Annons

Digitalkamera i fuktig miljö

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt.
Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
 

Ventures

Aktiv medlem
Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
Men det är ju bara en kort semesterresa.
Kameran lär inte paja för en vecka i solsken. Det handlar ju inte om att bosätta sig i regnskogen.
Fota på och var glad istället.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
Kommer inte ihåg, men jag kollade runt lite förra året vad tropisk klimat var när vi ändå skulle till Filippinerna.
Var på jordklotet spelar ingen roll.Tror tropiskt klimat betyder typ att alla månaderna på året är över en medeltemperatur. Men i skolan då vi lärde oss detta var det ju enkelt att endast ta upp vändkretsarna.
Som sagt så kvittar det. Problemet kvarstår, men är mer påtaglig såklart på dessa platser. Särskilt nu när luftkonditionering allt mer blir vanligare även i dessa länder.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
ok =)
den som vill spara några hundralappar för att skydda utrustning som kanske kostar tiotusentals kr så kanske man kan välja kattsand... =)
Ja, det tycker jag att man kan göra. Det är samma substans så effekten blir densamma, men man får betydligt mer för pengarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror tropiskt klimat betyder typ att alla månaderna på året är över en medeltemperatur.
Ja, om du slår upp det på t.ex. Wikipedia så får du veta vilken temperatur det handlar om också. :)

Men i skolan då vi lärde oss detta var det ju enkelt att endast ta upp vändkretsarna.
Tropiskt klimat och tropikerna är inte samma sak, även om de överlappar geografiskt. Tropikerna är det område på jorden där solen står i zenit minst en gång om året.

Som sagt så kvittar det. Problemet kvarstår, men är mer påtaglig såklart på dessa platser. Särskilt nu när luftkonditionering allt mer blir vanligare även i dessa länder.
Ja, kondensproblem kan man få lite här och var så det är bra att vara förberedd på det närhelst man går ut och fotograferar (samt kommer in igen :).
 

Erik X

Aktiv medlem
Bra kattsand består av kiseldioxid och är rätt mycket billigare.
Njae de flesta varianterna av kattsand består av bentonitlera (sånt man tänker packa in kärnavfallet i) sen finns varianter med sågspån mm. Och Bentonit i sig är tydligen ett varierande begrepp eftersom den kommer från vulkanaska.. Aluminiumsilkat verkar i alla fall vara huvudbeståndsdelen
http://www.eytonsearth.org/bentonite-montmorillonite.php
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bentonit
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har aldrig skyddat mina kameror (Eos 350D, Nikon D5000, Nikon D3200, Nikon D3, Nikon D600, Nikon J1, J3 och J5, Panasonic Lumix LX3, Fujifilm X100F, Olympus E-pm2, Panasonic Lumix GX80 osv) och jag har aldrig råkat ur för problem, varken i Texas, Vietnam eller i Sverige, oavsett temperatur, varmt eller kallt eller spö-regn. Regnar det så försöker jag självklart skydda kameran under armen, men några vattendroppar på utsidan är inget farligt. Är kamerans värde under 10.000 kronor så tycker jag att du ska sluta oroa dig och fotografera istället.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Njae de flesta varianterna av kattsand består av bentonitlera (sånt man tänker packa in kärnavfallet i) sen finns varianter med sågspån mm. Och Bentonit i sig är tydligen ett varierande begrepp eftersom den kommer från vulkanaska.. Aluminiumsilkat verkar i alla fall vara huvudbeståndsdelen
http://www.eytonsearth.org/bentonite-montmorillonite.php
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bentonit
Det är denna du ska ha https://files.frida.se/uploads/2016/07/25.C3CAK9.jpg
Chrystal brukar de heta.

Köp inte lera eller sågspån.

ok =)
den som vill spara några hundralappar för att skydda utrustning som kanske kostar tiotusentals kr så kanske man kan välja kattsand... =)
Billig kiseldioxid vs dyr kiseldioxid.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Tror inte Japan tillhör området tropiskt klimat. När jag var i Filippinerna så fick jag flera gånger uppleva kondens inne i objektivet när jag röde mig mellan utomhus och luftkonditionerat rum.
Värst var det när jag råkade transportera utrustningen i en fuktigt kameraväska och sedan tog ut kameran för att fota,

/Stefan
När man köper objektiv och kameror i Sverige behöver man knappt tänka på mögelrisk. När man gör samma sak i Japan måste man alltid kontrollera. Aldrig sett så många mögeldrabbade objektiv som där.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När man köper objektiv och kameror i Sverige behöver man knappt tänka på mögelrisk. När man gör samma sak i Japan måste man alltid kontrollera. Aldrig sett så många mögeldrabbade objektiv som där.
Har du någon förklaring til varför?

Själv bor jag i Göteborg, en stad känd för att ofta ha hög luftfuktighet. Speciellt på hösten och vintern.
Ändå hör man sällan om mögel i objektiven.

Är det i samband med hög temperatur som det blir mögel?
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du någon förklaring til varför?

Själv bor jag i Göteborg, en stad känd för att ofta ha hög luftfuktighet. Speciellt på hösten och vintern.
Ändå hör man sällan om mögel i objektiven.

Är det i samband med hög temperatur som det blir mögel?
Den som varit i t.ex. Tokyo på sommaren vet varför... Jag tror inte gbg är i närheten hur mycket det än regnar.
Tänk 30 grader varmt dygnet runt och nära 100 % luftfuktighet.
 
ANNONS