Annons

Nikkor 50mm f1.8- går ej att ändra bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Neom96

Medlem
Hej!
Jag har ett klassiskt Nikkor 50mm 1.8 objektiv som jag tänkte ha på min D300. Problemet jag har är att när jag har satt den manuella bländarringen på 22 så att kameran slutar säga fEE. Då kan jag ändra bländaren på kamerahuset och det är här problemet uppstår. När jag ändrar bländaren så tycks det vara så att den inte ändras på objektivet för när jag tar bilder i A så blir bara bilden överexponerad om jag tar på något annat än f1.8. När jag kompenserar så får jag exakt samma bild som vid f1.8 på tex f10. (Dvs samma skärpedjup)

Är objektivet defekt? vad jag kan läsa så ska det funka med D300

Jag har testat att ställa in non cpu lens i menyn men utan framgång

länk till objektivet: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm
 

ztenlund

Aktiv medlem
Händer det inget alls när du trycker in skärpedjupskontrollen och har valt en liten bländare?

Rör sig bländaren alls om du vrider på bländarringen eller petar på spaken på baksidan (när bländarringen står på 22) med objektivet löst? Går det lätt och fjädrar den snabbt tillbaka när du släpper spaken från fullt öppet?
 

laha

Aktiv medlem
Det kan vara så att bländarmekanismens smörjmedel blivit segt, så att objektivet inte hinner blända ner vid exponeringen. Det har jag råkat ut för med många äldre objektiv.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett klassiskt Nikkor 50mm 1.8 objektiv som jag tänkte ha på min D300. Problemet jag har är att när jag har satt den manuella bländarringen på 22 så att kameran slutar säga fEE. Då kan jag ändra bländaren på kamerahuset och det är här problemet uppstår. När jag ändrar bländaren så tycks det vara så att den inte ändras på objektivet för när jag tar bilder i A så blir bara bilden överexponerad om jag tar på något annat än f1.8. När jag kompenserar så får jag exakt samma bild som vid f1.8 på tex f10. (Dvs samma skärpedjup)

Är objektivet defekt? vad jag kan läsa så ska det funka med D300

Jag har testat att ställa in non cpu lens i menyn men utan framgång

länk till objektivet: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm
Prova ändra på kameran så att du ställer in bländaren på objektivet istället.
Du kan också kolla att bländarspaken på objektivet fungerar som den ska. Ta av objektivet och ställ in olika bländare och kolla med spaken att det bländas ner på rätt sätt.

Objektivet i länken har en cpu så det är inte problemet.
 

Neom96

Medlem
Händer det inget alls när du trycker in skärpedjupskontrollen och har valt en liten bländare?

Rör sig bländaren alls om du vrider på bländarringen eller petar på spaken på baksidan (när bländarringen står på 22) med objektivet löst? Går det lätt och fjädrar den snabbt tillbaka när du släpper spaken från fullt öppet?
När jag tar loss objektivet och bara snurar på ringen runt fästet för objektiv på kamerahuset så ändras bländaren fint.

Det kan vara så att bländarmekanismens smörjmedel blivit segt, så att objektivet inte hinner blända ner vid exponeringen. Det har jag råkat ut för med många äldre objektiv.
När jag har objektivet löst och försöker ändra bländare "manuellt" så händer ingenting kameran står då fortfarande vidöppen. Vissa objektiv ändrar väl bara bländaren när man väl trycker av?

Prova ändra på kameran så att du ställer in bländaren på objektivet istället.
Du kan också kolla att bländarspaken på objektivet fungerar som den ska. Ta av objektivet och ställ in olika bländare och kolla med spaken att det bländas ner på rätt sätt.

Objektivet i länken har en cpu så det är inte problemet.
Vet inte om det går att ställa in så att jag sätter bländaren på objektivet istället, om det nu är ett cpu objektiv.
 

laha

Aktiv medlem
Ta av objektivet från kameran och ställ bländaren på 22. Vid bajonetten finns en hävarm som du kan vrida i sidled. då skall objektivet snabbt blända upp helt. Släpp spaken. Går inte bländaröppningen snabbt tillbaka behövs en rengöring av bländarmekanismen.
 

Neom96

Medlem
Ta av objektivet från kameran och ställ bländaren på 22. Vid bajonetten finns en hävarm som du kan vrida i sidled. då skall objektivet snabbt blända upp helt. Släpp spaken. Går inte bländaröppningen snabbt tillbaka behövs en rengöring av bländarmekanismen.
ja okej nu har vi lite framgång. när jag petar på spaken så bländade objektivet ner ganska långsamt dock och den går inte tillbaka utan stannar i f22, när jag vrider på "bländarringen" så ändras bländaren till det bländartalet jag ställer den på. Så då kanske det behövs smörjas? kan man göra sådant själv?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
ja okej nu har vi lite framgång. när jag petar på spaken så bländade objektivet ner ganska långsamt dock och den går inte tillbaka utan stannar i f22, när jag vrider på "bländarringen" så ändras bländaren till det bländartalet jag ställer den på. Så då kanske det behövs smörjas? kan man göra sådant själv?
Spaken håller bländaren öppen så länge objektivet sitter på kamerahuset. När du tar av objektivet från kameran bländas objektivet ner till den bländare som är inställd. Bl22 blir det normalt om du styr bländaren från kamerahuset.
Jag har en D700 och där kan man ställa in om man vill ställa in bländaren på objektivet eller med en ratt. Minns inte exakt vilken meny det är. Du får titta i manualen.
Har du G-objektiv så måste det förstås styras från kameran.

Det viktigaste att reda ut just nu är att se om objektivet är felaktigt på något sätt eller om det är något i kamerahuset som felar.

Ta loss objektivet och ställ in det på bl22. Med fingret för du spaken så att bländaren öppnas. När du släpper spaken ska objektivet blända ner direkt. Om det inte sker så får du överexponerade bilder.

Man kan ofta reparera sånt här själv. I vart fall på manuella objektiv. Jag har inte skruvat i objektiv med autofokus. Det ska inte smörjas.
 

PMD

Aktiv medlem
ja okej nu har vi lite framgång. när jag petar på spaken så bländade objektivet ner ganska långsamt dock och den går inte tillbaka utan stannar i f22, när jag vrider på "bländarringen" så ändras bländaren till det bländartalet jag ställer den på.
Det låter inte helt rätt.

Om du har objektivet löst och vrider på bländarringen så ska bländaren öppnas och stängas medan du vrider.

Ställ så bländaren på något lagom mittemellan-värde, t.ex. f/5.6, och peta sen på spaken som sitter vid bajonettfästet ungefär kl. 3 om du håller objektivet med fokuseringsmarkeringen uppåt.
Då ska bländaren öppnas helt, och när du släpper spaken ska bländaren blända ner snabbt igen.

Så då kanske det behövs smörjas? kan man göra sådant själv?
Om bländarlamellerna går segt så finns det förmodligen olja på dem, så det är snarare "osmörjning", dvs rengöring, som behövs. Jag skulle inte föreslå att man gör det själv om man inte är bekant med hur objektiv brukar vara uppbyggda. Helst ska man nog öva först på ett billigt skräpobjektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Googla på rengöra bländarlameller på engelska och det finns säkert en bra instruktion hur man gör. Man bör förstås ha tålamodet att pilla med småsaker.
Du kan med lite tur hitta ett bra begagnat 50mm AF eller MF för runt femhundringen så om tid är dyrbart, skaffa ett annat.
 

Neom96

Medlem
Så här borde det vara (länk).

(Det är ett annat objektiv, men principen är exakt likadan.)
Ja, mitt objektiv är otroligt mycket segare!

Googla på rengöra bländarlameller på engelska och det finns säkert en bra instruktion hur man gör. Man bör förstås ha tålamodet att pilla med småsaker.
Du kan med lite tur hitta ett bra begagnat 50mm AF eller MF för runt femhundringen så om tid är dyrbart, skaffa ett annat.
Det är kanske bättre att försöka iaf då! Det är pappas gamla objektiv så jag har inte förlorat några pengar på det.

Men vad bra att vi har rätt ut var felet ligger! Tack så mycket allihopa! :)
 
ANNONS