Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Är detta verkligen en ny Lr?
Verkar vara en molnbaserad variant med lite lagringstjänster. Den vanliga kallar man lr "classic cc".
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hoppas dom jobbat på sina algoritmer när det gäller rå-konverteringen. Även om man får helt OK resultat i LR så ligger dom efter på många områden. Grundkoden är helt enkelt ganska gammal vid det här laget. Process 2017 hade varit uppskattat.

Molna mig hit och molna mig dit. Skall bli kul att se hur Adobes servrar står sig när hela världen skall lassa upp sina råfiler stup i kvarten. Är inte så imponerad av deras prestanda när det gäller filhämtningar och annat.

Jag låter bitter...jag låter gubbigt neggo. Men kan inte låta bli :). Det här med prenumeration gör mig grymt besviken.
 
Hoppas dom jobbat på sina algoritmer när det gäller rå-konverteringen. Även om man får helt OK resultat i LR så ligger dom efter på många områden. Grundkoden är helt enkelt ganska gammal vid det här laget. Process 2017 hade varit uppskattat.

Molna mig hit och molna mig dit. Skall bli kul att se hur Adobes servrar står sig när hela världen skall lassa upp sina råfiler stup i kvarten. Är inte så imponerad av deras prestanda när det gäller filhämtningar och annat.

Jag låter bitter...jag låter gubbigt neggo. Men kan inte låta bli :). Det här med prenumeration gör mig grymt besviken.
Någon som provat att ladda ner?

Jag får följande meddelande:

"Den här datorn uppfyller inte de lägsta systemkraven för Lightroom CC"

Det låter mycket märkligt om så skulle vara fallet. Jag har läst igenom kraven och hittar inget som min dator inte lever upp till.

EDIT: Såg nu att jag måste ha Windows 10 ...
 

alfin

Aktiv medlem
Enligt DPR:

"All Lightroom products now require a subscription. Lightroom CC 6.x will be the last stand-alone, non-subscription version that Adobe releases; it will be updated for bug fixes and camera compatibility through the end of the year."

Då dog LR standalone med LR6.
 
Efter att ha testat Lightroom Classic i en halvtimme kan jag konstatera att programmet är snabbare än någonsin. Det i sig är kanske ingen bedrift med tanke på hur stora problem många haft genom åren, men nu tror jag inte att något annat program är snabbare (möjligen lika snabbt) som Lightroom när det gäller att bläddra mellan bilder.

Att gå igenom en fotosession på hundratals bilder är numera inget problem med Lightroom.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Jag hade verkligen hoppats på ett LR7 med bättre prestanda och förbättrad rendering av Fuji's X-trans-filer..
 
Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Jag hade verkligen hoppats på ett LR7 med bättre prestanda och förbättrad rendering av Fuji's X-trans-filer..
Adobe har varit rätt tydliga med att det inte skulle komma att finnas en fristående version. Tråkigt att du inte gillar prenumerationslösningen. Jag tycker att den är perfekt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Efter att ha testat Lightroom Classic i en halvtimme kan jag konstatera att programmet är snabbare än någonsin. Det i sig är kanske ingen bedrift med tanke på hur stora problem många haft genom åren, men nu tror jag inte att något annat program är snabbare (möjligen lika snabbt) som Lightroom när det gäller att bläddra mellan bilder.

Att gå igenom en fotosession på hundratals bilder är numera inget problem med Lightroom.
Det är välkommet.

Märker du någon skillnad i bildkvalitén? Är det fortfarande process 2012?
 

Ventures

Aktiv medlem
Som tur är ligger jag ett par generationer efter vad gäller kameror. Har både D4 och D5 kvar att köpa innan kompatibiliteten med lr6.10 upphör. Win7 lär jag behålla så länge det går också. Tråkig "utveckling" hos Adobe mfl.
 

Josef430

Aktiv medlem
Molnlagring är frivilligt

Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Jag hade verkligen hoppats på ett LR7 med bättre prestanda och förbättrad rendering av Fuji's X-trans-filer..
Vad jag förstått så är lagring i Adobes servrar ett tillägg som är friviligt och något man betalar några tior extra för per månad. Jag var också skeptisk till prenumeration tidigare, men det fungerar bra och blir troligare inte dyrare i längden än att köpa enskild version och sedan betala uppdateringar.

Moderskeppet har en bra och aktuell förklaring av Adobes hantering av Lightroom.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Demo?

Finns det något sätt att testa programmet som det gick förr i tiden? Via creative cloud appen så får man bara valet att uppdatera sin nuvarande version. Det vill jag ju inte innan jag testat.
 

ajoe

Aktiv medlem
Min prenumeration har just förnyats, så för mig innebär det att jag har ett år på mig att gå över till ON1.

Jag ogillar hela abonnemangsupplägget så till den milda grad att det kunde vara nog och att sedan Lr är sämst i klassen på Fuji gör inte saken bättre.

Under den tiden dyker det säkert upp något utility som tar med de redigeringar jag gjort i Lr.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag var också skeptisk till prenumeration tidigare, men det fungerar bra och blir troligare inte dyrare i längden än att köpa enskild version och sedan betala uppdateringar.
Visst blev det det om du bara använde Lightroom. Dubbelt så dyrt. Enkel matematik, bara att räkna. Nu när det inte finns något valalternativ innebär det att Adobe dubblat priset på Lightroom för dem som prenumererar på LR+PS men inte använder PS.
 

Mas71

Aktiv medlem
Att det ska vara så kontroversiellt med abonnemang varje gång Adobe uppdaterar.

Visst blir det förr eller senare dyrare med ett abonnemang men med tanke på att det ingår en rätt ovärderlig tjänst i form av uppdateringar och stöd för nya kameror så är det kanske åtminstone prisvärt.
Man betalar för en tjänst helt enkelt, mjukvara och teknik lever och utvecklas konstant och det krävs att vi som konsumenter föder utvecklingen.

Om man vill köra ekonomispåret och man inte byter kamera så kan det vara en framkomlig väg med klassisk köplicens.

Många blir arga på Adobe och ska byta till Capture One.

Underbart med valfrihet eller hur?
 

Curt L

Aktiv medlem
CaptureOne är ju betydligt dyrare än LR, både som abonnemang och fristående. Jämfört är ju LR och PS för 120/mån rena fyndet.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
För min del ogillar jag prenumerationsmodellen och kommer att ligga kvar på perpetual versionen så länge det verkar vettigt,

"Lightroom CC 6.x will be the last stand-alone, non-subscription version that Adobe releases; it will be updated for bug fixes and camera compatibility through the end of the year." (DPR)

Hur länge sedan LR 6 fungerar beror förstås på:

* Hur länge datorns operativ fungerar med LR 6 (i mitt fall MacOS)
* Om jag skaffar en ny kamera med ny version av RAW-filerna

Vid ett av dessa problem blir jag väl tvungen att hoppa på prenumeration av Lightroom Classic lagrad lokalt, om inte någon av Adobes konkurrenter får fram ett kapabelt program som tillåter enkel migration från LR6 .....

Med tanke på det historiskt stora visade missnöjet med Adobes modell, bör det finnas en marknad för sådana alternativ!
 
ANNONS