Annons

Vilken 4K kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Håller på att göra resan ifrån en drönarfotograf till att komplettera med en riktigt systemkamera.

Jag har sökt med lykta efter en kamera som är duglig för stillbilder, men kan komplettera drönaren med rörliga bilder ifrån marken.

Är van att kunna editera ner mtrl ifrån 60 fps vilket gör att jag söker en dylik. Men det verkar vara som att standard är max 30 fps för kameror med vettiga funktioner som tex Panasonic Gh5 och Sony A 7 III.

Har jag missat något eller tänker jag fel? Skälet till varför hög fps är viktig är då jag ofta filmar actionsporter som folkrace och snöskoterrace.

Tacksam för råd ifrån klokare människor än jag själv... 😊
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Stora sensorer och högt antal bilder per sekund ställer väldigt höga krav på många komponenter och dess prestanda vilket är varför många kameror begränsas i bps.

Små actionkameror har inte dessa begränsning med de mycket mindre sensorer och begränsad bildkvalité.

Så på något sätt behöver du fundera över om 60 bps i 4K i ”sämre kvalité” är nödvändigt eller kan 30 bps i ”högre kvalité” kan fungera i en kamera som kanske från början mest var tänkt för stillbilder.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 1DX mk ii filmar i 4k 60, men med crop.

Den nyss lanserade Panasonic S1 ska om jag förstått rätt filma utan crop, men objektivutbudet är förstås väldigt begränsat
 
Tack för bra input, och jag anar att kraven blir extrema. Har en liten Go pro 7 idag som "utfyllnad", den blir stekhet vid 4k och 60 fps.

Samtidigt är teknikutveckling något som brukar gå väldigt fort och det är en investering på runt 20 000:- så är det någon produkt som ni vet är på gång som jag borde vänta på?
 

Third eye

Aktiv medlem
Kommande a7000 verkar få 4k/60fps i super 35 läge. Vet inte hur nära den är dock. Vart själv sugen på den :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
För att rätta det första inlägget: GH5 klarar 60 bilder/sek i 4p.

Sedan har den kanske inte världens roligaste autofokus för video dock.
 

Nali

Aktiv medlem
Panasonic GH5 samt G9 klarar båda av 4k 60p internt. Kör själv G9 och är väldigt nöjd med den. Med senaste uppdateringen tänker jag att även autofokus är "helt ok", den gör ett bra jobb för det mesta. Vid stillastående motiv, typ någon vid ett bord (eller om bakgrunden är rörig/kan lura fokusen), brukar jag dock sätta på M fokus för att undvika ev omfokuseringar. Så man ska inte förvänta sig Sony fokus vid filmning.
Bytte "ner" mig från Nikon D600 för ett par år sedan, och visst är IQ sämre (FF vs m43), men å andra sidan är filmdelen så pass mkt bättre. Och som du skriver är tyvärr standard på de flesta andra kameror 30p i 4k, och det är inget vidare.
 
Panasonic GH5 samt G9 klarar båda av 4k 60p internt. Kör själv G9 och är väldigt nöjd med den. Med senaste uppdateringen tänker jag att även autofokus är "helt ok", den gör ett bra jobb för det mesta. Vid stillastående motiv, typ någon vid ett bord (eller om bakgrunden är rörig/kan lura fokusen), brukar jag dock sätta på M fokus för att undvika ev omfokuseringar. Så man ska inte förvänta sig Sony fokus vid filmning.
Bytte "ner" mig från Nikon D600 för ett par år sedan, och visst är IQ sämre (FF vs m43), men å andra sidan är filmdelen så pass mkt bättre. Och som du skriver är tyvärr standard på de flesta andra kameror 30p i 4k, och det är inget vidare.
Månge tack Tim!
 

PMD

Aktiv medlem
Om du ska videofilma kanske det vore bättre att leta rätt på en bra videokamera istället för en stillbildskamera som också kan videofilma? Ergonomikraven är inte alltid desamma för de båda aktiviteterna.
 
Om du ska videofilma kanske det vore bättre att leta rätt på en bra videokamera istället för en stillbildskamera som också kan videofilma? Ergonomikraven är inte alltid desamma för de båda aktiviteterna.
Tanken har slagit mig, är inte där ännu då jag gärna även vill kunna fånga stillbilder också då jag har både drönare och liten action kamera så vore det ett perfekt komplement med en systemkamera. Naiva krav mao 😊
 
Fuji X-T3 lär väl klara det du frågar om.
Du verkar ha rätt, den ligger i prisklassen 16 000 för kamerahuset.
Den uppnår 4K och 60 fps med stöd av long GoP komprimering. Är det något som en vanlig dödlig märker? Dvs en full frame och sen deltahantering baserat på skillnaden i följande frames.

Vad missar jag med den som jag borde veta? Folk som andas Sony, Canon, Nikon mm får gärna kommentera då jag fortfarande lär mig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du verkar ha rätt, den ligger i prisklassen 16 000 för kamerahuset.
Den uppnår 4K och 60 fps med stöd av long GoP komprimering. Är det något som en vanlig dödlig märker? Dvs en full frame och sen deltahantering baserat på skillnaden i följande frames.

Vad missar jag med den som jag borde veta? Folk som andas Sony, Canon, Nikon mm får gärna kommentera då jag fortfarande lär mig.

Sony har A7S och A7SII där A7S den första slog ner som en bomd som flera år sedan och utmärkte sig för mycket bra video vid höga ISO, men kamera delen stillbild och 12mp var inte lika påkostad, Nasa lär tex använt A7S just för kvaliteten vid video och höga ISO, så liksom Canon som i andra delen viljat sälja sina avancerade filmkameror som klarar det mesta, så har konsument kamerorna fått lite mindre avancerade saker, men ändå troligtvis mera än vad kamera Svensson igentligen behöver.


Sony A6300 fick mycket beröm för sin videodel men hade inte samma specar som tex Panasonic GH4 sedemera GH5 som var/är special inriktade och godkända för TV-produktion med tidiga 10 bit/60fps. Nu har det stötts och blötts i många trådar om detta med 25/30/60 fps och flera tycker 30fps fungerat bra, även 25fps har fungerat ( Biofilm har ju använt 24fps under många tidiga år )- så det talas både för och i mot i flera trådar om detta, en GH5 tex har så många inställningar att justera så man behöver nog vara rejält duktig och påläst för att behärska allt vad den kameran kan.


Fuji X-T3 har på kort tid klättrat rejält högt vad gäller VIdeo specar och utmanar GH5 på alla sätt plus att den har större sensor APS-C än M4/3 och är välkänd som en av dom allra bästa stillbilds kamerorna med mycket bra objektiv att välja mellan. Är man inte superproffs så räcker tex en A7III på Sony sidan annars mycket långt med sin stora sensor, man tror att en kommande A7000/APS-C skall få 10 bit men man vet aldrig riktigt hur det blir.
 
Sony har A7S och A7SII där A7S den första slog ner som en bomd som flera år sedan och utmärkte sig för mycket bra video vid höga ISO, men kamera delen stillbild och 12mp var inte lika påkostad, Nasa lär tex använt A7S just för kvaliteten vid video och höga ISO, så liksom Canon som i andra delen viljat sälja sina avancerade filmkameror som klarar det mesta, så har konsument kamerorna fått lite mindre avancerade saker, men ändå troligtvis mera än vad kamera Svensson igentligen behöver.


Sony A6300 fick mycket beröm för sin videodel men hade inte samma specar som tex Panasonic GH4 sedemera GH5 som var/är special inriktade och godkända för TV-produktion med tidiga 10 bit/60fps. Nu har det stötts och blötts i många trådar om detta med 25/30/60 fps och flera tycker 30fps fungerat bra, även 25fps har fungerat ( Biofilm har ju använt 24fps under många tidiga år )- så det talas både för och i mot i flera trådar om detta, en GH5 tex har så många inställningar att justera så man behöver nog vara rejält duktig och påläst för att behärska allt vad den kameran kan.


Fuji X-T3 har på kort tid klättrat rejält högt vad gäller VIdeo specar och utmanar GH5 på alla sätt plus att den har större sensor APS-C än M4/3 och är välkänd som en av dom allra bästa stillbilds kamerorna med mycket bra objektiv att välja mellan. Är man inte superproffs så räcker tex en A7III på Sony sidan annars mycket långt med sin stora sensor, man tror att en kommande A7000/APS-C skall få 10 bit men man vet aldrig riktigt hur det blir.
Stort tack Bengt! 😊
 

Bengf

Aktiv medlem
Lite tillägg till föregående inlägg, ett problem med GH5 serien var lite den mindre sensorn som inte kunde mäta sig med A6300/A6500 när man skruvade upp ISO. Så Panasonic svarade med en A7S liknande GH5s med 10mp som kunde matcha A7S på höga ISO, men den har ingen IBIS inbyggd för man räknar med att det skall köpas till dom där special utrustningarna så kameran ser ut som en stor spindel med balans stänger åt alla håll och gimbal stab. Sedan detta med att tillverkarna inte vill att dom olika modellerna skall äta upp varandra så man har lite olika specar och priser.



För övrigt så har Nikon tex haft problem med autofokus vid video, men fått till det väldigt bra med sina nya Z6/Z7, där Z6/Z7 får ut 10 bit via HDMI till extern mottagare.
 

iSolen.se

Guest
Om du ska videofilma kanske det vore bättre att leta rätt på en bra videokamera istället för en stillbildskamera som också kan videofilma? Ergonomikraven är inte alltid desamma för de båda aktiviteterna.
Nej men det är svårt att hitta lika bra objektiv som för stillbild.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror nog mest på vad man är beredd att betala. Det finns rätt många bra och dyra videoobjektiv.

En del videokameror är dessutom försedda med fattning för stillbildsobjektiv. Sony och Canon saluför sådana kameror, t.ex.
 
Tack all input, med tanke på att tillverkarna inte riktigt visat korten för 2019 så avvaktar jag lite med inköp. Sony A700 har intressanta rykten.

Detta var min första tråd och jag är geymt imponerad av hur hjälpsamma och trevliga medlemmar det är, tack igen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det beror nog mest på vad man är beredd att betala. Det finns rätt många bra och dyra videoobjektiv.

En del videokameror är dessutom försedda med fattning för stillbildsobjektiv. Sony och Canon saluför sådana kameror, t.ex.

Jo Fuji har också tillverkat fina objektiv passande för Sony video, kostar nog en rejäl slant förmodar jag, Sony har också något eget objektiv särskilt passande för filmning, här vet inte jag vad det är som egentligen skiljer mellan stillbilds och video objektiv, man har hört om något T-värde som mäts och nämnts med just passande video objektiv.
 
ANNONS