Annons

Billigare med fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Jag ska beställa bilder för portfolio och de måste vara i a4. Verkar vara svårt att hitta billiga sidor som har det exakta formatet (de flesta har 20x30 o.s.v.).

Fuji är de enda jag känner till där man kan förstora till just a4, men de är ju lite dyrare.

Till själva frågan då:

Är det billigare att skriva ut själv från en fotoskrivare än att beställa från nätet? Vad är ett ungefärligt pris per bild när man skriver ut själv?
Vet att det varierar mycket beroende på skrivare - men på ett ungefär?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är nog främst priset på bläckpatroner som avgör vad kostnaden blir.
Jag hade en Epsonskrivare som jag kom fram till en kostnad på över 50 kr per utskriven 10 x 15. Det kostade dryga tusenlappen att byta hela bläckpaketet. Det tyckte jag var extremt så den åkte på tippen. Den drog väldigt mycket färg vid fotoutskrifter, men resultatet var fint.
Det finns ju andra skrivare med lägre bläckkostnad och då kanske man passerar brytpunkten för vad som blir billigast.
Det finns en annan aspekt också. Om du låter någon annan skriva ut så står de för kalibrering etc. Gör man kalibreringen själv kanske det går ett antal utskrifter innan man är nöjd.

Jag gör sällan utskrifter nuförtiden, så någon annan kan säkert fylla på med mer.
 

Minita

Aktiv medlem
En parameter till att beakta är val av papper och profil så att dina utskrifter blir så nära vad du ser på skärmen. För oss "vanliga amatörer" är det ett digert arbete att få till utskrifterna. Jag köpte en fotoskrivaren från Epson, laddade ner profiler till de papper som var mest intressanta för min del och sedan började ett tidsödande arbete. Nu har jag ett favoritpapper där utskrifterna stämmer väl med skärmen men om det var värt tiden och om det blev billigare - det vet i sjutton.
Dock så finns det tillfällen då man måste ha bilden direkt. Inte så ofta men det händer då och då. Det är bilder till visum och ID-kort. Inte så kul att be kunden återkomma om några dagar.......
 

iSolen.se

Guest
Det är nog främst priset på bläckpatroner som avgör vad kostnaden blir.
Jag hade en Epsonskrivare som jag kom fram till en kostnad på över 50 kr per utskriven 10 x 15. Det kostade dryga tusenlappen att byta hela bläckpaketet. Det tyckte jag var extremt så den åkte på tippen. Den drog väldigt mycket färg vid fotoutskrifter, men resultatet var fint.
Det finns ju andra skrivare med lägre bläckkostnad och då kanske man passerar brytpunkten för vad som blir billigast.
Det finns en annan aspekt också. Om du låter någon annan skriva ut så står de för kalibrering etc. Gör man kalibreringen själv kanske det går ett antal utskrifter innan man är nöjd.

Jag gör sällan utskrifter nuförtiden, så någon annan kan säkert fylla på med mer.
Jag har dragit precis samma slutsats. Plus att man måste regelbundet använda skrivaren för att den inte ska bli sämre. Fotoskrivare har varit min absolut sämsta investering, det är mycket billigare att använda ett online labb och så slipper man tänka på profiler för olika papper, det fixar labbet.

Men tycker man det är kul eller behöver utskrifterna på en gång så är det en annan sak.
 
ANNONS