Annons

Tisdagsbilden #13

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu är det dags för kommentarer.

4. På söndag får alla som vill välja sina favoriter och sedan korar jag veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Körsbärsflickan

KLörsbärsflickan cyan-2.jpg

#1 Körsbärsflickan
Går ut först här precis innan läggdags och lägger in denna bild. Det är en av de senare bilderna jag tagit som jag tyckte om men för första gången inte från den här veckan.
Ska försöka fatta mig lite kortare denna gång.
Ville ta en roligare bild än vanligt där runt kungsan där inte så mycket fokus blir på pussar och par som tar selfies bland träden, så jag fångade denna flicka som med sin underbara glädje susade upp långt över alla andras huvuden och på så sätt gjorde att jag slapp allt störande runt omkring ;) Gillar också faderns väntande händer nedanför men valde att ha det här utsnittet just för att fokus endast skulle vara på blommorna och flickan själv.
Var plåtat med Fuji X-T3 och ett 90mm f2,0 1/850 ISO 160

Ha en grym vecka, Mvh Martin!
 

gamleJ

Aktiv medlem
#2 Ögonblicket då de båda piloterna upptäcker vatten över hela landningsbanan.

5dsr Canon 70-200 4l isii+ 1.4 extender vid 280mm f/8 1/2000s och autoiso. Har inte hunnit fota alls denna vecka så det får bli en äldre bild. Den är tagen under perioden som tisdagsbilden pågått iallafall. Kvaliteten är rätt dålig men det får räcka med lite humor.
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
Ingen bild för mig denna veckan tyvärr. Lärare i slutfasen på terminen innebär att jag rättar och bedömer uppgifter hela tiden. Men snart har jag sommarlov och då ska det tas bilder igen :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Röstning!

Enough already!!! Kommentarsfältet håller på att explodera så nu blir det inga fler kommentarer.

Dags för att rösta!

Den här veckan blir det dött lopp, för mig, mellan #1 och #2.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Känns tyvärr lite dött just nu i tävlingsfronten. Kanske har alla lite för mycket just nu, själv har jag ett antal tusen bilder från de senaste veckorna som jag inte har fått framkallat än, prioriterar att fotografera när jag får tid, så får sortering/redigeringen vänta.

Jag röstar på #1 denna gång
 

Hrafne

Aktiv medlem
Jag slänger in lite snabba kommentarer på bilderna trots att jag inte var med denna veckan.

#1: Läcker bild som fångar många saker som jag gillar. Riktigt snyggt att färgerna från bakgrunden kommer igen på flickans kläder och du har fått till en härlig oskärpa i bakgrunden. En sak som stör mig lite när jag väl har sett det och som verkligen inte gick att tänka på i stunden som bilden togs är den nästan perfekta cirkeln som bildas av flickans flätor och grenarna på trädet ovanför henne. Så fort jag tittar på bilden nu så dras blicken upp mot denna cirkel och tar allt mitt fokus. Som sammanfattning så är det en riktigt häftig bild.

#2: En väldigt rolig bild där det fångade uttrycket hos fåglarna gör mycket för att man ska vilja studera bilden närmare. Kul att det är två så pass stora fåglar på samma bild och dr båda har ett intressant uttryck att studera. Det som drar ner lite är att det känns som fåglarna är lite ur fokus i jämförelse med bakgrunden. Jag har aldrig fotograferat fåglar så jag vet inte hur svårt det faktiskt är att sätta fokus när de är i rörelse på det sättet. Jag gillar bilden.

Jag ger en röst var till bild 1 och 2.
 
ANNONS