Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här som äger en DF och inte bara klämt på den på fotomässan? Jag har i nuläget en D700 men funderar på att byta upp mig. De flesta verkar här på forumet verkar inte så positivt inställda till DF men det hade varit intressant att om uppfattningar från någon som använt den en stund. Nåja det är kanske för tidigt.
 

Tell

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här som äger en DF och inte bara klämt på den på fotomässan? Jag har i nuläget en D700 men funderar på att byta upp mig. De flesta verkar här på forumet verkar inte så positivt inställda till DF men det hade varit intressant att om uppfattningar från någon som använt den en stund. Nåja det är kanske för tidigt.
Med tanke på hur lika kameror egentligen är så behövs det nog inte så mycket mer än lite kläm på en fotomässa för att bilda sig en rätt bra uppfattning imo.
 

easyrider

Aktiv medlem
Med tanke på hur lika kameror egentligen är så behövs det nog inte så mycket mer än lite kläm på en fotomässa för att bilda sig en rätt bra uppfattning imo.
Hmmm håller inte med. Vi är så otroligt påverkade av vilket märke modell vi haft innan. Min uppfattning tex efter att ha klämt lite på Sonys nya spegellösa är bl.a. att det inte är en kamera utan en dator. Hade jag använt den lite så hade jag säkert ändrat/ nyanserat min uppfattning. Anmärkningsvärt är att det att på andra forum ex photo net och dprw har Df tagits emot positivt.
 

Tell

Aktiv medlem
Hmmm håller inte med. Vi är så otroligt påverkade av vilket märke modell vi haft innan. Min uppfattning tex efter att ha klämt lite på Sonys nya spegellösa är bl.a. att det inte är en kamera utan en dator. Hade jag använt den lite så hade jag säkert ändrat/ nyanserat min uppfattning. Anmärkningsvärt är att det att på andra forum ex photo net och dprw har Df tagits emot positivt.
Ja jo, kanske skulle uttryckt mig bättre. Inom varje märke så är ju kamerorna väldigt lika. Har använt D700 i flera år, innan D90 o D40, o har pillat en del på andra Nikon-kameror också, o med undantag för D40 (o D3000 osv osv) så är handhavandet väldigt väldigt lika.
 

PMD

Aktiv medlem
Anmärkningsvärt är att det att på andra forum ex photo net och dprw har Df tagits emot positivt.
Det beror väl bl.a. på vilka förväntningar man hade. Jag tycker att en hel del av Df är riktigt bra, men med tanke på förhandsreklamen så hade jag förväntat mig bättre fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering (t.ex. utbytbara sökarskivor eller åtminstone mikroprismor och/eller snittbild i den fasta sökarskivan). Avsaknaden av sådant gör att jag inte vill ha någon Df.

Sen har vi priset. Det är lite väl högt för en D610 med D4:ans sensor (vilket Df i princip är), men det hade kunnat vara mer acceptabelt om kameran hade uppfyllt mina förväntningar på användbarhet med manuella objektiv.

Jag skulle dock aldrig köpa kameran i paket med det nya pimpade 50/1.8. Att inte sälja kamerahuset utan objektiv är en policy som Nikon måste ändra på för att kameran överhuvudtaget ska komma ifråga.

De som ser mer positivt på Df hade kanske andra förväntningar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det beror väl bl.a. på vilka förväntningar man hade. Jag tycker att en hel del av Df är riktigt bra, men med tanke på förhandsreklamen så hade jag förväntat mig bättre fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering (t.ex. utbytbara sökarskivor eller åtminstone mikroprismor och/eller snittbild i den fasta sökarskivan). Avsaknaden av sådant gör att jag inte vill ha någon Df.

Sen har vi priset. Det är lite väl högt för en D610 med D4:ans sensor (vilket Df i princip är), men det hade kunnat vara mer acceptabelt om kameran hade uppfyllt mina förväntningar på användbarhet med manuella objektiv.

Jag skulle dock aldrig köpa kameran i paket med det nya pimpade 50/1.8. Att inte sälja kamerahuset utan objektiv är en policy som Nikon måste ändra på för att kameran överhuvudtaget ska komma ifråga.

De som ser mer positivt på Df hade kanske andra förväntningar.
Du ekar min uppfattning precis!
 

easyrider

Aktiv medlem
Det beror väl bl.a. på vilka förväntningar man hade. Jag tycker att en hel del av Df är riktigt bra, men med tanke på förhandsreklamen så hade jag förväntat mig bättre fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering (t.ex. utbytbara sökarskivor eller åtminstone mikroprismor och/eller snittbild i den fasta sökarskivan). Avsaknaden av sådant gör att jag inte vill ha någon Df.

Sen har vi priset. Det är lite väl högt för en D610 med D4:ans sensor (vilket Df i princip är), men det hade kunnat vara mer acceptabelt om kameran hade uppfyllt mina förväntningar på användbarhet med manuella objektiv.

Jag skulle dock aldrig köpa kameran i paket med det nya pimpade 50/1.8. Att inte sälja kamerahuset utan objektiv är en policy som Nikon måste ändra på för att kameran överhuvudtaget ska komma ifråga.

De som ser mer positivt på Df hade kanske andra förväntningar.
Vi får nog aldrig den kameran vi förväntar oss! Men jag håller med om priset/köptvång av objektiv. När det gäller manuell fokusering så nöjer jag mig om sökaren är något bättre än D4/D800 (detta finns det flera DF-ägare som hävdar på andra forum ). Jag använder mest brännvidder upp till 50mm så det är inget problem.

Jag hoppas och tror, bortsett från en bättre sensor att huset är bättre än D600. Ergonomin är jag inte orolig för, det finns alltid lösningar. Så länge AF inte är sämre eller lika bra än D700 kan jag gott tänka mig en DF. Bara priset sjunker än aning!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror, bortsett från en bättre sensor att huset är bättre än D600. Ergonomin är jag inte orolig för, det finns alltid lösningar.
Det beror väl på vad man menar med bättre. Jag tog en god stund på mig för att klämma och känna på Df på fotomässan och jag tycker nog att den känns rätt bra att hålla i. De flesta reglage sitter där de ska.

Men jag har alltid gillat Nikons MF-hus bättre än deras AF-hus.

(Om man med bättre menar hållbarare så tror jag inte det är någon skillnad.)
 

easyrider

Aktiv medlem
Det beror väl på vad man menar med bättre. Jag tog en god stund på mig för att klämma och känna på Df på fotomässan och jag tycker nog att den känns rätt bra att hålla i. De flesta reglage sitter där de ska.

Men jag har alltid gillat Nikons MF-hus bättre än deras AF-hus.

(Om man med bättre menar hållbarare så tror jag inte det är någon skillnad.)
Det är klart att jag föredragit en digital F3 men det kommer nog aldrig att inträffa. Med bättre avser jag sökaren (D600 sökaren var inget för mig), bättre byggkvalitet, tystare. Ett minus är avsaknaden av blixt. Brukar ibland styra en extern blixt med hjälp av den interna. För detta ändamål måste jag isf införskaffa en sändare.
 

nikkorglass

Ny medlem
Hemkommen från en resa i Japan där Nikon Df släpptes den 28/11. Fick broschyr (Japansk) i Kyoto en vecka innan och det annonserades en del också. Fick sedan möjlighet att klämma på Df:en i Tokyo den 28/11 på både BIC Camera och Yodobashi Camera i Akihabara, (troligen världens största 'Fotoaffärer')

Kameran är lite udda men trevlig, fanns både silver och svart att se och klämma på.
Vad som skiljer stort mellan Sverige och Japan är priset, nästan 10.000.- SEK billigare i Japan! Hur tänkte Nikon här? Ett silver eller svart kamerahus kostar 298.800 Yen, dvs ca 18.500.- SEK med nya 50mm/f1.8 (retroversionen), Cyberphoto tex tar 27.900.- SEK för samma kombination.

I Japan kan man även köpa Nikon Df utan glugg, bara huset och då för 278.000 Yen, yenen ligger på mycket trevliga 6.35:- nu och sedan får man räkna av 5% skatt (moms) som turist om man har passet med sig... :) Så ett Nikon Df hus: 17.165.- SEK (jag har räknat med 6.50.-, lite påslag blir det alltid om man köper via kreditkort). Fick också en bilaga i broschyrmaterialet om att man köper en Df i Japan så kan få sitt namn ingraverat i en av rattarna på framsidan... dessutom gratis som jag uppfattar det fram tom 140131.


För de pengar Nikon begär i Japan är det frestande med en Df att lägga till samlingarna, tyvärr inte för det pris Nikon Europa tänkt sig här hemma...

Länk till Yodobashi Camera för den som vill titta vidare, (Japanska)
http://www.yodobashi.com/ec/category/index.html?query=&cate=&word=nikon+df&ginput=
 

PMD

Aktiv medlem
För 17000 kronor skulle jag nog ändå tycka att Df var tämligen prisvärd. Det är inte jättemycket dyrare än D610, men man får en bättre sensor (åtminstone i vissa avseenden).

Så jag väntar nog tills Nikon Sverige kommer till sans. :)
 
ANNONS