Annons

Inbyggd positionering (GPS)

Produkter
(logga in för att koppla)

jockep

Medlem
Hej,

Jag har ett kamerahus, Nikon D5000, som jag tycker om. Men jag saknar WiFi och inbyggd gps. Jag har en extern gps-modul till den men det blir aldrig av att jag använder den då det är för jobbigt att sätta på och ta av den hela tiden. Min D5000 är från 2009. Jag märker att D5600, som jag antar är uppföljare i serien, fortfarande verkar använda sig av en extern gps. Varför?
Finns det några andra hus, som passar objektiven jag har till min D5000, som har inbyggd gps och / eller wifi?

Mvh Joachim
 

Astroscapist

Aktiv medlem

Ventures

Aktiv medlem
Enklast är förstås att ha inbyggd gps i kameran. Men om man inte har det så, mobilen är en variant som sagt. Man kan också importera gpx-filer från sportklockor med gps till lightroom, om klockan i kameran är synkad med sportklockan. Jag har själv en extern GP-1 till mina Nikon och använder en Garminklocka till sony-kompakten. Men man glömmer ofta att använda den externa gps:en. Min Lr-version har ingen karta längre, vilket är synd. Tidigare kunde man bara släppa bilderna på kartan så länge man mindes vart man varit.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D5600 har stöd för Snapbridge, så om det behagar fungera så kan man få GPS-taggning via blåtand och appen på telefonen. Man lär nog får räkna med rätt påtagligt ökad batteriförbrukning om man ska ha det aktiverat, misstänker jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan också importera gpx-filer från sportklockor med gps till lightroom, om klockan i kameran är synkad med sportklockan.
Det kan vara lite bökigt att synkronisera klockorna noggrannt, så istället för att krångla med det i fält kan man helt enkelt ta en bild av tidsvisningen på den GPS-apparat man använder. Det blir då ganska enkelt att lägga på en korrektion vid geotaggningen i efterbehandlingen (om det behövs).
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en extern gps-modul till den men det blir aldrig av att jag använder den då det är för jobbigt att sätta på och ta av den hela tiden.
Normalt använder jag två kamerahus. De är ganska lika, men det skiljer en modellversion på dem. Den nyare har inbyggd GPS. På den äldre har jag en extern GPS-modul, men det är inget bök med den. Den sitter där den sitter på kameran, och då blir det precis som om den hade varit inbyggd.
Med GPS-tillsatsen monterad bär sig den äldre modellen åt likadant som den nyare. Nästan. Den gamla taggar bara bilderna när de tas, men loggar inte färdspåret. Loggningen som den nyare gör kan man använda för att få den nyare kameran att både tagga sina egna bilder, samt ge en logg som kan användas för att tagga bilder från andra kameror i efterhand.

Jag ser inget behov av varför man ska ta av och sätta på en extra GPS?
 

jockep

Medlem
Normalt använder jag två kamerahus. De är ganska lika, men det skiljer en modellversion på dem. Den nyare har inbyggd GPS. På den äldre har jag en extern GPS-modul, men det är inget bök med den. Den sitter där den sitter på kameran, och då blir det precis som om den hade varit inbyggd.
Med GPS-tillsatsen monterad bär sig den äldre modellen åt likadant som den nyare. Nästan. Den gamla taggar bara bilderna när de tas, men loggar inte färdspåret. Loggningen som den nyare gör kan man använda för att få den nyare kameran att både tagga sina egna bilder, samt ge en logg som kan användas för att tagga bilder från andra kameror i efterhand.

Jag ser inget behov av varför man ska ta av och sätta på en extra GPS?
Med den externa gpsen på kameran är det inte lätt att få ner kameran i väskan utan att plocka ur kontakten ur kamerahuset, och sätta på skyddet för kontakterna. Det blir ett par steg som jag gärna undviker.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag ser inget behov av varför man ska ta av och sätta på en extra GPS?
Vad använder du för GPS -enhet som inte sticker ut?
Åtminstone gp-1 som man sätter i blixtskon sticker ut när man bär på kameran. Sladden riskerar att fastna i något osv. Den tar upp 10-pinnarsutttaget om MSN behöver det till ngt annat. Man kan inte ha blixt eller mikrofon i blixtskon om den är upptagen. Sedan går kameran inte ner i väskan med GP-1:an monterad.

Alltså finns det flera anledningar. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Nja, jag har det lite bättre, eftersom jag har Canon. Där sätter jag i en GP-E1 i kameran. Blixtskon fri, inga sladdar, kameran går utmärkt ner i väskan med GPS monterad.

Man jag tittade på bilder på Nikons lösning med GP-1, så då förstår jag bättre vad det är ni lider av för besvär när den sitter monterad.
 

Artis

Aktiv medlem
Liten instruktion https://digital-photography-school.com/how-geotag-photos-using-lightroom-smartphone-app/




Inte så många som kanske efterfrågar det samt att drar massa ström.

/Stefan
Det att det drar massa ström är nog överdrivet. Vet inte hur pass strömhungrig är gps i Nikon variant men på en Canon 5DIV jag använde nu i Hongkong var det en bagatell. På 1200 Raw bilder märkte jag knappt någon skillnad i strömförbrukningen. Canon har två olika inställningar på gps. 1- där det är i gång även när kameran är avstängd, 2- där det är i gång endast när kameran är på och i viloläge. Den andra varianten är strömsnålare men gps behöver positionera sig vid påslagningen och det tar några sekunder. Klart, har man kameran i viloläge under lång tid då tar det lite extra ström också.
 

martley

Aktiv medlem
Nyare Canon-kameror har möjlighet till en Bluetooth-koppling till mobiltelefonen så att man får över platskoordinater den vägen. Men jag tror att det förutsätter att man kommer ihåg att kicka igång Canon-appen i telefonen, eftersom jag inte alltid hittar koordinaterna i de bilder jag tagit.
Sen har telefonen egenheten att inte nödvändigtvis använda GPS för att bestämma var den är. I stället kan den utnyttja platsinformation från mobilmaster och WiFi-nät den hittar, och därmed blir positioneringen inte så väldigt exakt. I och för sig, har man värsta "bazooka-telet" så är platsen för kameran och platsen för motivet inte riktigt identiskt heller. Förutom plats borde kanske bäring för kameran registreras. Avståndet går kanske att räkna fram baserat på brännvidd och storlek på motivet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nyare Canon-kameror har möjlighet till en Bluetooth-koppling till mobiltelefonen så att man får över platskoordinater den vägen. Men jag tror att det förutsätter att man kommer ihåg att kicka igång Canon-appen i telefonen, eftersom jag inte alltid hittar koordinaterna i de bilder jag tagit.
Sen har telefonen egenheten att inte nödvändigtvis använda GPS för att bestämma var den är. I stället kan den utnyttja platsinformation från mobilmaster och WiFi-nät den hittar, och därmed blir positioneringen inte så väldigt exakt. I och för sig, har man värsta "bazooka-telet" så är platsen för kameran och platsen för motivet inte riktigt identiskt heller. Förutom plats borde kanske bäring för kameran registreras. Avståndet går kanske att räkna fram baserat på brännvidd och storlek på motivet.
Men det är väl platsen för kameran som är intressant? Hur gör man annars med bilder på rymden?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det att det drar massa ström är nog överdrivet. Vet inte hur pass strömhungrig är gps i Nikon variant men på en Canon 5DIV jag använde nu i Hongkong var det en bagatell. På 1200 Raw bilder märkte jag knappt någon skillnad i strömförbrukningen. Canon har två olika inställningar på gps. 1- där det är i gång även när kameran är avstängd, 2- där det är i gång endast när kameran är på och i viloläge. Den andra varianten är strömsnålare men gps behöver positionera sig vid påslagningen och det tar några sekunder. Klart, har man kameran i viloläge under lång tid då tar det lite extra ström också.
GP-1 :an till Nikon drar inte så mycket ström men de små fjuttbatterierna (en-el15) i senare modeller räcker inte till mycket annars heller. Kameran måste vara påslagen hela tiden om den ska vara skjutklar med alla satelliter hittade.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen har telefonen egenheten att inte nödvändigtvis använda GPS för att bestämma var den är. I stället kan den utnyttja platsinformation från mobilmaster och WiFi-nät den hittar, och därmed blir positioneringen inte så väldigt exakt.
I Androidtelefoner kan man välja mellan WiFi+mobilnät, GPS eller båda (samt ingenting förstås). (Åtminstone i min Androidtelefon).
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons GP-E1 och GP-E2 registrerar även riktningen som kameran pekar i, när bilden tas. Det gör däremot inte den inbyggda GPS:n i min senaste kamera. Inte kan den läsa av riktningen från någon extra GPS heller, så där finns inte den möjligheten.
 
ANNONS