Annons

Pågående åtgärder varar evigt i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag flyttar filer i Lightroom Classic CC från en extern hårddisk till en annan och även om datorn gått hela natten och det står 0 i alla avsändande mappar på gamla hårddisken så står det fortfarande uppe i vänstra hörnet " 399 pågående åtgärder". Jag ser ingen aktivitet. När jag försöker avsluta Lightroom får jag upp dialogrutan med alla Flytta mapp (se bilaga). Vad är det Lightroom väntar på?!
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Överbelastning skulle jag tro. Aldrig testat ens över 10 åtgärder på samma gång. Mitt system hade kraschat för längesen (äldre laptop).

Jag hade nog valt starta om LR. Problemet är dock att den nog kommer "glömma" vad den flyttat.

Tillägg: flyttar du mapp efter mapp?
Själv har jag lagt alla mappar i en mapp så när jag får för mig att flytta katalogstrukturen så är det bara en åtgärd och inte hundratals.

/Stefan
 

bach7617

Aktiv medlem
Tillägg: flyttar du mapp efter mapp?
Själv har jag lagt alla mappar i en mapp så när jag får för mig att flytta katalogstrukturen så är det bara en åtgärd och inte hundratals.

/Stefan
Jag tror inte att det är en krasch eftersom jag kan se att alla bilder kommit fram dit de ska med nyckelord och redigeringar.
Ja jag har dragit varje datummapp för sig. Jag hade ingen övergripande mapp i filträdet vad jag vet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Med krasch menar jag även att den bara stannar upp. Behöver inte frysa programmet. Har hänt förr för mig med. Men det var när jag lät den göra rätt många trådar samtidigt.

Nästa gång så flytta alla till en övermapp och sen flytta fysiskt.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som jag skapar strax före flytten då? Jag var rädd för att stöka till det men det gjorde jag visst ändå...
Tack för hjälpen, Stefan!
Precis. Gör en mapp någonstans och dra alla mappar till den. Den gör då ingen fysisk flytt. Sedan drar du denna mapp till den externa hårddisken. Allt görs i LR!
Om flytten är ok och bilderna syns i den externa HD så kolla först så inga bilder är kvar i urpsungsdisken. Om de finns kvar så kolla om de även finns i den nya.
Om allt är ok så raderar originalmapparna i både LR och i filsystemet.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Med allra största sannolikt hade du en mapp ovanför dina mappar (såvida du inte lagt allt i rooten på din disk). Genom att högerklicka en mapp och välja "show parent" så dyker mappen upp i LR. (OBS! Har inte LR här så det är taget ur minnet att det är högerklick).

För egen del brukar jag bara använda drag & drop inne i LR för mindre förflyttningar av enstaka mappar on filer. Skall jag flytta tusentalsfiler (t ex vid byte av disk) så brukar jag stänga ner LR, flytta filerna i utforskaren, sedan starta LR och då har bilderna fått ett frågetecken. Högerklickar då och väljer "locate missing folder" och pekar ut nya platsen. Det är betydligt snabbare. OBS! Förutsätter att man har en "topp-mapp".
 
ANNONS