Annons

Natur, Landskap eller Porträtt??

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Jag som är nybörjare med foto som min hobby är lite kluven vad jag ska välja att satsa på för "fack".
Ska man hålla på med natur, landskap eller porträtt. Är det något man känner efter ett tag? Jag sitter i min bil och åker runt och tittar på olika saker som man kan tänkas ta kort på, men så i sista sekund så ångrar man sig och tänker att det är löjligt att ta kort på. Någon som har känt samma sak? Gärna några råd och tips.
 

Jimsan

Aktiv medlem
För det första så är det aldrig löjligt att stanna upp och ta en bild.
"Bättre med hundra bilder för mycket än en för lite" (Citat av Fotografen Ulf Sjöstedt).
Sen så är fotografi så väldigt individuellt så det går inte att säga att "det här" passar just dig.
Det vanligaste motivet är natur och det kan ju vara ett bra ställe att börja på. Oftast så kan man ta god tid på sig om man är lite osäker och motivet springer inte bort. Om man inte fotar djur förstås:D
Mitt råd till dig är att prova lite olika områden, och även att experimentera med bilder. Så småningom fastnar du för något. Det kan ta en vecka, det kan ta tio år.

Sen finns det massor med bra böcker att låna eller köpa.
De flesta innehåller övningar och massor av tips.
Kolla diskussionen om böcker här på forumet.

Kom ihåg, att det är du som bestämmer om en bild du tagit är bra. Ingen annan.
 

gunte

Aktiv medlem
Det är nog en fråga som bara du själv kan svara på..Men antagligen känner du för ett visst område så småningom....Men det är bättre att vara bra på ett område än medelmåttig på flera..
mvh/gunte..
 

Maverick

Aktiv medlem
Jobba bort tanken på att det är löjligt att ta ett kort på. Får man ett infall så fota bara. Blir bilderna inte bra så är det bara att lägga dessa till handlingarna. Nästa sak att jobba bort är att det är dyrt att fota. Dvs man ska inte vara snål med film. Det är förvisso inte billigt, men bilderna blir inte bättre för att man i efterhand konstaterar att det hade nog blivit bättre från den där andra vinkeln.

När man fotar mycket så kommer man snart på vad det är man gillar att fota mest. Det finns ingen anledning att bestämma sig innan. Det slutar i regel med att man fotar en massa annat iaf. Jag till exempel gillar att fota människor, men eftersom jag är för blyg så brukar det bli katten och hunden och naturen som blir måltavlor. Fast jag har lite svårt med natur för jag ser inte motiven där liksom. Däremot djur och människor... Dokumentation, fast det tycker jag är svårt.

Ett sista tips är att tänka fram en bild och sedan försöka fotografera den. Själv kan det vara så att jag ser något som jag vill fota, men på mitt vis. Sedan försöker jag planera när och hur. Att bara fota när man råkar gå förbi något kräver mycket film för att få fram de där bilderna man känner sig lite extra stolt över att visa upp.

/Maverick
 

cerox

Aktiv medlem
Helena skrev:
Fotografera och se vart du hamnar!
Hej!
Vilket tips du gav mig.
Du som kallar dig yrkesfotograf i profilen borde väl ha en massa råd och tips att ge.
Det är säkert lätt för dig som kanske har tagit 100 rullar med film, kanske ännu mer. Men jag som knappt har haft min kamera 1 månad ber om några goda råd.
Hur gjorde du i början? Funderade du också eller visste du direkt vad det vad som du ville göra?
Sådana tips är alltid välkomna.
 

Helena

Aktiv medlem
cerox skrev:


Hej!
Vilket tips du gav mig.
Du som kallar dig yrkesfotograf i profilen borde väl ha en massa råd och tips att ge.
Det är säkert lätt för dig som kanske har tagit 100 rullar med film, kanske ännu mer. Men jag som knappt har haft min kamera 1 månad ber om några goda råd.
Hur gjorde du i början? Funderade du också eller visste du direkt vad det vad som du ville göra?
Sådana tips är alltid välkomna.

Jag trodde att jag skulle bli dokumentärfotograf... var helt övertygad om det... Hade till och med funderat på att bara söka dokumentära utbildningar...
Min kompisa Anna-Karin sa då till mig: "Heléna... dina bilder är juh inte det minsta lilla dokumentära!"

Om du bara fotograferar det du vill så kommer du att märka åt vilket håll dina bilder lutar...
Om du märker att alla bilder pryds av människor så kanske det är porträtt...
Om det är människor i situationer så är det väl redadaktionella eller dokumentära bilder du tar...
Är det landskap så kanske du lutar åt landskap...
Om man inte undersöker själv vad man trivs med så blir det svårt attt a bra och intressanta bilder!

Gå ut och ta dina 100 rullar och se vart du hamnar!
 

accipiter

Aktiv medlem
Jag håller med Heléna. Lär dig det grundläggande hantverket och gå ut och prova på förutsättningslöst.
Tro heller inte att en välfylld fotoväska är nyckeln till fördjupat intresse eller ens framgång.
Ett kamerahus, en vidvinkel och ett kort tele räcker till det mesta (eller en zoom som täcker in dessa brännvidder - men det finns en pedagogisk finess med fasta brännvidder!).
Lägg pengarna på film och skaffa fotokompisar, gärna i en bra fotoklubb. Med bra fotoklubb menar jag en där intresset kretsar kring bilder och gemensamma aktiviteter och inte en klubb där man sitter och pratar kameror och objektiv till förbannelse och där bilder egentligen aldrig förekommer.
Låt sedan fotograferandet bli en upptäcktsfärd i okända marker och tillåt aldrig leklynnet att falna.
Jag har själv fotograferat aktivt i nästan 40 år och fått uppleva så otroligt spännande saker i samband med det och jag undrar ibland hur folk kan leva ett helt liv utan ett fotointresse.
Ett sådant liv måste väl te sig bra tomt?
 
ANNONS