Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips "Blodmåne" Nu på fredag kväll 27/7

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
nu har det varit sämsta fotosommaren i mannaminne med klarblå himmel och sol varenda dag.
Vad händer JUST IDAG när det är blodmåne? jo det drar in sjukt mycket moln som täcker precis hela himlen.

jaja, så extremt spektakulärt är det faktiskt inte med blodmåne. (med lite bitter eftersmak)

det har dock redan börjat dyka upp supermanipulerade bilder med gigantiska månar i sociala medier. lika kul varje gång. och alla bara WOW vilken fin och stor måne du har lyckats se :D
 

iSolen.se

Guest
nu har det varit sämsta fotosommaren i mannaminne med klarblå himmel och sol varenda dag.
Vad händer JUST IDAG när det är blodmåne? jo det drar in sjukt mycket moln som täcker precis hela himlen.

jaja, så extremt spektakulärt är det faktiskt inte med blodmåne. (med lite bitter eftersmak)

det har dock redan börjat dyka upp supermanipulerade bilder med gigantiska månar i sociala medier. lika kul varje gång. och alla bara WOW vilken fin och stor måne du har lyckats se :D
Jag ser men bara i glipor i molnen.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ovan: snyggt!
Där jag stod i Stockholm fick jag vänta till ca halv tolv innan månen syntes och då var den totala förmörkelsen över.
Jag hade bara tillgång till 200 mm som mest så den här bilden är rejält beskuren.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Den syntes rätt dåligt här med till en början. Disigt och ljussvagt, men mot slutet blev det bättre. Jag fotade genom tubkikaren dvs tuben på stativ och sedan kameran på ett annat stativ som jag försökte justera så att kameran så att säga tittade genom kikaren. Eftersom månen rör sig så fort hann jag bara med ett par bilder varje gång innan det var dags att flytta om grejorna igen.. Ett par hyfsade men brusiga bilder på högt iso blev det, men eftersom ljuset började komma tillbaka i kanten av månen blev det något överexponerat just där.
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
OT

Uppdatering om (det personliga) läget:
Under gårdagens rekognosering så lyckades jag trampa snett i en stentrappa utomhus. Fotleden svullnade upp duktigt, och det hela resulterade i en rejäl stukning. (Inte en enda bild tagen)
Dagen har spenderats inomhus eftersom jag knappt kan ta mig mellan sängen och toaletten. Så för mig är det game over när det gäller att fånga blodmånen. Men jag hoppas att ni andra där ute får en trevlig kväll med många bra bilder! Ni lägger väl upp dem i tråden här så jag får se hur ni lyckades? ;)
Sorry. Ungefär samma läge som för mig då som är däckad av matförgiftning. När jag kvicknar till kommer jag att i stället plåta en blodapelsin. Ungefär samma färg och form men med intressantare struktur. Det kommer att finnas sådär åttioniomiljonertrilljonermiljarder.......... likadana blodmånebilder på nätet så en till från mig hade nog inte tillfört något.
Krya på dig!
 

zosma

Aktiv medlem
Sorry. Ungefär samma läge som för mig då som är däckad av matförgiftning. När jag kvicknar till kommer jag att i stället plåta en blodapelsin. Ungefär samma färg och form men med intressantare struktur. Det kommer att finnas sådär åttioniomiljonertrilljonermiljarder.......... likadana blodmånebilder på nätet så en till från mig hade nog inte tillfört något.
Krya på dig!
Så kan man ju alltid tänka, fast varför ska man då fota överhuvudtaget. Jag fotar t ex fåglar, men dom flesta fåglarna är det nog många andra som har fotat också. Dock tycker jag är skillnaden att det är jag som tagit bilden, den behöver inte vara bättre än andras, men det är jag som tagit den.
 

AWid

Aktiv medlem
Så kan man ju alltid tänka, fast varför ska man då fota överhuvudtaget. Jag fotar t ex fåglar, men dom flesta fåglarna är det nog många andra som har fotat också. Dock tycker jag är skillnaden att det är jag som tagit bilden, den behöver inte vara bättre än andras, men det är jag som tagit den.
Ja du - jag vet inte riktigt vad jag ska svara? Nästa gång kanske man ska lägga med en "bruksanvisning" när man försöker sig på lite galghumor som i det här fallet för mig och min olycksbroder med stukade foten. Vi kunde ju inte ansluta oss till den stora skaran blodmånefotografer:)
Lycka till med fågelfotandet.
 

sears

Aktiv medlem
Mycket fina bilder en del tagit.
Moln i Stockholm.. såg när solen träffade den för då lös den igenom molnen. Men då var det över redan.

MvH
Johnny
 

Ventures

Aktiv medlem
Kunde ju inte låta bli utmaningen. Först syntes inte ett smack. Jag gav upp men när jag sedan tog en promenad vid 11-snåret med hunden, då satt den plötsligt där. Jag gick tillbaka och hämtade kamera och stativ och hann precis ta en bild innan månen en minut senare började krypa ur skuggan. Sedan var det svårt att få något vettigt av det röda eftersom den ljusa delen tog över. Första bilden: 70-200 på 200mm f3,2 och 1/13s. ISO6400. Andra f2,8, 0,8s, ISO200. Tredje 340mm (med 1,7x converter ), f5,6, 1/125s, ISO200.
Jag var ute på landet utanför Sandviken och hade inget mer spännande som förgrund än några träd, då det också blev lite improviserat.
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Det fungerar bra med vidvinkel men med tele som ger en +1,5kg extra går det inte. Jag behöver två leder för att ställa in SAM mot Polstjärnan och en för att ställa in på objektet. Varken mitt stativ Manfrotto 190 och mina leder är några värstingsaker, så jag skippar den för detta.

Om man skulle använda stativ borde inte 1 sekund vara max tid med 500mm enligt 500 regeln?
Kulled är bra i andra situationer men man tappar lätt bort motivet (månen) på en mörk himmel varje gång man lossar på kulan. Jag använde Manfrottos växelhuvud 410. Mycket stabilt och man kan följa med månen allt eftersom mellan bilderna genom att vrida på en av rattarna. När man fokuserar (I live view och förstorad bild) ser man tydligt hur månen flyttar sig i ganska hög hastighet. 1sekund blir i längsta laget.

Nästa totala månförmörkelse infaller den 20 januari 2019 och blir den sista som syns i Sverige fram tills nästa den 31/12 2028 enligt denna sida: https://www.timeanddate.com/eclipse/list.html
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kulled är bra i andra situationer men man tappar lätt bort motivet (månen) på en mörk himmel varje gång man lossar på kulan. Jag använde Manfrottos växelhuvud 410. Mycket stabilt och man kan följa med månen allt eftersom mellan bilderna genom att vrida på en av rattarna. När man fokuserar (I live view och förstorad bild) ser man tydligt hur månen flyttar sig i ganska hög hastighet. 1sekund blir i längsta laget.

Nästa totala månförmörkelse infaller den 20 januari 2019 och blir den sista som syns i Sverige fram tills nästa den 31/12 2028 enligt denna sida: https://www.timeanddate.com/eclipse/list.html
Tack för tipset, ska titta på något stabilare. Att det kom en chans till redan i januari visste jag inte
 
ANNONS