Annons

Utveckling och konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Hej!
Tyvärr känner jag mig lite kluven till Fotosidan just nu. Tillfälligt eller...??...tiden får utvisa.

Varför!?!?...Jo, jag trodde att det skulle vara lite fler som kom med mer konstruktiv kritik på bilder så att man som nybörjare "fick nått att tugga på" för att utvecklas. Ex. Hur ser man på uppsatta bilder. Hur ser man på bilder överhuvudtaget osv, inte bara att den är fin, eller har ett gulligt motiv osv. Eller ännu värre, när det tenderar att blir för mycket teknikprat, istället för bildprat.

Missförstå mig rätt, ALLA komentarer är jätte välkommna....verkligen. Och mina "mot refflektioner" är en del i MIN utveckling. Som det är nu verkar det som att folk inte vågar tycka till, och inte heller få mot komentarer. TRISST!!

Så för att få någon som hällst att eventuellt fundera över, väljer jag att kategoriskt sätta ut bilderna i "Hård kritik", annars blir det för outvecklande komentarer. Trots att jag nog inte är mogen att vara i den kategorin egentligen.

Men, men, det är kanske därför jag själv inte kommenterar andras bilder nog. Jag känner mig inte nog bra. Eller är det genom att ge andra mycket kritik, som man själv får mycket kritik???

Så detta inlägg kanske bara var att jag kastade sten i mitt eget glashus....!!!???

Mvh Ulf F
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Lite glashuskastning blir det allt; om alla på Fotosidan bara skulle skriva en enda kommentar till andra på drygt en månad - ja då blir det ju inte så många kommentarer totalt att fördela på alla ni fotografer som önskar få sådana.

Varför skall man då kommentera mycket, även om man är nybörjare och inte tycker man kan "ge" något till andra?

Dels är det "bekräftat" att är man mer aktiv själv med kommenterandet så får man också fler kommentarer på egna bilder. Man gör sig själv och sina bilder mer synliga då helt enkelt.

Sedan är det faktiskt nyttigt för ens egen utveckling att kolla på och kommentera andras bilder - speciellt när man gör en lite djupare "analys" och försöker formulera med ord vad det är i en bra bild som man tycker är så bra.

Alla kan göra detta - även nybörjare! Man behöver inte alls tänka "oh, min kommentar måste ge något till fotografen, och han/hon är ju superduktig så vad kan lilla jag säga...". Kommentera för din egen skull, och du skall se att kommentaren även ger fotografen något - för det är lärorikt att höra hur andra såg och tolkade ens bild.

Många tror att "konstruktivt" betyder att man måste ge fotografen något handfast råd eller tekniskt tips, men så är det inte - att berätta vad man ser i någons bild är också konstruktivt.

Så när den första reaktionen är "wow!" på en riktigt bra bild - stanna upp och tänk ett varv till "varför tyckte jag det - och varför ser inte mina egna bilder ut så?". Skriv sedan ner det.
 

Ulf F

Aktiv medlem
Men visst är det så, helt klart. Håller med till fullo på allt du säger. Och klart att det är att kasta sten i glas hus.....

Kanske det bara är en kännsla av en svacka i min egen utveckling som spökar, samtidigt som jag vet att jag inte har tid och möjlighet att kommentera så jag själv får kommentarer.

Men det är förståss inte ert problem att lösa......
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag kan ingenting om musik, men jag vet ändå vad jag gillar och inte gillar att lyssna på.

Jag tycker ofta att de mest intressanta kommentarerna kommer från människor som inte kan någonting om foto.
 

Ulf F

Aktiv medlem
Har syllsat med musik o annat skapande i 25 års tid och ser mkt likheter.

Kanske skulle det underlätta om man gjorde en mall för komentarer?? Ex...alla fyller i ett enklare "formulär" typ....

Komposition:

Säger mig:

Tilltalande:

Mindre tilltalande:

Övriga komentarer:

Ähhh, det går väll göra på många sätt, men dettaq är en tanke...
 

etmj

Aktiv medlem
Tycker det är urtråkigt att se bilder som inte platser i kategorin hård kritik. Där vill jag se de allra bästa bilderna och de som verkligen har kommit långt med fotandet.
Ger kritik på det som jag kan. I hård kritik kanske det för lite kontstruktiv kritik utan mer hur jag uppfattar bilden. I mjukstart kanske jag har lite mer att tillföra då jag ger kritik.
Jag upplever dessutom att så fort man ger negativ kritik får man en kommentar tillbaka att man har fel och det känns bara helt fel. Jag vill inte ha en motkommentar när jag ger en kommentar. Jag ger helt enkelt bara min synpunkt på bilden och vill inte diskutera bilden med någon. Jag är ganska säker på att det inte är så det är tänkt med kommentarerna.
Vi tycker alla olika och det är det bara att acceptera.
 

etmj

Aktiv medlem
Som det ser ut nu så ser jag ingen skillnad på mjukstart och hård kritik och det är fel tycker jag.
 

Ulf F

Aktiv medlem
Jepp, håller med, så är det.

Det borde utarbetas klara komentarsmallar eller nått åt det hållet, så det blir stora och tydliga skillnader mellan kategorierna.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag kan delvis tycka som Ulf F, att jag vill ha konstruktiv och ganska hård kritik för att komma vidare. Det är inte lika intressant att få höra hur gullig den hunden är osv......

Jag håller på att testa en annan sida

www.onexposure.net

Innan man kan ladda upp några bilder, så måste man bli godkänd med en bra bild. Tyvärr är allt på engelska men det ser lovande ut. //Micke
 

Dez

Aktiv medlem
Även kritik från någon som är helt grön och ej insatt i fotovärlden är mycket värdefull, för 99% av de som konsumerar våra bilder i tidningar m.m är vanligt folk. Så det är inte fel att få kritik även från "Vanligt folk" så att man inte svävar ut för långt i konstnärligheten och tar bilder som nästan ingen fattar i slutändan.
 

Dez

Aktiv medlem
Men Ulf..

Du tar ju kanonbra bilder ju. Jag ska med nöje skriva en hel del kommentarer när jag inte är så trött, men då får du kommentera några av mina okommenterade bilder. Deal?
 
ANNONS