Annons

Bilder för påseende till kund

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni skickar bilder för påseende till kund?
Tänker på hur stora bilder ni skickar? Man vill ju inte att kunden ska kunna ladda ner alla bilder & framkalla dem utan att betala för dem. Samtidigt som man vill att bilden ska vara i så pass bra kvalité att kunden ser väl hur fin bilden är...

1000X1000 i kvalité 8 gör mina bilder runt 100kb. Men jag tycker att det kan vara lite stort, men då ser dem bra ut. Hur gör ni?

Bilderna skickas för påseende på Dropbox.
 

zootallures

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni skickar bilder för påseende till kund?
Tänker på hur stora bilder ni skickar? Man vill ju inte att kunden ska kunna ladda ner alla bilder & framkalla dem utan att betala för dem. Samtidigt som man vill att bilden ska vara i så pass bra kvalité att kunden ser väl hur fin bilden är...

1000X1000 i kvalité 8 gör mina bilder runt 100kb. Men jag tycker att det kan vara lite stort, men då ser dem bra ut. Hur gör ni?

Bilderna skickas för påseende på Dropbox.
Intressant fråga! Jag har skickat mina i 800 pixlar på längsta sidan. Men jag har funderat på sistone varför jag valt just den upplösningen. Så efter att ha läst ditt inlägg så beslöt jag mig för att testa olika upplösningar. Jag tog en typisk reportagebild och en porträttbild. Från Lightroom så exporterade jag dem i 400, 600, 800, 1000 och 1200 pixlar på längsta bredden. Sedan så tittade jag på dem på datorn, mobilen och en surfplatta. På mobilen tycker jag att 400 räcker. På surfplattan 600. På en 24 tums skärm hade jag tagit 1000.
Sedan så tog jag och laddade upp dem till Crimson och ställde in att de skulle bli kort i storleken 10x15 centimeter. Där hamnade bilden på 400 px på 2 streck av 10 vad gäller kvalitet. 600 pixlar på 5/10. 1200 pixlar låg på 9/10.
Om det "bara" är "vanliga" kunder (alltså privatpersoner som inte pixelpeepar) så känner jag att jag nog inte vill skicka dem i högre upplösning än 400. För de skall inte kontrollera skärpa eller brus. De skall egentligen mer titta och säga om de tycker om bilden, alltså snarare en känslo- eller estetisk upplevelse. Om det däremot är till ett företag som vill ha dem så tror jag att risken att de "fulkopierar" bilden till papperskopior eller använder dem på webben utan att köpa dem är mycket mindre. Så till dem skulle jag våga skicka större bilder.
Jag tror att de flesta (90%?) privatpersoner tittar på dem på mobilen eller surfplatta. Och då räcker det med 400 eller 600, tycker jag. Så jag kommer att börja använda de upplösningarna.

Som Astroscapist skriver så kan ju vattenstämpel vara ett alternativ. Men jag tycker inte att det funkar på alla bilder, det kan förstöra intrycket. Men definitivt ett alternativ.

Det vore intressant att höra vad andra har för åsikter och erfarenheter.

Här är en länk för att ladda ner dem i de olika storlekarna om ni vill testa själva:
https://wetransfer.com/downloads/15fc55693d38dd7ffd756d185ca80da620180630093731/f7ee65970892f1baa05a2ed1d5267c2b20180630093731/c4f732

Här är bilderna jag valde:
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Men absolut enklast är väl att inte ha alternativet att ha påseende av bilderna utan att ha betalat först!?!


/Stefan
 

zootallures

Aktiv medlem
"1000X1000 i kvalité 8 gör mina bilder runt 100kb. Men jag tycker att det kan vara lite stort, men då ser dem bra ut. Hur gör ni?"

Mina exporterade (från Lightroom) med 400 pixlar på längsta sidan hamnar på 130-140 Kb. Så det borde väl vara ungefär jämförbart vad gäller kvalitet?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Men absolut enklast är väl att inte ha alternativet att ha påseende av bilderna utan att ha betalat först!?!


/Stefan
Som yrkesman gör du det första urvalet, sedan måste ju kunden få välja vad denne vill ha för bilder av dessa. Hur tänker du? Fakturan skickas när allt levererats och du gjort klart ditt jobb avseende tidsåtgång och bildleveranser.
 

zootallures

Aktiv medlem
Men absolut enklast är väl att inte ha alternativet att ha påseende av bilderna utan att ha betalat först!?!


/Stefan
Jo, där har du en poäng! Att lägga upp dem i ett privat album i Flickr eller liknande (med en funktion som gör att de inte går att ladda ner med annat än Prinscreen) är kanske det bästa? Det har jag inte tänkt på. Tänk vad många gånger jag hade sluppit att bli arg/skriva till personer som har lagt upp dem utan min tillåtelse eller byline (trots att jag bifogat en text där det helt klart står att de inte får)! Det blir en svår situation, för är jag arg/för skarp så riskerar jag att mista kunden. Å andra sidan så är de kanske inte intresserade av att beställa/betala för bilderna nu när de lagt upp dem på Instagram/Facebook osv. Det kommer att bli min modell framöver. Tack!
 

zootallures

Aktiv medlem
Som yrkesman gör du det första urvalet, sedan måste ju kunden få välja vad denne vill ha för bilder av dessa. Hur tänker du? Fakturan skickas när allt levererats och du gjort klart ditt jobb avseende tidsåtgång och bildleveranser.
Det är nog lite olika beroende på situation. Mina bilder som är publicerade i en tidskrift är ju redan gjorda. Så om jag har skickat in 10-15 bilder och fått betalt av tidningen så står det mig fritt att sälja vidare till privatpersoner eller tidskrifter som inte är direkta konkurrenter till den tidskriften så fort reportaget är publicerat.

Vad gäller porträttfotograferingar så förstår jag dig. Där gör jag det första urvalet och bara kanske fixar med kontrast och färgbalans innan kunden får se dem och kan välja.
 

Homy

Aktiv medlem
Jag laddar upp dem på Flicker, stänger av nedladdning och skickar kunden en privat länk.
 
ANNONS