Annons

Lightroom 6.2/CC 2015.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckte inte den testen gav särskilt mycket. Litar nog mer på mina egna generella erfarenheter av av jobba med både LR och Capture One Pro.

Jag tar oftast till Capture One Pro när jag inte blir nöjd med resultatet i LR.
Att vilken kamera det rör sig om spelar absolut stor roll. Däremot tycker jag inte kameraprofilen är en lika stor faktor. Säkert på grund av att jag alltid kör egna profiler i LR. Skapade med Passport colorchecker eller QP-card. Oftast har jag båda varianterna att kunna jämföra emellan för olika typer av ljus.

I Capture One så använder jag deras standard.
Texten handlade dock enbart om hur programmen beter sig i utgångsläget, beroende på profil. Den gör helt klart inget anspråk på att vara en jämförelse av vilket program som ger bäst slutresultat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Texten handlade dock enbart om hur programmen beter sig i utgångsläget, beroende på profil. Den gör helt klart inget anspråk på att vara en jämförelse av vilket program som ger bäst slutresultat.
Det var därför jag inte tyckte det gav särskilt mycket. Tyckte dessutom bildexemplen var dåliga.
Det är slutresultatet som är intressant. Även om en bra utgångspunkt att starta i från underlättar.
 

thomasd79

Medlem
Nya lightroom

Ang den nya importrutan i lightroom. Kan inte längre välja nån förinställning när jag ska importera. Mina förinställningar finns inte i listan på importsidan. Någon annan som har fått detta fenomen?
 

ErikLe

Medlem
Ang den nya importrutan i lightroom. Kan inte längre välja nån förinställning när jag ska importera. Mina förinställningar finns inte i listan på importsidan. Någon annan som har fått detta fenomen?
Adobe har gjort en riktig dundermiss med sin nya importstil. Läs gärna Scott Kelbys senste inlägg i Lightroom Killer Tips!

Jag använder senaste Lightroom version i Windows 7. Jag har kunnat importera och inget har låst sig som Scott beskriver. Han använder Mac.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Den nya import-modulen är inget annat än ett dåligt skämt. Som sabbar mitt arbetsflöde.
Allt annat än nöjd med hur Adobe hanterat det här.
De har (helt rättvist) fått mängder av skit för det här.
Hoppas innerligt att de tar till sig den massiva kritiken, och ser till att ta tillbaks den funktioner i importmodulen som saknas.
Samt ser till att styra upp det här med stabilitet och prestanda.
För min del är LR ett viktigt arbetsverktyg. Där Adobe, utan att informera om det.
Förändrat och tagit bort funktioner. På ett sätt som ställer till problem, genom att sabba det arbetsflöde som jag finslipat under flera år.

Som tur är går det att återgå till den föregående versionen av LR.
Vilket jag gjort.
Info finns här:
http://laurashoe.com/2015/10/06/how-to-roll-back-to-lightroom-6-1-1-or-cc-2015-1/
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Lightroom 6.2

Köpte uppgraderingen när LR6 släpptes, men avvaktade ett antal månader för att burgarna skulle hinna bli åtgärdade. Installerade 6.2 förra veckan och katastrof :(

- Importen raderade filer från källan vilket jag aldrig brukar göra. Hittar inte heller varför LR6.2 gör så, bara fruktansvärt irriterande

- Uppgraderingen tog inte med allt från LR5, så nu sitter jag och behöver manuellt kopiera över templates, förinställningar mm. Suck :(

- Kraschar okontrollerat och då inte bara själva programmet utan LR6.2 lyckas med mästerstycket att helt stänga av min dator, vilket ju inte ska vara möjligt när man jobbar med Mac ;)
Trodde det berodde på låg batterinivå men när jag fick igång datorn igen så visade batteriet 34%.

Detta inträffar samtidigt som jag håller på att utvärdera CaptureOne Pro8. Man kan väl lugnt säga att övergången från Lightroom till något annat har fått en högst prioriterad dagordning.

Synd att Adobe släpper en så pass katastrofal utgåva. Att en Beta kraschar får man räkna med, men inte efter 4 månader och i version x.2 :(
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Lightroom uppdaterad idag importen funkar inte

Min Lightroom CC uppdaterades idag. Efter uppdateringen är min import av bilder helt konstig.

Det går inte att hoppa mellan bilder efter att de valts och det går inte att delförstora under vid val av bilder att importera. Det som tidigare inte var perfekt, men funkade har blivit extremt krångligt.

Någon annan som känner igen sig? går det att lösa?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Importrutan som du talar om och som kom med senaste uppdateringen har fått ta så en sådan enorm negativ kritikstorm att Adobe berättat att de ska återinföra den gamla igen i nästa uppdatering som borde komma snart. Jag tycker inte den är dålig i sig, men jag förstår samtidigt inte varför de kände att de behövde ändra på en redan väl fungerande funktion - och precis som du saknar jag att kunna delförstora bilderna. Bara att hoppas på det bästa med nästa uppdatering :)
 
ANNONS