Annons

Vart på datorn hamnar filerna som man importerar till Imovie?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
ja som rubriken lyder. när jag importerar filmer till imovie så hamnar dom ju i biblioteket där, men lägger dom sig inte i någon mapp på hårddisken också?
har letat men hittar inte någonstans. jag vill säkerhetskopiera filmerna och det är ju inga problem när jag har skapat en film och exporterat ut den, men jag vill också kunna säkerhetskopiera råmaterialet och vill därför veta vart på hårddisken filerna hamnar när jag importerar dom till programmet.

/andreas
 

reboot81

Aktiv medlem
Importera en film.
Markera den importerade filmen.
Välj menykommandot "Visa i Finder".

PS. I importdialogrutan så ser du vad du importerar till. DS:
 

andreassofus

Aktiv medlem
Importera en film.
Markera den importerade filmen.
Välj menykommandot "Visa i Finder".

PS. I importdialogrutan så ser du vad du importerar till. DS:
ja gör jag så kommer jag till samma filer som finns i biblioteket i imovie. inte bara mina färdiga projekt utan alla filer.

anledningen till detta var dock att jag ville leta upp filmer från en resa jag gjorde 2015 som jag inte har i imovie. men eftersom jag vet att jag importerat filmerna in i datorn så tänkte jag att dom låg någonstans på hårddisken. men hittar dom inte :(
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Man kan väl inte navigera runt på hårddisken i en Mac som man är van att göra på pc? Jag har själv det problemet då jag kör Mac för foto, men pc i jobbet. Om det nu är så du menar...
 

andreassofus

Aktiv medlem
Man kan väl inte navigera runt på hårddisken i en Mac som man är van att göra på pc? Jag har själv det problemet då jag kör Mac för foto, men pc i jobbet. Om det nu är så du menar...
nja säkert inte lika mycket men du ska ju ändå kunna komma åt dina filer på hårddisken. Helt låst är man ju inte. det är väl bara det att det är olika uppbyggt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
ja gör jag så kommer jag till samma filer som finns i biblioteket i imovie. inte bara mina färdiga projekt utan alla filer.

anledningen till detta var dock att jag ville leta upp filmer från en resa jag gjorde 2015 som jag inte har i imovie. men eftersom jag vet att jag importerat filmerna in i datorn så tänkte jag att dom låg någonstans på hårddisken. men hittar dom inte :(
Vad filmade du med?
Vilket program använde du när du importerade materialet?

Olika program importerar material till olika platser.
 

reboot81

Aktiv medlem
Man kan väl inte navigera runt på hårddisken i en Mac som man är van att göra på pc? Jag har själv det problemet då jag kör Mac för foto, men pc i jobbet. Om det nu är så du menar...
Jo, i stort sett på samma sätt. Filer och mappar.

Det som är speciellt i det här fallet är att iMovie (och iPhoto) importerar till en biblioteksfil. Denna är en mapp, men ser ut som en fil.
Man kan i iPhoto ställa in att importera till biblioteket eller ej.
I iMovie kan man endast använda videomaterial som är importerat till ett iMovie-bibliotek.
 

PMD

Aktiv medlem
ja gör jag så kommer jag till samma filer som finns i biblioteket i imovie. inte bara mina färdiga projekt utan alla filer.

anledningen till detta var dock att jag ville leta upp filmer från en resa jag gjorde 2015 som jag inte har i imovie. men eftersom jag vet att jag importerat filmerna in i datorn så tänkte jag att dom låg någonstans på hårddisken. men hittar dom inte :(
Du kan använda Spotlight för att leta rätt på alla videofiler på disken. Det kan förstås bli lite många, men då har du åtminstone en begränsad mängd att leta för hand i.
 

PMD

Aktiv medlem
Var på datorn hamnar filerna som man importerar till Imovie?

I min Movies-mapp har jag tre mappar vars namn börjar med iMovie:
  1. iMovie Camera Archives
  2. iMovie Events
  3. iMovie Projects
Jag vet inte vilken av dem som kan tänkas innehålla videofilerna, men i dessa mappar skulle jag nog börja leta. Du får väl översätta namnen till svenska om du kör ett svenskspråkigt system.

Brasklapp: jag har inte använt iMove, utan bara testat det en (tror jag) gång för länge sen, så jag minns inte vad som hände när jag importerade filer.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Öppna program -> iMovie -> tryck control klicka "visa paketinnehåll" -> där i en undermapp ligger dina klipp. Jag vet ej på rak arm exakta namnet.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Öppna program -> iMovie -> tryck control klicka "visa paketinnehåll" -> där i en undermapp ligger dina klipp. Jag vet ej på rak arm exakta namnet.
Det låter helt galet att projekten skulle sparas i programmappen. Jag undrar om det ens är möjligt utan att mickla med rättighetsinställningar, etc. Det innebär ju dessutom att alla användare på datorn sparar sina projekt på samma plats och att allt skulle raderas om man avinstallerar eller ominstallerar programmet. Så funkar det aldrig på Mac - allt användrainnehåll sparas under sökvägen "Hem".
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Jag har blandat ihop det med själva biblioteket som ErlandH säger. Det ligger i mappen Filmer -> iMovie -> iMovie-bibliotek.imovielibrary.
Jag ber om ursäkt för att jag snurrade till det förut.
Den filen kan du öppna på ovan nämnda vis.
 
ANNONS