Annons

Ser vi olika med årstiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Jag tittade på bilderna här: http://www.bbc.com/culture/story/20180712-striking-landscape-photos-from-around-the-world och blev lite fundersam över vad jag tyckte. För mig var det bilderna med varma toner som föll mig mest i smaken.
Och då började jag undra, förändras min bildsmak med årstiden?

Det här kräver ju en lång studie för att få någon form av svar på. Men man kan ju alltid fråga här på FS också, vad tror ni, eller ni kanske t.o.m. vet?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du menar att du alltså på vintern skulle föredra bilder med kalla toner?

Jag tror inte att det finns en sådan koppling. Jag tror hellre att det har med motivet att göra. Att man som huvudregel gillar bilder där färgtemperaturen matchar motivet.

Men kanske också (eller istället) att man gillar bilder där färgtemperaturen passar in i omgivningen där bilden betraktas. Att man på exempelvis en kallblå vägg gillar bilder med kall färgtemperatur. På så vis lite likt din teori. Men då inte baserat på temperaturen på termometern.
 

iSolen.se

Guest
Jag tittade på bilderna här: http://www.bbc.com/culture/story/20180712-striking-landscape-photos-from-around-the-world och blev lite fundersam över vad jag tyckte. För mig var det bilderna med varma toner som föll mig mest i smaken.
Och då började jag undra, förändras min bildsmak med årstiden?

Det här kräver ju en lång studie för att få någon form av svar på. Men man kan ju alltid fråga här på FS också, vad tror ni, eller ni kanske t.o.m. vet?
Finns väl ingen studie på det men för mig varierar bildsmaken med årsstid (och väder).
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag tycker inte min smak på bilder förändras med årstider, en fin bild är en fin bild. Däremot följer min egen bildskapande inspiration den kontext jag befinner mig i. Med årstider, dygnstider, väder, miljöns färg/form, sammanhang osv skapas olika förutsättningar för mitt eget fotograferande. Men som bildbetraktare, njae.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag är väl inte så sugen att titta på vinterbilder just nu. Jag tittar dock mer än gärna på sommarbilder när det är just vinter, men även mer på vinterbilder. Det är väl just för att man ser dagsfärska bilder.
Men som tidigare skrivit, en fin bild är en fin bild oavsett för mig vilken årstid den är tagen.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Tack för era svar så här långt. Jag drog mig till minnes något jag läst på nätet om "prime your audience" alltså att omärkligt knuffa en åhörarskara i rätt riktning med diverse metoder (att le är en självklar sak förstår man.)
Jag googlade och hittade det här: http://blog.visme.co/how-to-trigger-emotional-responses-in-your-audience/ -det var intressant.

Nu handlade ju frågan om årstider och inte om marknadsföring. Men jag undrar ändå om vi inte omedvetet blir påverkade av saker som t.ex. väder och årstider när vi tittar på bilder och försöker tycka något om dem.
 

Terje H

Aktiv medlem
Intressant fråga, verkligen!

Jag har inte märkt något i om jag tittar på andras bilder med olika ögon, beroende på årstid.

Däremot ändras hur jag tittar på bilder med åren. Jag är exempelsvis bredare i min bildsyn idag än tidigare.

I mitt fotograferande har jag däremot märkt att jag är mer detaljinriktad under sommarhalvåret. Om detta är tillfälligt numera, och om det kommer fortsätta så vet jag inte.

När något blir medvetet kan ju det omedvetet sätta igång en reverseringseffekt.

/Terje
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror intresset riktas olika beroende på årstiden. Jag hoppar gärna över vinterbilder just nu, även om de kan vara bra. På samma sätt känns skidåkning lite avlägset nu, trots att jag tränar för Vasaloppet.
 
ANNONS