Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ztenlund

Aktiv medlem
Nu pratar jag om en av Samsung auktoriserad firma. Om jag vill göra det billigare än så, kan jag säkert göra det på den lokala marknaden, men med det batteriet i den kvalitén som priset återspeglar ;-).
Apple själva tar 579 eller 819 kr beroende på vilken modell det är; det lägre för iPhone 8. Andra av Apple auktoriserade har fri prissättning så då får man väl se efter vad respektive tar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Apple själva tar 579 eller 819 kr beroende på vilken modell det är; det lägre för iPhone 8. Andra av Apple auktoriserade har fri prissättning så då får man väl se efter vad respektive tar.
Och den prisuppgift jag redovisade för, gällde specifikt en S8+ på nämnda Samsung firma. Hoppas jag kan släppa denna diskussion nu.
 

martinot

Aktiv medlem
Mig veterligen krävs det två för att dansa tango. Eller vet du något jag inte vet !?
Japp;

"Hoppas jag kan släppa denna diskussion nu."
Jag själv har däremot inget emot att fortsätta - om det är något mer du undrar. 😀

(och om jag skulle vilja sluta gör jag bara det helt enkelt; behöver varken hoppas för att lyckas med det, eller något behov av att proklamera det offentligt först.)
 

PMD

Aktiv medlem
Nä visst, inget kul med stater som gifter sig med telefon- och telesystemstillverkare och utvecklingen i Kina förskräcker men detta kring spyware är ju verkligen luddigt. Det finns väl snart inte en tillverkare av mjukvara som inte via nätet uppdaterar dina mjukvaror mer eller mindre utan din vetskap och som vill få oss att tro att det alltid handlar om harmlös altruistiska syften som att "förbättra produkterna" eller förbättra "vår användarupplevelse". Även Microsoft har ju länge utsatt oss för detta. Google, Facebook och andra skräddarsyr vår användarupplevelse genom att hålla koll på vad vi gör på nätet med deras mjukvaror men är det allt de gör??.

När sedan stater, och inte bara Kina, kan villkora dessa stora företags möjlighet att verka i deras länder så "samarbetar" för att hjälpa dessa stater att bekämpa det de definierat som "kriminellt". Så man behöver ju inte ens vara beroende av just telebolagen för att få tillgång till data som individerna mycket väl kan anse kränker deras integritet. Så det är ju verkligen inte bara kineser som ägnar sig åt detta. Det är väl ingen annan stat än USA och deras NSA (National Security Agency) som har full kontroll över världens dataströmmar och ändå är det bara kineserna vi pratar om.

Tycker vi verkligen att det är helt oproblematiskt bara för att USA än så länge ses som en vänligt sinnad makt? Det är väl bara något år sedan det var en ordentlig fnurra mellan Tyskland och USA när det framkommit att NSA även smygsniffat Angela Merkel.
Det är förstås inte trevligt att bli avlyssnad av vem det än må vara, men du jämför apelsiner med potatisar.
 

afe

Aktiv medlem
Det går nog inte riktigt att avgöra vilken som är bäst, eftersom de är bra på olika saker - särskilt nu när de har fler kameror. Min Samsung S10+ är helt ok, men jag tror mer på den kommande S11 som kommer att ha mycket större sensor och ett periskopobjektiv (och en jävla massa pixlar som samplas ner)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det kan nog ligga något i det, men nu var det ju inte det jag förespråkade.

Jag tycker visserligen att man bör undvika produkter från Kina, men även jag vill ju gärna köpa billigt så nog köper jag kinesiska produkter.

Nej, poängen är att telefoner, datorer, och annat som är inkopplat på internet, är tämligen speciella produkter. Det är förenat med mycket mer risk att köpa en kinesisk mobiltelefon än en kinesisk korkskruv.
Jag håller med Tony. Kina har redan uppnått vad de planerat i sina långsiktiga strategiska planer. De har fått hela västvärldens industrier att både flytta över det mesta av vår tillverkning till Kina och dessutom aningslöst nog bjuda på know how genom smart utpressning. Typ ska ni få tillgång till den kinesiska marknaden så får ni föra över kunnandet också. Kina förbehåller sig rätt till majoritetsägande i joint ventures samtidigt som vi säljer ut den ena nationalklenoden efter den andra utan minsta restriktioner.

Nu handlar det om världens mineraler och jag skulle inte alls bli förvånad om vi kommer se kinesiskt kapital i större skala komma in och damsuga även Sverige på de allt viktigare mineralerna på samma sätt som nu sker i Afrika.

Det är lite yrvaket nu att börja snurra om att inte köpa kinesiska produkter när vi gemensamt sett till att det oftast inte finns några alternativ längre och nu handlar det inte längre bara om plastleksaker till småbarn som förr i tiden. Utan nu har väl ändå kineserna visat att även de produkter som länge dissats som "chip chop"-grejer ofta håller lika bra eller högre kvalitet än de vi själva eventuellt fortfarande försöker producera i väst. Huaweis-telefoner och deras snabba erövring av telesystemsmarknaden är väl talande exempel på detta.

USA har flaggat för att de har för avsikt att kontra Kinas framstötar i Afrika och det kommer verkligen att bli intressant att se om vi står inför ett kallt krig igen med Afrikas jordartsmetaller i potten. Det har i högsta grad bäring på framtida utveckling av både telefoner, elbilar och annat klimatsmart. Om någon trodde att Kinas globala ansträngningar är något nytt så kan man bara påminna om att detta pågått under minst 50 år nu.

Kinas första stora projektet i Afrika var nog TanZam-järnvägen på 60-talet som syftade till att bygga en järnväg mellan Dar-es-salam i Tanzania till koppargruvorna i Zambia så att Zambia skulle slippa vara beroende av Syd-Afrikas apartheidregerings hamnar för utförseln av koppar. Idag är de överallt på kontinenten och det handlar inte längre om bara mineraler utan även om hamnar, skogsråvara och storskaligt fiske för att föda 1,4 miljarder kineser. Man kan ju tycka att detta är helt OT än idag men om man tänker efter aldrig så lite så inser nog de flesta att det nog faktiskt inte det.

angående fisket
https://www.svtplay.se/video/24314013/varlden/varlden-den-sista-fisken?start=auto

angående skogen
https://www.svtplay.se/video/24469053/varlden/varlden-skog-som-skydd?start=auto

Det här är ju idag också i högsta grad en del av de globala miljöproblemen.
 
Senast ändrad:

JohanB2

Medlem
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Jag har en Mate 20 Pro. Den tar bilder och den fungerar utmärkt. Leicas jpg-ar är trevliga i karaktären och man kan använda RAW. Några 40mp kan objektivet inte upplösa, men bilderna i 10mp håller fullgod kvalitet. Det är den första mobilkamera som jag har använt på min Instagram (vid 1 tillfälle) utan att känna att den står ut jämfört med mina andra bilder med X-T1 och X-Pro2. Rekommenderas! När det gäller Huawei-hetsen så tror jag att man ska akta sig för de nyaste modellerna. Min har inte påverkats.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är förstås inte trevligt att bli avlyssnad av vem det än må vara, men du jämför apelsiner med potatisar.
Visst men det är nog en betydligt viktigare fråga att man håller koll på Huaweis teleplattformar än den enskildes telefon när det kommer till rikets säkerhet. Men för den enskilde konsumenten kan det vara minst lika viktigt att telefonerna inte läcker.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det bara kameran som är viktig? - kommunikationen då?

Frågan var vilken som är bästa smartphone för fotografering.
Sedan hamnade vi raskt i ett Iphone-Android slag i vanlig ordning.

Om jag ska ta Martein på orden så förordade han Iphone därför att Apple underhåller OS bättre och så kan det ju vara. Men frågan som inställer sig då är väl hur länge folk vill ha sina lurar i dagslägets snabba utveckling.

Även jag har haft en IPhone fram till 2016 på jobbet (mod 4 tror jag) och ponera att jag kunnat hålla den vid liv tills idag? Om jag jämför den med bara min nya budget Samsung med tre kameror och rätt kul gränssnitt och inte minst de nyare kommunikationslösningarna så har jag svårt att se att jag skulle velat ha den gamla luren trots uppgraderingar. Kameran blev väl inte bättre av dessa antar jag.

Jag tycker ändå att prioriteringen av de kameror som finns i min A40 är lite konstig. En 20 Mpixel selfiekamera, en huvudkamera 16 Mpixel och en vidvinkel med 5. Antar att hela fokus egentligen är på selfies. Men i jämförelse med min gamla Iphone 4 så är A40:an i en helt annan liga även om den inte alls kan mäta sig med dagens high end lurar och något måste man ju få på marginalen för en telefon som är 3-4 ggr dyrare eller 8 ggr dyrare än min som jag fick för 1250 spänn som jag var halva priset med rabatt (2500 ca i marknadspris). Men min poäng är ändå att det kanske just av kameraskäl inte varit någon särskilt bra idé vare sig att köpa en jättedyr IPhone eller Samsung innan de nya versionerna 11 eller 12, när utvecklingen varit som den varit.

Kamerorna i all ära men med dagens bästa mobiler som lagra stora RAW-filer så blir ju den trådlösa kommunikationen väldigt viktig och även här har det skett massor. Min förra stödde bara cat 3 och den nya cat 14 och det är 3 ggr högre nominell prestanda. Det här handlar om budgetlurar som nu fått samma prestanda som high end skiktet hade innan. Vill jag ha tillbaka min gamla Iphon 4 idag? Näää och det av minst dubbla skälen alltså.

Det tredje skälet är också kommunikationen. Även en budgettelefon som A40 stöder till min stora överraskning Crome Cast. Så man öppnar bara albumet och castar till TV precis som med Netflix, HBO eller något annat jag använder såsom TED Talks. Så min telefonkameras Album är integrerad med mitt hem i övrigt där man idag enkelt kan styra TV, belysning (styrka och temperatur) och högtalare med telefonen.

När man ser detta idag så inser man ju att de vanliga gamla kameratillverkarna har grava problem. Vem som inte är fotonörd sedan 40-50 år tillbaka vill egentligen ha den stenåldersintegration som dagens systemkameror har? Ja visst kan man föra över bilder via mobilen med mina kameror men jisses vilket härke det är i jämförelse med hur smidigt mobilerna funkar och de som nu är Facebook-, Snapshat- eller Instagram-knarkare, varför skulle de vara intresserade av knöliga systemkameror.

De gamla ledande kameratillverkarna Canon och Nikon som borde haft lösningar på detta idag har varit så väl nedgrävda i sina skyttegravar totalt fokuserade bara på varann så de har inte ens fattat att det kriget är slut nu och att just de förlorat det. Nu vaknar de upp sent om sider till ett helt nytt landskap där de snart eller allaredan helt enkelt inte längre är relevanta överhuvudtaget.
 

afe

Aktiv medlem
De gamla ledande kameratillverkarna Canon och Nikon som borde haft lösningar på detta idag har varit så väl nedgrävda i sina skyttegravar totalt fokuserade bara på varann så de har inte ens fattat att det kriget är slut nu och att just de förlorat det. Nu vaknar de upp sent om sider till ett helt nytt landskap där de snart eller allaredan helt enkelt inte längre är relevanta överhuvudtaget.
Det gäller väl alla tillverkare av systemkameror idag? Såvitt jag vet har inte ens Sony fått till detta på något smidigt sätt, trots att de också tillverkar telefoner (som i sin tur inte klarar att fotografera i råformat trots att de tillverkar kameror).
 

martinot

Aktiv medlem
Frågan var vilken som är bästa smartphone för fotografering.
Sedan hamnade vi raskt i ett Iphone-Android slag i vanlig ordning.

Om jag ska ta Martein på orden så förordade han Iphone därför att Apple underhåller OS bättre och så kan det ju vara.
Nja, det var en långt senare, och mer endast en sidokommentar i ett OT-spår som andra startat.

Varför jag själv föredrar att fota med iPhone, och det som jag påpekade för TS tidigt i tråden (innan den gick helt OT), är att jag personligen tycker bättre om den mer neutrala och naturtrogna bildåtergivningen med det lite mer finkänsligare bildprocessandet som Apple gör.

Tyvärr så har många konkurrenter ett bildprocessande i sina telefoner som oftast statuerar och mättar färgerna väldigt hårt och överdrivet. Det kanske ser "klatschigare" ut vid en första anblick när man skall sälja telefonen, men tyvärr så blir det ofta ganska onaturliga bilder, och där många fina toner och gradienter i bilderna riskerar att försvinna vid den hårdhänta hanteringen/processandet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det gäller väl alla tillverkare av systemkameror idag? Såvitt jag vet har inte ens Sony fått till detta på något smidigt sätt, trots att de också tillverkar telefoner (som i sin tur inte klarar att fotografera i råformat trots att de tillverkar kameror).
Vad gäller telefoner så är det lätt att se att Sony ser ut att vara 4-5 år efter andra tillverkare, Nokia var ju rejält vassa för många år sedan, hade även Raw möjligheter riktigt tidigt. Telefoner med Raw har dom bra bildbehandling i själva telefonen. har svårt att tro att mångfalden telefonägare jobbar med bilderna så där avancerat, knäpper till på någon automatik som städar ansiktet för sina selfis.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS