 7 och Photoshop CC med troligtvis fortsatt minimala förbättringar av Photoshopfunktionerna för fotografer. Mycket av det man var tvungen att göra i Photoshop tidigare finns numera i Lightroom.

Kan det vara så att Adobe börjar förstå att fler kan utföra den här matematiken och att de därför går mot att man bara kommer att kunna prenumerera på Lightroom framöver? Det innebär ett rätt dyrt Lightroom på sikt om man inte också har nytta av och använder specialfunktionerna i Photoshop CC.

Själv använder jag Lightroom mest för import- och databasfunktionerna. Nästan all justering och råkonvertering har jag hittills gjort i Adobe Camera Raw och inte med Lightrooms Developmodul. Det är samma sak, fast med ett annat gränssnitt, men jag har alltid föredragit ACR. Med senaste uppgraderingen till Lightroom 6.2 har Adobe förenklat importfunktionen och tagit bort en massa bra funktioner för att bättre tilltala nybörjare. Är det här början på en fördumning av Lightroom som ska anpassas till mobilvärldens appar och webapplikationer, så har den snart spelat ut sin roll som ett verktyg för mer avancerade fotografer och blir ännu mindre prisvärd långsiktigt om man tvingas prenumerera på den tillsammans med ett Photoshop som man aldrig använder.

Min första råkonverterare efter Canons bedrövliga EOS konverterare var Capture One LE 1.2 som jag senare uppgraderade till Pro-versionen och använde fram till version 3.7. Därefter bytte de gränssnitt och försökte efterlikna Lightroom och jag tyckte kopian fungerade sämre än originalet. Med version 7 kom databashanteringen, också likt Lightroom, men jag tyckte fortfarande att Lightrooms gränssnitt var bättre. Förra året kom version 8 med kraftigt förbättrad och fullt ut fungerande databas och en lagerhantering mycket likt hur det fungerar i Photoshop. Det enda Phase One inte kopierat ännu är senaste dehaze-funktionerna, men det kommer väl i nästa version.

Jag har till mitten av december på mig att bestämma om jag ska fortsätta prenumerera på Creative Cloud eller återgå till Photoshop CS6 och använda Capture One som råkonverterare istället. Såg att nya ImagePrint 10 (ImagePrint är en utskriftsrip jag använder) har utskriftsskärpning inbyggd, så det kanske går att klara sig helt utan Photoshop i framtiden. I alla fall borde Photoshop CS6 fungera så länge Windows 10 är aktuell.

Bara lite funderingar så här en ledig fredagsförmiddag!
 
Senast ändrad:
Jag har två fotokompisar som liksom jag själv prenumererar på Fotografipaketet via Creative Cloud. Ingen av dem använder Photoshop, inte ens till de få saker jag själv brukar använda Photoshop till; att lägga sista handen vid printmastern innan utskrift. Jag är rätt säker på att de inte behärskar Photoshop ens till de enklaste justeringarna/förbättringarna. Många gånger har jag fått förklara hur man gör enkla masker i olika lager och det brukar bli en stor suck och kommentarer om hur bra automaskningen fungerar i Lightroom. Undrar hur många andra som betalar för något de inte behärskar/använder?

Jag har till mitten av december på mig att bestämma om jag ska fortsätta prenumerera på Creative Cloud eller återgå till Photoshop CS6 och använda Capture One som råkonverterare istället. Såg att nya ImagePrint 10 (ImagePrint är en utskriftsrip jag använder) har utskriftsskärpning inbyggd, så det kanske går att klara sig helt utan Photoshop i framtiden. I alla fall borde Photoshop CS6 fungera så länge Windows 10 är aktuell.

Bara lite funderingar så här en ledig fredagsförmiddag!
När Lightroom 6 lanserades tycker jag (som jag skrev redan då) att det blev uppenbart att version 6 är den sista fristående versionen av Lightroom. Det kommer inte att komma någon fristående Lightroom 7.

Den paketering Adobe gjort (Lightroom/Photoshop) ger fotografen ett väldigt potent verktyg. Jag använder inte Photoshop särskilt ofta sett till antalet bilder jag hanterar men skulle inte klara mig utan det i vissa fall. Dessutom använder jag Photoshop i helt andra sammanhang också (har för övrigt hela Adobe CC).

Hur som helst så tror jag den fristående versionen av Lightroom är ett minne blott om något år.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, det är nog ingen tvekan om att Adobe kommer att göra sitt bästa för att pumpa pengar av existerande kunder. De är ju oftast väldigt marginella förändringar över som sker nuförtiden. Det största skälet till att uppgradera är kompatibilitet med nya kameror, vilket gör att man kanske inte behöver en ny version mer än vart tredje år eller så.

Det här gör att C1 känns allt mer lockande. Många påstår ju att det dessutom är en bättre råkonverterare. Jag vill inte svära på att så är fallet, man kan få bra bilder med LR också om man lägger ned lite möda, men för min del når jag snabbare dit jag vill med C1 i vart fall är det min erfarenhet från att ha provat de senaste testversionerna av C1. Vad som idag håller mig tillbaka från att uppgradera till C1 är jobbet att importera gamla bilder, samt att LRs kartfunktion, men börjar Adobe fördumma LR är ett byte nog ganska givet. Kartfunktionen i C1 kan ju lösas genom integration med andra program.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har en licens av Capture One v8 och tycker det är ett mycket bra program men samtidigt är det svårt för mig att ha det som huvudprogram eftersom jag lagt ner så mycket tid (och pengar) på att lära mig LR och PS att när jag arbetar i dessa program så är jag betydligt effektivare och har mer kunskap om vilka verktyg jag ska använda och hur de ska användas.

Långsamma Lightroom använder jag inte så mycket längre men PS och Camera raw CS6 kommer nog vara mitt huvudverktyg för bildbehandling ett bra tag framöver och Capture One får vara ett komplement till Camera Raw.

Den dag PS CS6 inte längre går att använda eller duger för mina behov får jag ta mig en funderare, kanske finns det en prenumeration för bara PS då men så länge blir det ingen CC för mig.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en licens av Capture One v8 och tycker det är ett mycket bra program men samtidigt är det svårt för mig att ha det som huvudprogram eftersom jag lagt ner så mycket tid (och pengar) på att lära mig LR och PS att när jag arbetar i dessa program så är jag betydligt effektivare och har mer kunskap om vilka verktyg jag ska använda och hur de ska användas.
Handlar i huvudsak om vana. Capture One 8 har ju också fördelen av att du kan arrangera gränssnittet precis som du vill ha det. Dra de olika inställningarna till den plats du vill ha dem, så blir det precis så effektivt som du vill. LR har i grunden bättre överexponeringskompensation, men det går att åstadkomma samma resultat med Capture One med lite övning.

Den dag PS CS6 inte längre går att använda eller duger för mina behov får jag ta mig en funderare, kanske finns det en prenumeration för bara PS då men så länge blir det ingen CC för mig.
Fotografipaketet är en prenumeration på Photoshop CC, där du får Lightroom på köpet. Problemet är ju snarare för dem som uteslutande använder Lightroom och som, om köpversionen upphör, tvingas betala för Photoshop CC om de bara vill ha Lightroom.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jo, jag vet att jag kan arrangera gränssnittet som jag vill. En av de stora fördelarna med Capture One faktiskt.

Jo, jag vet vad fotografipaketet är.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ja det är väl bara att godta. Snyggt av dom att erkänna att de gjort fel. Men de var nog så illa tvungna. Det har ju varit ett jäkla hallibaloo på forum runt om i världen pga bug och den nya importdialogen.

Vad mig anbelangar så hoppas jag att de återinför "autoeject-card" funktionen. Jag använde alltid den i mitt arbetsflöde.
 

alfin

Aktiv medlem
Han säger ju bara att de inte kommunicerat borttagandet av väsentliga funktioner tillräckligt, inte att de tänker återinföra dem. Vi får se om de lyssnar. Borde vara rätt enkelt att dölja mer avancerade valalternativ bakom Advanced panelen för dem som vill använda funktionerna. Själv har jag backat till LR 6.1 igen.
 
Han säger ju bara att de inte kommunicerat borttagandet av väsentliga funktioner tillräckligt, inte att de tänker återinföra dem. Vi får se om de lyssnar. Borde vara rätt enkelt att dölja mer avancerade valalternativ bakom Advanced panelen för dem som vill använda funktionerna. Själv har jag backat till LR 6.1 igen.
Nja, han säger rätt mycket mer än så. Men det är riktigt att han (än så länge) inte backar när det gäller importfunktionens förändring/försämring.
 

alfin

Aktiv medlem
Jeff Schewe brukar försvara allt Adobe gör i vått och torrt, men den här gången verkar han rätt uppgiven att de inte lyssnat:

"I think the LR 2015.2/6.2 update sucks...I'm on a fall colors trip to the NE (ending in Acadia) and while I've updated to ACR 9.2, I left LR at 2015.1 for the express purpose that I can't easily make multi-camera import presets for the 3 cameras I'm shooting with. Yes, I knew what was coming and yes the beta testers warned Adobe that the new Import dlog sucks. But due to timing with Adobe MAX and other factors, the release was realized prematurely - which Hogarty admitted to. I view Tom's apology as a heart felt falling on his sword. How they fix Import is anybody's guess but I would vote for a Simple/Quick Import and an Advanced Import set of dlogs that returns ALL functionality to the advanced import. They already have the old and new code...the difficulty will be providing a UI for choosing and the code that allows both to work and that won't be easy but is something that needs to be done if they want me to use future versions."

http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=104551.msg859377#msg859377
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter gårdagens uppdatering så går det i alfafall att jobba i den. Innan small det stup i kvarten för min del. Så många krascher på kort tid har jag aldrig upplevt med någon annan programvara.

Jag håller fortfarande på och lära mig C1PRO. Det är inte bara guld och gröna skogar där heller. Fast ofta blir resultatet bättre än i LR.
Jag tycker att Adobe tappat stinget det senaste året och går bakåt i stället för framåt. Kanske har de varit för framgångsrika och blivit feta om både magen och stussen.

Gänget i Danmark verkar däremot vara i god form bättrar på C1PRO i gott tempo.
Det skall inte mycket mer till förrän jag byter till att ha C1PRO som mitt normal raw-program.
 
Efter gårdagens uppdatering så går det i alfafall att jobba i den. Innan small det stup i kvarten för min del. Så många krascher på kort tid har jag aldrig upplevt med någon annan programvara.

Jag håller fortfarande på och lära mig C1PRO. Det är inte bara guld och gröna skogar där heller. Fast ofta blir resultatet bättre än i LR.
Jag tycker att Adobe tappat stinget det senaste året och går bakåt i stället för framåt. Kanske har de varit för framgångsrika och blivit feta om både magen och stussen.

Gänget i Danmark verkar däremot vara i god form bättrar på C1PRO i gott tempo.
Det skall inte mycket mer till förrän jag byter till att ha C1PRO som mitt normal raw-program.
Här är en intressant jämförelse mellan Lightroom och Capture One Pro när det gäller profiler:

http://petapixel.com/2015/10/10/is-capture-ones-default-color-profile-any-better-than-lightrooms-adobe-standard/
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Adobe ber om ursäkt för Lightroom 6.2

Man kan inte jämföra utgångslägen genom att ha resetade inställningar i programmen eftersom de redan har applicerat viss typ av grundinställning.
Det borde vara bättre någon gör en redigering i ex DPP och sedan får en expert i LR och en expert i C1 efterapa resultatet.
Man kan sedan mäta tiden hur snabbt man fått till det, hur många Steg man behövde göra och hur pass nära man kom den bild man skulle efterlikna. Sedan man man köra head to head mellan bilderna och se vilken bild som uppvisar minst brus, mest detaljer etc i efterhand.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tyckte inte den testen gav särskilt mycket. Litar nog mer på mina egna generella erfarenheter av av jobba med både LR och Capture One Pro.

Jag tar oftast till Capture One Pro när jag inte blir nöjd med resultatet i LR.
Att vilken kamera det rör sig om spelar absolut stor roll. Däremot tycker jag inte kameraprofilen är en lika stor faktor. Säkert på grund av att jag alltid kör egna profiler i LR. Skapade med Passport colorchecker eller QP-card. Oftast har jag båda varianterna att kunna jämföra emellan för olika typer av ljus.

I Capture One så använder jag deras standard.
 

alfin

Aktiv medlem
Alltid förtroendeingivande med "testare" som kör på defaultinställningar och tror det blir rätt. När de sedan dessutom använder underexponerade exempelbilder, då stiger förtroendet till oanade höjder! ;)
 
ANNONS