Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Det är som vanligt - de som alltid skriver OT fortsätter göra det utan någon som helst hänsyn.
Instämmer. I min värld är det respektlöst mot trådskaparen att kapa en tråd med otaliga off-topic-inlägg. I min värld försöker man hålla sig till ämnet, med så få utsvävningar som möjligt. Det är ett viktigt skäl till varför jag har tappat intresset för FS.

I övrigt håller jag med Terje i hans resonemang. Visst skulle FS bli intressantare om man skrev lite mer om annat än fotoprylar och teknik.
 

Third eye

Aktiv medlem
Instämmer. I min värld är det respektlöst mot trådskaparen att kapa en tråd med otaliga off-topic-inlägg. I min värld försöker man hålla sig till ämnet, med så få utsvävningar som möjligt. Det är ett viktigt skäl till varför jag har tappat intresset för FS.

I övrigt håller jag med Terje i hans resonemang. Visst skulle FS bli intressantare om man skrev lite mer om annat än fotoprylar och teknik.
Håller med på båda punkter, men ansvaret vilar på oss fullt ut. Jag läser fototrådarna ihärdigt och intresserad men tillför lite, stjäl kunskap och inspiration mest från duktiga fotografer. Är enorm tekniknörd så i de trådarna är det lättare att mata på, dessutom hyllar jag insta och fejjan som skapande bildkanaler och det får man ju inte ;-)

Men att tekniktrådar är så framträdande har faktiskt inget alls med att göra att rena fototrådar avsaknas, det är 2 sidor av en helhet där den ena sidan är betydligt tystare bara. De är väll helt enkelt upptagna med att fotografera :)

Dessutom, jag skulle gärna se ett lyft av respekt i kommentarerna och moderering av OT, kan bli riktigt småsint ibland och ämnet släpps raskt enbart för att få sista ordet. Bra för egot, noll för ämnet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är som vanligt - de som alltid skriver OT fortsätter göra det utan någon som helst hänsyn.
Tiilbaka till ämnet getlemen. För Ladies finns det inte så många som deltar.

Jag tycker Teje tar upp något väldigt viktigt. Vi tror många att en bättre kamera kommer få oss prestera mer imponerande bilder

Bilderna komer vara mer tekniskt perfekta än aldrig förr. Detta är något jag själv slutade tro på för flera år sedan. En ny kamera med fantastiska finesser ger mig inte vad andra normala konsumenter av bilder tycker är bättre bilder.
Ögonfokus är den senaste hypen. Jag har Fuji som lär ha den näst bästa sådan. FAst jag forstätter köra med liten AF-punkt för jag träffar mer rätt än kamrans ögon-fokus. Mycket på grund av att jag fotat så under väldigt många år. Både galna hundar och lekande barn.

Vi älskar att prata teknik. Det är inte ointressant men tar över allt annat när det gäller att åstadkomma intressanta bilder. Intressanta bilder är helt en produkt av fotografen och dennes förmåga att skapa dessa. Det handlar också i dag mycket om efterbearbetning.

Jag har ett förslag som jag funderat på länge. Just därför att mer teknik inte gör mig till en bättre fotograf.

Låt oss skapa ett artificiellt projekt. Alla medlemmar på fotosidan skall kunna bidra.
Varje projekt har ett tema. Projektet löper över 2 månader. Bara röster med motivering varför man gillar en bild räknas. Det går nog enkelt att ge betyg för saker som komposition, motiv och efterbearbetnig på fotosidan.De 15 bäst bidragen som skulle kunna hålla för en utställning väljs utan rangordning.
Vi fortsättae runder de komande två månaderna att diskutera varför viss bilder gillades mer än andra.

Jag har länge funderat på att genomföra ett eget projekt. Om förstadstorgen som håller på att dö. Många av dem som kom upp som folkhemmets hopp har redan dött. Andra har tagits över av kriminella där man knappt vågar gå ensam med en stor kamera ens på dagen.

Tror ett sådan projekt kan få oss diskutera alla problem det är att fota i desa i bland svåra miljöer och hur man gör det.
Foto måste bli inriktat mot bilden Inte ha ett sådan fokus på verktygen
Att diksutera tekniksa detaljer är lätt . Att dikutera runt varför en viss bild gilas av många är svärare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tiilbaka till ämnet getlemen. För Ladies finns det inte så många som deltar.

Jag tycker Teje tar upp något väldigt viktigt. Vi tror många att en bättre kamera kommer få oss prestera mer imponerande bilder

Bilderna komer vara mer tekniskt perfekta än aldrig förr. Detta är något jag själv slutade tro på för flera år sedan. En ny kamera med fantastiska finesser ger mig inte vad andra normala konsumenter av bilder tycker är bättre bilder.
Ögonfokus är den senaste hypen. Jag har Fuji som lär ha den näst bästa sådan. FAst jag forstätter köra med liten AF-punkt för jag träffar mer rätt än kamrans ögon-fokus. Mycket på grund av att jag fotat så under väldigt många år. Både galna hundar och lekande barn.

Vi älskar att prata teknik. Det är inte ointressant men tar över allt annat när det gäller att åstadkomma intressanta bilder. Intressanta bilder är helt en produkt av fotografen och dennes förmåga att skapa dessa. Det handlar också i dag mycket om efterbearbetning.

Jag har ett förslag som jag funderat på länge. Just därför att mer teknik inte gör mig till en bättre fotograf.

Låt oss skapa ett artificiellt projekt. Alla medlemmar på fotosidan skall kunna bidra.
Varje projekt har ett tema. Projektet löper över 2 månader. Bara röster med motivering varför man gillar en bild räknas. Det går nog enkelt att ge betyg för saker som komposition, motiv och efterbearbetnig på fotosidan.De 15 bäst bidragen som skulle kunna hålla för en utställning väljs utan rangordning.
Vi fortsättae runder de komande två månaderna att diskutera varför viss bilder gillades mer än andra.

Jag har länge funderat på att genomföra ett eget projekt. Om förstadstorgen som håller på att dö. Många av dem som kom upp som folkhemmets hopp har redan dött. Andra har tagits över av kriminella där man knappt vågar gå ensam med en stor kamera ens på dagen.

Tror ett sådan projekt kan få oss diskutera alla problem det är att fota i desa i bland svåra miljöer och hur man gör det.
Foto måste bli inriktat mot bilden Inte ha ett sådan fokus på verktygen
Att diksutera tekniksa detaljer är lätt . Att dikutera runt varför en viss bild gilas av många är svärare.
Varför inte skala av det ytterligare och bara använda mobilkamera? Själv ogillar jag mobilen som kamera skarpt pga dess tillkortakommanden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför inte skala av det ytterligare och bara använda mobilkamera? Själv ogillar jag mobilen som kamera skarpt pga dess tillkortakommanden.
Är det kanske ett typiskt svar från en teknokrat. Har jag överhuvudtaget nänt att man inte får använda kameror som GFX. Eller en iPhone
Det handlar om bilden och inte utrustningen.

Tror det var ganska klart i både mitt inlägg och i de tidigares. Vad är det du har svårt att förstå?
 

alf109

Aktiv medlem
Det är som vanligt - de som alltid skriver OT fortsätter göra det utan någon som helst hänsyn.
Jo, det är som vanligt som sagt. Jag ställde en fråga om detta spörsmål i en tråd för input till fotosidan. Ingen i redaktionen bevärdigade inlägget med ett svar....

Till Terjes inlägg:
Diskussionen har ju varit igång åtminstone sedan jag blev medlem 2004. Det som hänt är att prylfixeringen bara ökat. Nu tror jag att det är ett strategiskt val. Redan när man anställde Magnus – som är en jättetrevlig snubbe – som redaktör så visste man nog vad man ville. Prylfokus ger fler medlemmar och därmed också större annonsintäkter.

Jag har också upplevt att många av de mer bildintresserade antingen lämnat fotosidan eller också dragit ned sin aktivitet här.

Men som jag diskuterade i samma ämne för en massa år sedan så tror jag inte att det går att driva en sajt som både skall täcka prylar och bild. Pryldelen tenderar att döda bilddelen. Det kan man även se på internationella fotosajter.

Lite synd att fotosidan har blivit en sorts DPReview light, inte mycket att göra något åt dock. Fotosidan består ju av de medlemmar den gör och när det inte heller finns något intresse från redaktionen att göra något så enkelt som att styra upp forumen så tror jag knappast att varesig viljan eller energin att styra om fotosidan till en fotosajt finns. Varför skulle man göra det föresten när dagens fotosida ger redaktionen möjlighet att resa runt klotet och delta i olika kameraevent samtidigt som man inte behöver ägna sig åt det tråkiga att gå på fotoutställningar eller göra reportage om någon obskyr fotograf?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag har ett förslag som jag funderat på länge. Just därför att mer teknik inte gör mig till en bättre fotograf.

Låt oss skapa ett artificiellt projekt. Alla medlemmar på fotosidan skall kunna bidra.
Varje projekt har ett tema. Projektet löper över 2 månader. Bara röster med motivering varför man gillar en bild räknas. Det går nog enkelt att ge betyg för saker som komposition, motiv och efterbearbetnig på fotosidan.De 15 bäst bidragen som skulle kunna hålla för en utställning väljs utan rangordning.
Vi fortsättae runder de komande två månaderna att diskutera varför viss bilder gillades mer än andra.
[...]
Man kan också tänka sig ett betygssystem där varje moment har en tydlig definition av vad som krävs för maxpoängen, och sedan får man avdrag för varje misstag. Alltså som i dressyr och konståkning. En fullständigt perfekt bild skulle få 10,0 i snitt av ”domarna”. Även bedömningssporter kan bli objektiva i betygsskalan.

Våra moment skulle kunna vara ungefär:
Tekniskt
- komposition
- ljus
- ...
Artistiskt
- hm ja
- och något mer.

Om det nu var tävlande i foto som TS saknade?

Alternativet är att bara ta andra halvan av din idé. Att diskutera redan betygssatta bilder. För några veckor sedan hade vi en medlem som vunnit en internationell tävling. Någon drog igång en tråd om detta, men så värst mycket dialog om bilden blev det tyvärr inte.

För något (några?) år sedan var det livlig diskussion om ”affischbilden” till tv-serien ”vår tid är nu”. Det visade sig att den var ihopklippt av flera bilder. Även elefanter på savannen som varit ihopklippta har varit ett hett ämne på senare tid.
Så visst finns det intresse bland medlemmarna även när inte utrustningen är huvudämne.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Gjorde en lite snabbkoll över artiklar och visst finns det en övervikt åt prylar, ungefär 60/40. Förmodligen speglar det informationen FS hittar, tror inte de struntar i att publicera ämnen för att få övervikt av teknik. Signerar Bengt Jönsson i Målilla sin fotobok i 10 ex på Ica så når det inte fram i bruset riktigt (försök till ironi). FS skulle kunna ha en officiell tipstråd ständigt igång där Bengt eller en kompis till honom kunde tipsa om signeringen och vad bokens ämne är osv.

Problemet är snarare att ingen vill göra jobbet. Vi var några stycken tappra själar som försökte få tisdagsbilden att fungera. Visst fanns det brister kring hur vi kommenterade bilder och att 800px var för lite när en bild skulle bedömas, men störst var bristen på kommentarer och fler bilder. Mats idé är bättre och har chans att bli mer lärorik än tisdagsbilden men sorry, det kommer kräva medlemmarnas egen insats och då är det lättare att hitta skäl till varför det inte är lönt att delta.

Denna tråd är dock bra Terje för vi behöver få ett engagemang och kan FS hjälpa oss en bit på vägen så är det såklart tacknämligt. Grundproblemet kommer vi däremot inte åt. Det ligger nog mer i mängden brus vi utsätts för och att inget får ta tid i en stressad verklighet oavsett ämne.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Mycket av det du skriver, så var det på Wild Nature och FS Naturevent på Örsnäs slott för några månader sedan. Det var i princip enbart föreläsningar och work shops om foto i två dagar, det var nog enbart en föreläsning om den framtida tekniken och kanske drönarfoto, samt att några företag var representerade så man kunde testa lite nya prylar som avvek, annars handlade allt om bilden i sig och inget om utrustningen. För de som önskade fanns det också portfolio review. :)
Jag håller med om lovorden för Onlocation i Örenäs, som FS var med och organiserade. Genomtänkt och av hög kvalitet.
Det var mycket bild. Gav mig mycket inspiration, och erfarenhet, både egen och andras.
Eventet var fullbokat, och deltagarna gav höga betyg i den efterföljande utvärderingen.
Vi får hoppas att det blir fler och liknande event i framtiden, nu när detta blev så lyckat.
 

afe

Aktiv medlem
Vi var några stycken tappra själar som försökte få tisdagsbilden att fungera. Visst fanns det brister kring hur vi kommenterade bilder och att 800px var för lite när en bild skulle bedömas, men störst var bristen på kommentarer och fler bilder.
Största problemet med tisdagsbilden var att skaparen inte kunde hålla sig i skinnet (apropå OT och dylikt) och inte längre är medlem ...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Största problemet med tisdagsbilden var att skaparen inte kunde hålla sig i skinnet (apropå OT och dylikt) och inte längre är medlem ...
Ok, mer än vad jag visste (fast misstänkte). I tisdagsbilden höll han sig dock lugn och fin så den aktiviteten självdog utan hjälp :).
 

MattiasL

Aktiv medlem
En grej är väl att kamerorna och prylarna är den minsta gemensamma nämnaren. Fotografi är ju väldigt många olika saker, där reklam, bildjournalistik och naturfotografi exempelvis har rätt lite med varandra att göra, utom just redskapen. Antagligen är det därför man så lätt glider in på ämnet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Största problemet med tisdagsbilden var att skaparen inte kunde hålla sig i skinnet (apropå OT och dylikt) och inte längre är medlem ...
Nja. Tisdagsbilden dog väl ut för att forumformatet inte var riktigt avpassat för att rösta och kommentera på bilder. Det blev inte mycket till diskussion, som ett forum hade funkat för.
Jag kan tänka mig en ny form av tisdsgsbilden där vi varje vecka får en bild av någon att diskutera ur alla möjliga aspekter. Så länge folk tål att höra andras grundade och ogrundade åsikter så kan de bli lärande diskussioner.
 

Terje H

Aktiv medlem
Gjorde en lite snabbkoll över artiklar och visst finns det en övervikt åt prylar, ungefär 60/40. Förmodligen speglar det informationen FS hittar, tror inte de struntar i att publicera ämnen för att få övervikt av teknik. Signerar Bengt Jönsson i Målilla sin fotobok i 10 ex på Ica så når det inte fram i bruset riktigt (försök till ironi). FS skulle kunna ha en officiell tipstråd ständigt igång där Bengt eller en kompis till honom kunde tipsa om signeringen och vad bokens ämne är osv.

Problemet är snarare att ingen vill göra jobbet. Vi var några stycken tappra själar som försökte få tisdagsbilden att fungera. Visst fanns det brister kring hur vi kommenterade bilder och att 800px var för lite när en bild skulle bedömas, men störst var bristen på kommentarer och fler bilder. Mats idé är bättre och har chans att bli mer lärorik än tisdagsbilden men sorry, det kommer kräva medlemmarnas egen insats och då är det lättare att hitta skäl till varför det inte är lönt att delta.

Denna tråd är dock bra Terje för vi behöver få ett engagemang och kan FS hjälpa oss en bit på vägen så är det såklart tacknämligt. Grundproblemet kommer vi däremot inte åt. Det ligger nog mer i mängden brus vi utsätts för och att inget får ta tid i en stressad verklighet oavsett ämne.
Med min lilla kontroll av nyhetsartiklar idag av de senaste 10 publicerade nyhetsartiklarna, så är 9 av dessa prylinriktade. Den tionde är en länk till en av medlemmarnas bloggar. Sedan ser jag givetvis att det dyker upp lite nyheter då och då som inte är prylinriktade - men vad jag snabbt kan se så är nu förhållandet mer 80/20 i favör till prylarna.

Men nog om det. Inte är det mycket nyheter om nya böcker från fotografer (svenska och utländska), tips om utställningar och föreläsningar, eller för den del olika fotokurser/workshops. Dessutom skiner samtal med framstående fotografer helt med sin frånvaro - och då gärna sådana som inte är medlemmar på Fotosidan.

Man kan snabbt få intrycket att det inte pågår så mycket där ute i Foto-Sverige, eller i fotovärlden annars. Fast, så är det ju inte. Nya böcker från och om olika fotografer kommer i en strid ström hela tiden, men sällan kommer dessa tipsen från Fotosidan (alltså sådana böcker som INTE är läroböcker, vilket igen ger utrymme för pryltänket).

Jag har en känsla (men kan ha fel) att man idag går runt lite på tomgång eller för mycket på rutin med att uppdatera Fotosidan med olika nyheter.

Finns mycket brus där ute i cyberrymden, men desto viktigare är det väl då att kunna landa på ett fåtal platser - som exempelvis på Fotosidan. Eller?

Jag förstår att mycket också är upp till medlemmarna, men det skulle ju vara trevligt med synpunkter från redaktionen - och kanske lite initiativ? Och sedan ha tålamod så att medlemmar hittar tillbaka, inte göra det kortsiktigt - för att sedan falla tillbaka i prylträsket för att det kanske är mest bekvämt.

Mvh Terje
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nja. Tisdagsbilden dog väl ut för att forumformatet inte var riktigt avpassat för att rösta och kommentera på bilder. Det blev inte mycket till diskussion, som ett forum hade funkat för.
Jag kan tänka mig en ny form av tisdsgsbilden där vi varje vecka får en bild av någon att diskutera ur alla möjliga aspekter. Så länge folk tål att höra andras grundade och ogrundade åsikter så kan de bli lärande diskussioner.
Kommentaren var inte riktad till mig men eftersom jag drog upp ämnet så svarar jag ändå.
Det var lite konstigt upplagt med tävlingsmomentet men efter att det ändrats var det inga problem att kommentera efter förmåga och bidra med bilder.

Jag gillar din idé med en bild som nagelfars. Jag testade vid ett tillfälle. Det fungerade bra och ganska många hade synpunkter. Tyvärr satte jag en lite snäv frågeställning som begränsade men som tur är vara några lite OT på ett positivt sätt :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Med min lilla kontroll av nyhetsartiklar idag av de senaste 10 publicerade nyhetsartiklarna, så är 9 av dessa prylinriktade. Den tionde är en länk till en av medlemmarnas bloggar. Sedan ser jag givetvis att det dyker upp lite nyheter då och då som inte är prylinriktade - men vad jag snabbt kan se så är nu förhållandet mer 80/20 i favör till prylarna.

Men nog om det. Inte är det mycket nyheter om nya böcker från fotografer (svenska och utländska), tips om utställningar och föreläsningar, eller för den del olika fotokurser/workshops. Dessutom skiner samtal med framstående fotografer helt med sin frånvaro - och då gärna sådana som inte är medlemmar på Fotosidan.

Man kan snabbt få intrycket att det inte pågår så mycket där ute i Foto-Sverige, eller i fotovärlden annars. Fast, så är det ju inte. Nya böcker från och om olika fotografer kommer i en strid ström hela tiden, men sällan kommer dessa tipsen från Fotosidan (alltså sådana böcker som INTE är läroböcker, vilket igen ger utrymme för pryltänket).

Jag har en känsla (men kan ha fel) att man idag går runt lite på tomgång eller för mycket på rutin med att uppdatera Fotosidan med olika nyheter.

Finns mycket brus där ute i cyberrymden, men desto viktigare är det väl då att kunna landa på ett fåtal platser - som exempelvis på Fotosidan. Eller?

Jag förstår att mycket också är upp till medlemmarna, men det skulle ju vara trevligt med synpunkter från redaktionen - och kanske lite initiativ? Och sedan ha tålamod så att medlemmar hittar tillbaka, inte göra det kortsiktigt - för att sedan falla tillbaka i prylträsket för att det kanske är mest bekvämt.

Mvh Terje
Jo vi räknar kanske lite olika beroende på vad vi vill ha sagt :). Sanningen ligger väl någonstans mittemellan kan jag tro och det är som du säger en övervikt åt det tekniska oavsett. Vi lider nog lite olika mycket av bristerna du tar upp. Jag gillar teknikdelen och saknar mest bilddiskussionen personligen. Jag skulle dock inte må dåligt om det även blev mer av det du efterfrågar. FS får gärna bidra till det enligt din önskan och så hoppas jag att jag har fel angående engagemanget hos medlemmarna. Tack för en engagerande tråd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gjorde en lite snabbkoll över artiklar och visst finns det en övervikt åt prylar, ungefär 60/40. Förmodligen speglar det informationen FS hittar, tror inte de struntar i att publicera ämnen för att få övervikt av teknik. Signerar Bengt Jönsson i Målilla sin fotobok i 10 ex på Ica så når det inte fram i bruset riktigt (försök till ironi). FS skulle kunna ha en officiell tipstråd ständigt igång där Bengt eller en kompis till honom kunde tipsa om signeringen och vad bokens ämne är osv.

Problemet är snarare att ingen vill göra jobbet. Vi var några stycken tappra själar som försökte få tisdagsbilden att fungera. Visst fanns det brister kring hur vi kommenterade bilder och att 800px var för lite när en bild skulle bedömas, men störst var bristen på kommentarer och fler bilder. Mats idé är bättre och har chans att bli mer lärorik än tisdagsbilden men sorry, det kommer kräva medlemmarnas egen insats och då är det lättare att hitta skäl till varför det inte är lönt att delta.

Denna tråd är dock bra Terje för vi behöver få ett engagemang och kan FS hjälpa oss en bit på vägen så är det såklart tacknämligt. Grundproblemet kommer vi däremot inte åt. Det ligger nog mer i mängden brus vi utsätts för och att inget får ta tid i en stressad verklighet oavsett ämne.
Men sedan är det ju frågan om Fotosidan ens ska ha förväntningarna på sig att vara monoliten för precis allt. I den fotoklubb jag är med i sedan ett drygt år tillbaka så är det precis tvärtom, där diskuteras i princip aldrig teknik kring kameror, objektiv och andra fysiska tillbehör. Där pratar vi enbart om bilder och organisationsfrågor. Det är massor av folk på mötena (säkert ofta kring hundra pers) och väldigt livfullt och det kommer nya medlemmar på i princip varenda möte. Så allt behöver ju uppenbarligen inte somna in för att bilderna står i princip i fokus till 100 %.

Där märks det också att många är väldigt duktiga på bildanalys och det är säkert inte särskilt konstigt med tanke på den energi man lägger ner på detta och det fokus man har på själva bilderna. Möjligen kan jag tycka att vi borde fokusera lite mer på bildberättelser och bilders kontext. Det är ju inte bilder som saknas vare sig på Fotosidan eller i fotoklubben men åtminstone jag förstår ofta inte vad fotograferna i klubben egentligen vill säga med alla dessa bilder förrän de får en möjlighet att berätta det muntligt vid våra genomgångar och på Fotosidan får man ju sällan inte den hjälpen heller. Så jag föredrar nog att diskutera enskilda bilder i klubben. Jag har aldrig tyckt Fotosidan varit frätt forum för det men kan ni ändra på det så lycka till!

Det bästa forum jag varit på för diskussion av mina portfoliobilder har hittills varit den portfolio review jag var på hos Fotografiska förr förra årets "Photomarket". Det var både kul och givande för det 10 tal personer som deltog och de två proffsfotografer som höll i det.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Men sedan är det ju frågan om Fotosidan verkligen ens ska vara monoliten för allt. I den fotoklubb jag är med i sedan ett drygt år tillbaka så är det precis tvärtom, där diskuteras i princip aldrig teknik kring kameror, objektiv och andra fysiska tillbehör. Där pratar vi enbart om bilder och organisationsfrågor. Det är massor av folk på mötena (säkert ofta kring hundra pers) och väldigt livfullt och det kommer nya medlemmar på i princip varenda möte. Så allt behöver ju uppenbarligen inte somna in för att bilderna står i princip i fokus till 100 %.
Jag har egentligen ingen egen åsikt kring vad FS borde syssla med eller inte. Min poäng är att flera medlemmar ondgör sig över brister men sällan själva gör något för att överbrygga dessa. TS räknar jag inte till dessa medlemmar är bäst att tillägga men tråden gav mig chans att ventilera lite irritation ;)

Det låter som en bra fotoklubb du är med i. Tyvärr är det lite skralare med bra klubbar i andra landsändar och för oss kunde forumdiskussioner vara bättre än inga alls.
Jag tror inte FS som forum är fel egentligen med några justeringar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har egentligen ingen egen åsikt kring vad FS borde syssla med eller inte. Min poäng är att flera medlemmar ondgör sig över brister men sällan själva gör något för att överbrygga dessa. TS räknar jag inte till dessa medlemmar är bäst att tillägga men tråden gav mig chans att ventilera lite irritation ;)

Det låter som en bra fotoklubb du är med i.
En sak har jag undrat över är varför de som mest vill diskutera bilder inte bara gör det med liv och lust och bara skiter i resten. Det finns ju hela sektioner på Fotosidan avsedda för just dessa. Får man inte vara i fred med det där?? Varför inte bara negligera resten inklusive all reklam. Reklamen och flaggningar för nyheter ligger ju främst på entrésidan.

De som bara vill prata teknik verkar ju å sin sida ofta göra just det och de verkar inte alls ha samma behov av att omvända bildkramarna som dessa ständigt verkar ha av att göra om tekniknördarna. Varför är det så?? Det kan man undra. Varför inte bara leva och låta leva så vi får lite högre i tak än vi uppenbarligen har idag.

… och ja fotoklubben är faktiskt bra och det tycker nog de flesta medlemmar som deltar, och ett bevis på det är väl att många har varit med i väldigt många år och verkar trivas hyfsat med varann. Om folk inte är tillräckligt trygga för taskigheter och påhopp så blir det sällan bra och den ribban ligger väldigt mycket lägre på en anonym site som FS än i en fotoklubb där alla möts i verkliga livet.

Jag tror nog vi får börja där med all intolerans som faktiskt finns på denna site och sedan krävs det nog också att folk anstränger sig betydligt mer och skickar med en kontext med sina bilder som gör att det faktiskt finns något att diskutera. Man kan faktiskt inte koka soppa på en spik ens på Fotosidan om det inte även i fortsättningen ska bli samma tunna soppa som det ofta blir idag.
 
ANNONS