Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässan 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur funkar en utställning där? Är det bara en kommersiell grej att man upplåter viss yta mot en viss peng?
Är det en ren marknadsföringsgrej för de fotografer som tycker det är värt kostnaden att nå just den publiken?
Vet inte. Men mitt intryck är att mässan tidigare har bjudit in en del intressanta fotografer och blandat upp med fotografer som har kopplingar till någon av de stora prylutställarna, så kallade ambassadörer.

När bröderna Broman anordnade mässan var ambitionen högre med utställningarna och toppnamnen användes för att locka publik.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet inte. Men mitt intryck är att mässan tidigare har bjudit in en del intressanta fotografer och blandat upp med fotografer som har kopplingar till någon av de stora prylutställarna, så kallade ambassadörer.

När bröderna Broman anordnade mässan var ambitionen högre med utställningarna och toppnamnen användes för att locka publik.
Ja då har det kanske skett en nivellering över tid. När jag var där sist kändes utställningen lite ödslig men det berodde nog mer på att det var en lugn dag vid en lugn tid jag valt.

Om det varit en del av utställarnas "ambassadör-fotografer" så borde väl det borga för hyfsad kvalitet.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Canon

Oavsett vad Canon kommit fram till (sannolikt ekonomiska argument) så tycker jag det är lite synd att dom inte ställer ut faktiskt. Det handlar ändå om att visa upp sig, svara på frågor och inte bara för nya kunder utan faktiskt som en bekräftelse riktat till sitt aktuella kundbestånd. Sedan vet jag iofs att mässan är duktiga på att ta BRA betalt för centimetrarna, men en så stor spelare som Canon borde kunna ha överseende med det.

Det måste inte vara en monster-monter med feta tele-objektiv för kung och fosterland. Men något som åtminstone signalerar att man vill träffa sina kunder.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. De hade inte alls behövt en jättemonter. Hade varit positivt om Canon bara haft någon form av officiell representation.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag kom dit för sent för Hans Strand och att Göran Segeholm var sjuk är ju sånt som kan hända.
Att Exlore var i samma hall ser jag positivt på, tex var Ola Skinnarmos tips o trix intressant.
Men dom här turistmontrarna med några bilder på en skärm, samma godis som montern intill och några broschyrer är tråkigt, men en av dom hade guldvaskning i alla fall.
Med tanke på att foto och "vildmark"/explore delade på samma hall, så tycker jag besökarna var få igår.
En av montrarna som jag gillade mest var Eizos.
 

gussesson

Ny medlem
Jag blev lite besviken på fotomässan i år. Kändes som dåligt med utställare och det fanns inga fotoböcker att fynda som jag trodde skulle finnas nu mitt i bok rean.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det här med mässor har ju varit en nedåtgående spiral under många år nu. En gång i tiden var vildmarksmässan ett ställe där man kunde ta del av tillverkarnas hela produktutbud mot på senare år bara lite produktmix via några distributörer. Det är bara att göra ett par besök hos Naturkompaniet, Aldewals, etc. så får man se minst lika mycket. Utbudet på dyra `upplevelser´ tycks däremot öka för vart år.

Nu har Fotomässan (den sargade) valt att slå sig ihop med en annan sargad kompis för att kunna hålla på ett tag till. Båtmässan däremot har hållt stilen genom åren även om man anpassats till rådande konjukturer. En `ärlig´ mässa som pysslar med båtar och tillbehör.

Biljettpriset på 165 kronor är billigt om man även är intresserad av båtliv ;)

/Stephan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag blev lite besviken på fotomässan i år. Kändes som dåligt med utställare och det fanns inga fotoböcker att fynda som jag trodde skulle finnas nu mitt i bok rean.
Precis, inga böcker och inga bilder utom de som kameratillverkarna ställde ut. Det brukar ju vara böckerna som varit värt besöket ofta. Ännu mindre skäl att komma tillbaka.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Oavsett vad Canon kommit fram till (sannolikt ekonomiska argument) så tycker jag det är lite synd att dom inte ställer ut faktiskt. Det handlar ändå om att visa upp sig, svara på frågor och inte bara för nya kunder utan faktiskt som en bekräftelse riktat till sitt aktuella kundbestånd. Sedan vet jag iofs att mässan är duktiga på att ta BRA betalt för centimetrarna, men en så stor spelare som Canon borde kunna ha överseende med det.

Det måste inte vara en monster-monter med feta tele-objektiv för kung och fosterland. Men något som åtminstone signalerar att man vill träffa sina kunder.
Jag läste idag att inte ens bilmarknaden klarar av att driva ett intresse för bilmässor längre och där finns det ju väldigt mycket mer pengar än i den jämförelsevis betydligt mindre fotovärlden. De skrev att det idag bara finns ca 10 stora bilmässor kvar i världen och att Internet tagit allt mer tagit över mässornas roll.

När jag tänker på Fotomässan och att exv. Canon inte var där, så undrar jag om inte de gör helt rätt om man ändå inte har något nytt och intresseväckande att visa. Om jag vill få tid att känna och klämma på objektiv och kamerahus så är nog Scandinavians nya butik på Vasagatan i Sthlm en betydligt bättre plats än en mässa. Där får man ju hjälp och uppmärksamhet av en intresserad säljare ofta och chansen till det på mässan är betydligt sämre.

Annars kunde ju mässor vara just en plats där man lanserar nyheter men jag som besökte Sony för att kolla på A7 III kunde ju snabbt konstatera att även Sony schabblat grovt för de ju hade varken bemödat sig om att se till att det fanns kameror eller foldrar om A7 III trots att kameran blir tillgänglig i Europa kommande vecka om jag inte läst fel.

Det enda som jag tycker var något att ha var de dragningar jag hamnade på. Jag såg en om en ideell förening som utbildar vildmarksguider i överlevnad och hur man tar hand om skadade. Fina bilder från Patagonien fick man också. Det var bra. Jag är svag för sådana entusiaster som de där killarna.

Annars dominerades ju mässan i år denna dag av något helt annat och det var ju Moderskeppet som helt ockuperat den stora scenen denna dag jag var där (fredag) och jag är egentligen inget större fan av deras böcker men föredragen var bra och väldigt väl besökte. Det jag kollade på mest handlade om bildmanipulation med intressanta historiska bildmanipulationsexempel.

Nää, jag tror inte på någon lysande framtid för Fotomässan och det trots nya grepp som att byta årstid och samköra med den betydligt större Båtmässan. Det roligaste och mest givande för mig var C-hallen med båttillbehör och att träffa en Fotosidan kompis som Bertil Norberg som jobbade i en utställning på Båtmässan av IF-båten. Det skulle inte förvåna mig om detta faktiskt är min sista Fotomässa. Hade den inte gått samtidigt med Båtmässan så hade jag aldrig åkt in från Vaxholm.

Är det inte rätt konstigt med en Fotomässa nästan utan några utställda bilder ändå? Det är ju nästan som om Fotosidan bara skulle bestå av tekniktrådar och ingen skulle visa några bilder de tagit med sina kameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Såg just att en Sony-representant blev intervjuad i ett klipp har på FS från mässan och han sa att de kunde visa upp A7 III i montern men jag missade den i så fall och inget material hade man tagit fram och med sig om A7 III, så det som fanns att hålla till godo med var material om RxO och A9. Det mesta av det som finns i A9 finns ju i A7 III så det fick ju gå det med. :)
 

hne

Aktiv medlem
Jag är övervägande positiv. Några favoriter: Aifo har flera ELB 500 TTL som lanserades i måndags, inklusive en som var uppställd för att få testa. Snyggt jobbat. Dessutom flera duktiga fotografer att inspireras av och fråga, på ett sätt som inte funkar där fotograferna står på scen. Eizo/Wacom har elever från fotoskolan Stockholm som redigerar och samtalar om folks bilder. Mycket inspirerande och lärorikt.

För första gången har jag varit på fotomässan utan att köpa något och ändå känt att jag besöker varit värt inträdet.
 

milansfoto

Aktiv medlem
Såg just att en Sony-representant blev intervjuad i ett klipp har på FS från mässan och han sa att de kunde visa upp A7 III i montern men jag missade den i så fall och inget material hade man tagit fram och med sig om A7 III, så det som fanns att hålla till godo med var material om RxO och A9. Det mesta av det som finns i A9 finns ju i A7 III så det fick ju gå det med. :)
Det var ju konstigt, när jag och en vän var förbi Sony-montern igår fick vi klämma och känna på en A7 III... den kanske var på vift delar av dagen idag?
 

afe

Aktiv medlem
Stenis har också fått lära sig att man nu kan filma och ta stillbilder samtidigt. Något som förstås är helt galet, så jag lägger inte så stor vikt kring detta ...
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Sony hade absolut Sony A7iii i montern. Totalt låg tre stycken på bordet när vi var där. Klämde, kände och fick prata med två riktigt grymma representanter. I övrigt var Nikons monter trevlig och Fuji hade enormt fin service. Olympus monter var ett skämt och Panasonics var knepigt upplagd tyckte jag. Bättre när kamerorna ligger på en disk med människor bakom som kan hjälpa till.

Men som helhet känner jag att mässan är för dyr och hade alldeles för få fotoutställningar. Nästa år hoppar jag nog.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad var det som var skämtsamt och knepigt med Olympus respektive Panasonics montrar?
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Vad var det som var skämtsamt och knepigt med Olympus respektive Panasonics montrar?
Panasonic beskrev jag ovan. Ont med folk och kamerorna låg inte på bänk där det fanns personal. Olympus monter var i stort sett tom på kameror och utrustning ochg de som fanns var kompaktkameror i sand- och vattenburar typ. Kanske missade jag något väsentligt där.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Panasonic beskrev jag ovan. Ont med folk och kamerorna låg inte på bänk där det fanns personal. Olympus monter var i stort sett tom på kameror och utrustning ochg de som fanns var kompaktkameror i sand- och vattenburar typ. Kanske missade jag något väsentligt där.
”Kul” att höra. Som nybliven Panasonic-ägare kändes det surt att missa mässan i år.
Hade Scandinavian Photo några bra erbjudanden i år?
 

Umi71

Aktiv medlem
A7an fanns att klämma på varje fall i lördags. Vi gick en en Sony representant och han tag fram en. Men själva mässan var inge vidare. Inga fotoböcker öht att köpa, var mer som en stor rese agentur. Stor risk att jag inte återvänder till fotomässan på ett par år.

Scandinavian Photo såg jag ingen monte ifrån utan några gick och sa att dom hade kvälls öppet i nya butiken.
 
ANNONS