Annons

Fotoskrivare A3

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte köpa en fotoskrivare, bläckstråle för upp till A3 storlek.
Har tittat lite på Epson eller Canon men vilken är bäst?
Finns det andra bra skrivare.
Kommer att köpa papper typ Hanemühle så den måste kunna använda den typen av papper.
Viktigt är att det blir snygga och proffsiga utskrifter.


/Ellinor
 

frwe

Aktiv medlem
Om du har plats kanske du skall fundera på en A2. Den är dyrare i inköp men på sikt sparar du pengar genom mycket billigare bläck/större patroner. Och det är inte fel att kunna skriva ut i A2.

Kör själv en gammal Epson P3800 som jag är väldigt nöjd med, efter första påfyllningen av bläck hade jag redan sparat in prisskillnaden.
/Frode
 

frwe

Aktiv medlem
Kollade litet snabbt på prisskillnaden på bläcket för Epson P600 (A3+) och Epson P800 (A2)

P600 = 170:-/ml
P800 = 57:-/ml

/Frode
 

ldn99

Aktiv medlem
Kollade litet snabbt på prisskillnaden på bläcket för Epson P600 (A3+) och Epson P800 (A2)

P600 = 170:-/ml
P800 = 57:-/ml

/Frode
Tittade på 123ink.se för orginalbläck
P600 245/25.9=9.5 kr/ml
P800 500/80=6.3 kr/ml

Gör du ingen rimlighetsbedömning innan du postar?
 

frwe

Aktiv medlem
Tittade på 123ink.se för orginalbläck
P600 245/25.9=9.5 kr/ml
P800 500/80=6.3 kr/ml

Gör du ingen rimlighetsbedömning innan du postar?
Ber om ursäkt där, kollade för snabbt utan att göra någon rimlighetskoll ja ;-) Priser från Scandinavianphoto men belyser ändå en viss prisskillnad, något dyrare på Scandinavian
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vilken skrivare man bör köpa är ett svårt val. Skrivarna säljs till låg marginal och man räknar med att få in vinsten på att sälja bläck och papper.
När det gäller skrivare finns det i princip Canon och Epson att välja på.

Jag har haft mestadels Epsonskrivare som alltid fungerat bra förutom katastrofen med Epson 3000,
Där började den läcka bläck efter 2 år och de flesta som köpt en sådan skrivare blev drabbade med tiden.
Trots konstaterat konstruktionsfel fortsatte man sälja skrivaren och gav ingen support till de som drabbats.
Man stack huvudet i sanden och var inte ens beredd att ge drabbat på en ny skrivare som ersättning.
Så när det går snett är Epson absolut värdelösa. Deras support nog den sämsta inom fotovärdlen.
Fast ofta är deras produkter mycket bra men be till gud att de inte börjar krångla för då hamnar du i skärselden

I samband med detta tittade jag på alternativ när jag skulle köpa en ny skrivare. En produktchef för skrivare på en av våra största fotoaffärer ställde upp och bjöd på fika och gav mig en detaljerad genomgång av olika alternativ.
Han gick igenom deras erfarenheter av olika alternativ,
Jag kom till slut hem med en Epson 3880- en skrivare som oftast bara tickar och går.
Han visade också på hur Epson är mer solitt byggda än Canon. Det var vad som kändes som en mycket trovärdig genomgång. När de gjort rätt är Epson nog det bästa valet. Canon har fler svagheter i konstruktionen och man behöver byta.

Så vad du än väljer så kan du hamna i problem.
Så köp en skrivare som har funnits på marknaden i flera år och är känd för att inte krångla
Du vill inte hamna hos Epson support. De är sämst i klassen.
 
ANNONS