Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
AF är ett härke och det är det tror jag för att det under lång tid utsatts för "strukturell tillväxt", där olika funktioner bultats på under resans gång. Numera har Sony åtminstone gjort ett försök att hålla ihop många AF-relaterade funktioner men det är fortsatt inte helt lätt.

Jag har snabbräknat och vi har två - tre huvudfocus mode: AF-S eller Single och AF-C Continous samt Manuellt MF. DMF finns också och är single + MF och AF samtidigt. Sedan finns AF-A som är single och auto men automatiskt.

Focus Area:
Där finns sju olika varianter idag för AF-S.

En del fipplar med gamla statiska fokuspunkter fortfarande men idag kan man styra var man vill sätta fokus både via pekskärm och med hjälp av Lock on AF (se nedan).

För AF-C finns först 7 olika fokusområden men sedan finns även Lock on AF (den första varianten) med samma 7 varianter. Denna typ av Lock on AF aktiveras via avtryckare eller AF-ON-knappen.

Alla dessa kan dessutom påverkas av vald AF-känslighet.

På toppen av det finns dessutom :
- Face Detection (som dessutom kan användas för sig eller med en personhierarki om man definierat en sådan)
- Eye Focus
- Face Detection och Eye Focus kan dessutom köras för sig eller samtidigt samverka och det kan Face Detection även med Lock on AF.
- Det finns en variant till av Lock on AF som fungerar lite annorlunda genom att det inte aktiveras av avtryckaren utan genom att man aktiverar den funktionen specifikt. Den använder man om man vill att kameran låser på ett motiv utan att man behöver hålla ner avtryckaren.

För video finns dessutom AF Speed.

Detta kan göra den bäste lätt förvirrad så en genomgång som Garys är kanske inte fel. Särskilt för de som fortsätter i gamla hjulspår utan att kolla vad som kommit på senare år, för de riskerar att missa en del finesser och möjligheter om de inte är vana vid Sony sedan tidigare. För att ytterligare komplicera saken så är inte alla dessa möjligheter och funktioner tillgängliga utan en föregående menykonfiguration.

Ovanpå detta finns en del funktioner att aktivera även för MF såsom Focus Peaking och Focus Aid (förstoringsläget).

Det finns alltså väldigt många val att göra och mycket att känna till innan man kan välja bort att använda de funktioner som man inte är intresserad av för egen del. Jag tycker Gary hjälper till hyfsat med det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja den var bra! Det finns en annan grupp här i Vaxholm som också jobbat hårt på det och det är bagerierna. I en tid när vi nästan haft deflation tidvis, så sticker dessa verkligen ut. Så fort man skrivit "surdeg" framför något som slutar på -"bröd" så kostar det dubbelt då mycket numera som det gjorde för kanske sex-sju år sedan bara. Det är inte länge sedan en vanlig kanelbulle kostade 15 spänn och nu kostar dessa över 30 i vår håla och det är inte ens i Stockholm med stadens lokalhyror utan vi snackar Stockholms glesbygd. Jag har väldigt svårt att se att bröd som bakats på samma sätt sedan hedenhös inte skulle följa konsumentprisindex.

Vid den jämförelsen så verkar fotonasarna rent av återhållsamma.
 

interior

Aktiv medlem
Ansiktsprioritering

Jag har varit Sony otrogen några år, men funderar på att köpa en A7III nu. Fungerar ansiktsprioriteringen bra? Hur långt ( cirka ) kan man vara ifrån ett valt ansikte med tex ett normalobjektiv - innan kameran inte kan urskilja ansiktet? Kan man snabbt välja bort prioriteringen om man vill ha fokus någon annanstans?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har varit Sony otrogen några år, men funderar på att köpa en A7III nu. Fungerar ansiktsprioriteringen bra? Hur långt ( cirka ) kan man vara ifrån ett valt ansikte med tex ett normalobjektiv - innan kameran inte kan urskilja ansiktet? Kan man snabbt välja bort prioriteringen om man vill ha fokus någon annanstans?
Numera efter FW-uppdateringen så funkar det så att kameran försöker hitta ett öga - det som är närmast, gör den inte det så markerar den de ansikten de hittar och fokuserar på det närmaste, går inte det så tar den del av motivet som rör sig eller som du siktar på.

Jag kollade nu och i kvällsljus så hittar mitt 24-105/4 ställt på 50 mm ett öga på åtminstone sex-sju meter.

Jag och en fotokompis testade t.o.m. hans Sony A-mountobjektiv objektiv med adapter och hans telen satte ögat på nära 50 meter. Det var före senaste FW-uppdateringen som gjort detta ännu lite bättre.

Om det finns fler personer i bild och kameran låst på närmaste persons närmaste öga så kan man enkelt överstyra det enligt eget tycke till en annan persons närmaste öga om du siktar på den personen istället genom att placera det ansiktet i sökaren istället och sedan kan du komponera om i fall du vill det när kameran låst på det ögat. Det är väldigt smidigt simpelt och intuitivt.

Det nya nu är att man slipper rigga särskilda knappar med Eye Focus som tidigare. Nu aktiveras denna fokushierarki automatiskt vid halvt nedtryckt avtryckare. Gå till närmaste butik och testa själv. Det bästa är väl att se med egna ögon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
https://youtu.be/sMtPHdjxvNE

Max Yuryev jämför jpeg mellan Sony och Fuji, en del vinner Fuji och en del Sony, enligt honom då.

Jag vet inte vad du är ute efter med det inlägget Bengt. Interiors inspel handlade ju om ansiktigenkänning och autofokus och på vilket avstånd systemet kunde låsa med ett "normal-objektiv". Jag lade till Eye Focus eftersom Sonys spegellösa systemkameror numera jobbar med en fokushierarki.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du är ute efter med det inlägget Bengt. Interiors inspel handlade ju om ansiktigenkänning och autofokus och på vilket avstånd systemet kunde låsa med ett "normal-objektiv". Jag lade till Eye Focus eftersom Sonys spegellösa systemkameror numera jobbar med en fokushierarki.

Inlägg 529 var nytt efter ett halvårs uppehåll, och visst frågade han om ansiktigenkänning på avstånd, jag bara fyllde på med lite mera, för Max jämför med mästaren på jpeg.
 

interior

Aktiv medlem
Numera efter FW-uppdateringen så funkar det så att kameran försöker hitta ett öga - det som är närmast, gör den inte det så markerar den de ansikten de hittar och fokuserar på det närmaste, går inte det så tar den del av motivet som rör sig eller som du siktar på.

Jag kollade nu och i kvällsljus så hittar mitt 24-105/4 ställt på 50 mm ett öga på åtminstone sex-sju meter.

Jag och en fotokompis testade t.o.m. hans Sony A-mountobjektiv objektiv med adapter och hans telen satte ögat på nära 50 meter. Det var före senaste FW-uppdateringen som gjort detta ännu lite bättre.

Om det finns fler personer i bild och kameran låst på närmaste persons närmaste öga så kan man enkelt överstyra det enligt eget tycke till en annan persons närmaste öga om du siktar på den personen istället genom att placera det ansiktet i sökaren istället och sedan kan du komponera om i fall du vill det när kameran låst på det ögat. Det är väldigt smidigt simpelt och intuitivt.

Det nya nu är att man slipper rigga särskilda knappar med Eye Focus som tidigare. Nu aktiveras denna fokushierarki automatiskt vid halvt nedtryckt avtryckare. Gå till närmaste butik och testa själv. Det bästa är väl att se med egna ögon.
Tack! Det var den info jag behövde.
 

interior

Aktiv medlem
Microjustering för AF

Läste någonstans att mikrojusteringen inte fungerar för tredjepartsobjektiv. Visste inte att spegellösa kameror kan behövas mikrojusteras över huvud taget. Är det någon som upplevt problem med AF när ni använder Sigma eller Samyang på A7III? Någon som tycker att AF fungerar klockrent utan mikrojustering?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läste någonstans att mikrojusteringen inte fungerar för tredjepartsobjektiv. Visste inte att spegellösa kameror kan behövas mikrojusteras över huvud taget. Är det någon som upplevt problem med AF när ni använder Sigma eller Samyang på A7III? Någon som tycker att AF fungerar klockrent utan mikrojustering?
Vad jag vet så har mikrojusteringen i de spegellösa främst tillkommit för att möjliggöra justering om man exv. använt någon av Sonys A-mount till E-mount-adaptrar och då endast de adaptrar som har inbyggd fokusmotor för äldre A-mountobjektiv utan inbyggd fokusmotor exv. Minolta AF gen 1.

Jag hade nytta av det redan i min NEX 7 med LA-EA2 -adaptern. Den har ju precis som LA-EA4 en egen inbyggd motor samt egen dedikerad fokussensor. Man får ju egentligen fasdetekt-AF precis som i en DSLR eller Sony SLT med fast spegel och då kan man behöva justera AF.

I de nyare kamerahusen som har hybrid-AF, så finns inget att justera eftersom det inte behövs då de systemen har återkoppling eller "feed back". De använder fokuspunkter på huvudsensorn och de systemen har en naturlig återkoppling som gör att de hamnar i viloläge när objektivet är i fokus mot huvudsensorn. En sådan återkoppling saknas naturligt med Sony LA-EA -adaptrarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack och lov, det gamla skruvandet vill man ju inte tillbaka till. Tack för hjälp.
Jag kan bara hålla med "Barkismats". Även jag har ett antal FE original-objektiv, tre kamerahus och de funkar klockrent alla med alla FE-objektiv. Även ett gammalt Sigma 150-500mm A-mount är numera klockrent med den adapter som saknar fokusmotor och extra fokussensor (LA-EA3). Även dessa använder ju numera fokuspunkterna på huvudsensorn och stöder alla AF-finesserna, vilket alltså inte var fallet tidigare. Det här gäller numera även för de som kör exv. Canons originalglas med t.ex. Sigmas MC-11 -adapter. Det finns även en del som vittnat om att man haft fokusproblem med Sigmas ART-objektiv på Nikon- och Canon-DSLR:er men som senare sett att samma objektiv funkat fin fint på exv. A7-hus med exv. MC-11 -adaptern.

https://www.youtube.com/watch?v=8DNSy5k4-0U&feature=youtu.be

Jag bytte till spegellöst just p.g.a. allt AF-relaterat skit jag tidigare haft med både en del KonicaMinolta och Sony DSLR:er och SLT (A55). AF numera är helt enastående vid en jämförelse med detta gamla mög. Smartare och mycket mer pålitligt. Numera är fokusproblem en total icke-fråga för mig och många med mig.

Jag har upplevt felfokus med ett FE-objektiv (Sonys 24-105mm/4) men det objektivet ingick i en defekt batch som Sony drog tillbaka eller reparerade utan kostnad. Även jag fick ett nytt efter någon månad (det var långa väntetider då efterfrågan var så pass hög).

Efter den senaste FW-uppdateringen i A7 III:eek:rna och A9 så funkar det fantastiskt. Det som är nytt nu är att vi nu fått en fokushierarki som alltid är aktiv, vilket underlättar. Tidigare måste man konfigurera både Eye Focus och motsvarande följande Lock on AF manuellt men även det slipper man i princip nu. Det sköter kamerorna automatiskt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Börjar sista bastionen (sportfoto och djur- och naturfoto) vackla nu?

Det är ju trots allt A9 som kanske är mest imponerande efter senaste firmwareuppdateringen (5.0). Hittills har dock Sony inte haft några verkligt långa telen eller telezoomar som riktigt matchat A9, men nu verkar även det hålet vara på väg att täppas till.


Signaturen "Sportskjutaren" här på FS som är en gammal rutinerad sportfotograf har testat A9 ihop med de nya 600mm objektiven och han skriver följande på

https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm

"Baserat på det fåtal bilder jag tog så måste jag säga att det är rent overkligt snabbt och skarpt. Jag upplevde kombinationen av skärpa och snabbhet som närmast overklig."

"När det kommer till EFV, så trodde jag att det skulle uppstå problem med upplösning och fördröjning. Men fördröjning har inte varit något problem alls. Och det faktum att det inte uppstår något "blackout" när jag tar bilder.
Inte ens med imponerande 20 bilder per sekund. Gör att jag faktiskt föredrar EFV för optiskt sökare.

(När jag testade en spegellös kamera från en annan tillverkare så uppstod det en "blackout" i samband med att jag tog bilderna)."

Det blir klart intressant att följa fortsatt utveckling. En ny A9 är ju på väg och då kanske vi även får en kamera som ännu bättre matchar 600mm objektivet när man exv. utrustar detta med en 2 x förlängningslins. Det har ju lyfts att främst EVF:en behöver förbättras när man tar bilder på små snabbrörliga motiv på motsvarande 1200mm. Förhoppningsvis kommer man även ha gjort Eye Focus för djur ännu mer användbar för naturfotograferna. Den behöver ju funka på mer än katter, hundar och katt- och hundlika vilda djur - fåglar exv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är ju trots allt A9 som kanske är mest imponerande efter senaste firmwareuppdateringen (5.0). Hittills har dock Sony inte haft några verkligt långa telen eller telezoomar som riktigt matchat A9, men nu verkar även det hålet vara på väg att täppas till.


Signaturen "Sportskjutaren" här på FS som är en gammal rutinerad sportfotograf har testat A9 ihop med de nya 600mm objektiven och han skriver följande på

https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm

"Baserat på det fåtal bilder jag tog så måste jag säga att det är rent overkligt snabbt och skarpt. Jag upplevde kombinationen av skärpa och snabbhet som närmast overklig."

"När det kommer till EFV, så trodde jag att det skulle uppstå problem med upplösning och fördröjning. Men fördröjning har inte varit något problem alls. Och det faktum att det inte uppstår något "blackout" när jag tar bilder.
Inte ens med imponerande 20 bilder per sekund. Gör att jag faktiskt föredrar EFV för optiskt sökare.

(När jag testade en spegellös kamera från en annan tillverkare så uppstod det en "blackout" i samband med att jag tog bilderna)."

Det blir klart intressant att följa fortsatt utveckling. En ny A9 är ju på väg och då kanske vi även får en kamera som ännu bättre matchar 600mm objektivet när man exv. utrustar detta med en 2 x förlängningslins. Det har ju lyfts att främst EVF:en behöver förbättras när man tar bilder på små snabbrörliga motiv på motsvarande 1200mm. Förhoppningsvis kommer man även ha gjort Eye Focus för djur ännu mer användbar för naturfotograferna. Den behöver ju funka på mer än katter, hundar och katt- och hundlika vilda djur - fåglar exv.


Det är inte så jäkla lätt med autofokus på håll eller när buskar skymmer motiven, läste Mattias Klum som använder Nikons D4s/D5 att han relativt ofta körde med manuell fokus, även dom bästa bästa DSLR är inte klockrena alla gånger dom eller vad gäller autofokus.
 
ANNONS