Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagoskog

Aktiv medlem
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
köp en stötsäker och vattentät kamera ex. Olympus
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle nog avvakta med att köpa en Huaweitelefon tills det blir klart hur mycket av Googles tjänster som kommer att finnas på sådana i framtiden.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Jag gillar ju normalt Apples mer neutrala färger och bildkvalitet mer än de många andra tillverkare som ofta sauterar färgerna (ser kanske klatschigare ut vid en första anblick, men också mer konstgjort och tappar i nyanser).

Har aldrig provat att fota med Huawei, men då det kinesiska kommunistpartiet har kontroll och ägarintressen i bolaget, så har det lett till att de i de globala handelskrigen som pågår blivit utan officiella leveranser av Android från Google. Därför är framtiden för Huawei i västvärlden (och utanför kinas inre marknad) rätt osäker för närvarande.
 

sagoskog

Aktiv medlem
Jag gillar ju normalt Apples mer neutrala färger och bildkvalitet mer än de många andra tillverkare som ofta sauterar färgerna (ser kanske klatschigare ut vid en första anblick, men också mer konstgjort och tappar i nyanser).
Är enig i detta. Använder även en mac så apple är på sätt och vis smidigare. Men jag gillar android då de inte är lika "låsta" som iPhones.

Helst vill jag även köpa en begagnad telefon; så någon ny P30 kommer jag inte att köpa åtminstone.

Vilken iPhone skulle du rekommendera för photo? Är det någon modell som sticker ut?
 

x-country

Aktiv medlem
Vilken iPhone skulle du rekommendera för photo? Är det någon modell som sticker ut?
Jag har kört iPhone i tio år nu. Jag tycker att jag märkte stor skillnad på bilderna från och med 8 plus. Kör nu XS Max med iOS 13. Systemkameran används allt mindre och behovet av en avancerad kompakt har avtagit för mig. Om du går på Plus eller Max versionerna from 8:an så har du dubbelkamerasystem, vidvinkel och tele. Det gör skillnaden tillsammans med det senaste operativsystemet. Den senaste 11 Pro och 11 Pro Max har trippelkamerasystem. Det blir min nästa kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Håller med om iPhone. Dock är det 8 Plus, X, XS och 11 Pro man ska titta på. XR och 11 har inte lika bra kamerasystem. Och redan 8 Plus är relativt väl vattenskyddad, dock lite ömtålig skärm. 11 Pro är förstås ännu mer vattenskyddad och dessutom relativt stötsäker (för att vara en smartphone). Men löjligt dyr.

Begagnad 8 Plus kan man hitta under 5000 spänn.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om man rent krasst skall titta på kamerans prestanda (och inte vill köpa en Huawei), är det inte en Apple man skall köpa, utan en Xiaomi. Den har samma poäng (som kamera) som Huawei Mate 30 Pro. Finns i England för ~7 600 svenska pesetas inkl. frakt (ny).

Själv skulle jag aldrig köpa en Apple då jag tycker dom är för dyra i förhållande till vad man får, men det är jag det.

Sett i ljuset av att en ny Apple 11 Pro Max kostar nästan det dubbla (i sitt enklaste utförande) i jämförelse med Xiaomi, får man väl nästan säga att Xiaomi är ett bättre val, eller !?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Om man rent krasst skall titta på kamerans prestanda (och inte vill köpa en Huawei), är det inte en Apple man skall köpa, utan en Xiaomi. Den har samma poäng (som kamera) som Huawei Mate 30 Pro. Finns i England för ~7 600 svenska pesetas inkl. frakt (ny).

Själv skulle jag aldrig köpa en Apple då jag tycker dom är för dyra i förhållande till vad man får, men det är jag det.

Sett i ljuset av att en ny Apple 11 Pro Max kostar nästan det dubbla i jämförelse med Xiaomi, får man väl nästan säga att Xiaomi är ett bättre val, eller !?
Förmodligen får du byta Xiaomi efter halva tiden på grund av att mjukvaran slutat uppdateras, om vi antar att batteriet håller eller du lämnat in telefonen för byte av det. Jag har en Android-telefon, men detta är en synnerligen svag punkt. Inte ens Google själva garanterar mer än 2+1 år, från telefonens släpp. Något som också betyder att när man köper den till lite lägre pris efter 6-12 månader så har den tiden kapats ytterligare. De senaste telefonerna som Apple kapade på supporten på nu i höst hade support i 5 eller 6 år från släppet av den första versionen (lite olika beroende på lagringskapacitet).

Android är rent fundamentalt trasigt på det här sättet. Jag har en Android, men detta är något som irriterar mig rejält. Och det är lite av ett lotteri. Bäst chans att åtminstone få enligt Googles egen policy är en Google Pixel eller en Android One-telefon.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Smartphone?

Köp en begagnad Sony RX100M3 istället billigare och ljusår bättre :)
Mer fotoglädje och du kan du printa bilderna också. Fungerar helt ok upp till A2
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Förmodligen får du byta Xiaomi efter halva tiden på grund av att mjukvaran slutat uppdateras, om vi antar att batteriet håller eller du lämnat in telefonen för byte av det.
Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Köp en begagnad Sony RX100M3 istället billigare och ljusår bättre :)
Mer fotoglädje och du kan du printa bilderna också. Fungerar helt ok upp till A2
Kan delvis hålla med dig, men nu ville hon ha en telefon (med kamera) som ersättare för den gamla telefonen som har gått sönder. Mig veterligen kan man inte ringa med nämnda kamera, eller !?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Att mjukvaran i Android-telefoner inte uppdateras tillnärmelsevis lika bra som i Apples är ett faktum och ingen spekulation. Att anta något är inte en spekulation, utan en förutsättning. Man har givetvis inte telefonen kvar om man byter den för att batteriet är dåligt. Det har inget med mjukvaruuppdateringar att göra.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Att mjukvaran i Android-telefoner inte uppdateras tillnärmelsevis lika bra som i Apples är ett faktum och ingen spekulation.
Nja, eftersom du använde begrepp som förmodligen och antar upplever jag att det är något spekulativt, eftersom detta på intet sätt slår fast något påstående som faktum.
Man har givetvis inte telefonen kvar om man byter den för att batteriet är dåligt.
Det var du som drog upp detta med batteriet som att det skulle vara ett skäl till att undvika Android, inte jag, men skit samma.

Oaktat vilket, jag personligen skulle satsa på ett nytt batteri, (i den mån det blir aktuellt), snarare än att köpa en ny telefon. Tänker på miljön, serru ;-).
Det har inget med mjukvaruuppdateringar att göra.
Om du noterade det, så har jag haft både en S2 och en S4+. Om det inte hade varit på det sättet att jag hade haft sönder min S4+, hade jag sannolikt fortfarande haft den kvar. Mellan denna S4+ och S8+ är det hur många år, 4 !? Om så är fallet, hade jag alltså min S4+ i fyra år, fullt fungerande, tills dess att jag hade sönder den en gång för alla.

Dessutom, om nu en Androidlur håller hälften så länge som en Apple, så får du två nya Android för samma peng som en ny Apple. Med nya lurar kommer det nya hårdvaror och uppdateringar, så även om totalkostnaden skulle bli den samma, får du ändå en nyare lur med ett fräscht batteri, om du köper en Android istället för en Apple.

Dessutom efterfrågade Ts en mobiltelefon med en bra kamera, och då skall man satsa på en av de föreslagna modellerna (Huawei och Xiaomi), och det är väl egentligen det som är svaret på Ts frågeställning, om man skall tro DxO mark !?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du hittar på saker som jag inte har skrivit. Uppenbarligen identifierar du dig med Android och känner ett behov av att försvara även det som är uselt med systemet. Du vill tydligen ha något på samma tema som religiösa Mac vs. PC, men det har jag faktiskt ingen lust med. Jag har påpekat faktum för var och en som kan läsa och sedan får var och en bedöma det själv utan sida upp och sida med med tjafs.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du hittar på saker som jag inte har skrivit.
Jaså, vad då !?
Uppenbarligen identifierar du dig med Android och känner ett behov av att försvara även det som är uselt med systemet.
Inte alls, det är din tolkning.
Du vill tydligen ha något på samma tema som religiösa Mac vs. PC, men det har jag faktiskt ingen lust med.
Återigen ditt påstående. Och jag har heller inte någon lust med tjafs, men jag försvarar min ståndpunkt med argument och ingenting annat.
Jag har påpekat faktum för var och en som kan läsa och sedan får var och en bedöma det själv utan sida upp och sida med med tjafs.
Precis som jag har gjort, även om vi bägge hamnar på var sida om staketet s a s. Och med det sagt blir detta det sista inlägget i denna tråden (för min del), och hoppas att Ts fått svar på frågan.

Väl mött i en annat tråd, ztenlund.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS