Annons

DIY "dead cat" till videomikrofon Nikon ME-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Eftermiddagens DIY-projekt.
Har sneglat ett tag på ett par urvuxna barntofflor i form av söta kaniner som hunden tagit över som bitleksaker och undrat om man inte kan använda dem till vindskydd till min mikrofon istället. Idag skred jag till verket och satte kniven i den ena toffeln. Hunden får behålla den andra. Jag var lite osäker på hur mycket lurvigt material som skulle behövas så jag sprättade loss hela ovandelen. Jag provade med tådelen, som hade ögon och nos broderade, över skumgummiskyddet. Det såg ut att räcka med en eller två sömmar. Fram åkte symaskinen och strax var skapelsen klar att testas.
Jag blåste med en hårtork från drygt en halvmeter och testade helt utan, med enbart skumgummiskyddet och med mitt vindskydd utanpå. Skillnaden var ganska stor. Med det nya skyddet uppfattar man svagt att något händer när hårtorken sveper förbi. Med enbart skumgummiskyddet är det ganska bra, men med tydligt "vindfladder". Helt utan skydd är det ett väldigt störande vindbuller.
Jag valde att låta nästan hela mikrofonen vara täckt. Jag såg ett test tidigare av ett vindbrusskydd där det konstaterades att brus fångades upp av hela mikrofonen om man blåste på den med hårtork.
Det lär finnas liknande tyg att köpa, men det har aldrig blivit av att besöka någon sybehörsaffär.

Länk till ljudtest kommer strax.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Kommentar för att få en prenumeration på tråden. Det tycks inte gå att göra på något annat sätt i mobilwebversionen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kul grej.
Det ska låta bra när det endast blåser ganska lätt också. Då får inte vindskyddet dämpa för mycket.
En bra test att göra är inspelning av röst med och utan vindskyddet inomhus. Då märker man tydligt vilka frekvenser som skyddet dämpar. Kanske kan en boost av högre frekvenser göra susen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kul grej.
Det ska låta bra när det endast blåser ganska lätt också. Då får inte vindskyddet dämpa för mycket.
En bra test att göra är inspelning av röst med och utan vindskyddet inomhus. Då märker man tydligt vilka frekvenser som skyddet dämpar. Kanske kan en boost av högre frekvenser göra susen.
Det intressanta är att man med så enkla medel kan dämpa vindbruset.
Jag har inte hunnit göra annat än blåstestet med hårtork så det ska bli intressant att prova i verkligheten också med varierande vindstyrka i olika riktningar.
Ljudet i klippet blev som sagt komprimerat när flickr inte klarade filen direkt ur kameran och man behöver hörlurar (eller stora högtalare) för att höra skillnaden mellan bara skumgummiskyddet och med pälsen på.
Jag får testa med lite diskantljud inomhus och se hur mycket skyddet dämpar.
 
ANNONS