Annons

Lätt (ej prestandakrävande) redigeringsprogram sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Hejsan :)
Jag irriterar mig på att det är så svårt att hitta program som är fungerar bra ihop med svagare processorer.
På App-sidan ( the dark side om du så vill) finns det mängder med kompetenta program för bildredigering som flyter på riktigt bra med värdelösa mobilprocessorer och minne som inte passar i någon modern dator.

Men så fort man går över till fullOS-anpassade program så krävs det plötsligt enormt mycket mer hårdvara för de allra mest enkla uppgifterna.

Känner ni till något undantag?
Finns det något lätt program som kan köras på exempelvis en Windows 10 notebook men som inte kräver prestandan från ett stationärt monster.

Apple har ju sitt iPhoto vilket nästan inte kräver någon prestanda alls (en iBook G4 från 2004 klarar det galant) men för Windwos känns ser det mycket tråkigare ut.

Exempelvis det älskade programmet LightRoom (som framstår som Adobes lätta program) är ändå en som att försöka driva en långtradare med 49cc motor för de flesta moderna kontors-notebooks.

// Öppen för alla förslag utom "gå tillbaka till iBook" eller "du får la redigera i mobilen".
 

AFJ

Aktiv medlem
Inte för att jag riktigt ser hur det är relevant information för att kunna rekommendera ett fotoredigeringsprogram som inte kräver så star dator.
Men jag har några Nikon DSLR(typ 3), en Gopro + en hög analoga av olika märken ( ca 15 st).
Jag gissar att Martin kanske funderade på om du redan har ett vettigt redigeringsprogram - de flesta kameror levereras ju med någon form av programvara. En del av dem kan ju vara helt OK.

En annan fråga som kanske påverkar svaret är om du fotograferar i RAW eller JPG?

Om det är JPG så är väl urvalet större.

Sorry att inte kunna ge någon rekommendation, själv använder jag Lightroom och det är ju tyvärr INTE ett program som är rappt och kräver lite av datorn.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag gissar att Martin kanske funderade på om du redan har ett vettigt redigeringsprogram - de flesta kameror levereras ju med någon form av programvara. En del av dem kan ju vara helt OK.

En annan fråga som kanske påverkar svaret är om du fotograferar i RAW eller JPG?

Om det är JPG så är väl urvalet större.

Sorry att inte kunna ge någon rekommendation, själv använder jag Lightroom och det är ju tyvärr INTE ett program som är rappt och kräver lite av datorn.
Fotar normalt både i Raw och Jpg, men rawfilerna sparar jag om på den stationära datorn när dagen är slut.
Skulle behöva ett litet program som jag kan använda för att pilla lite på Jpg-filerna innan dom laddas upp online. Vill ofta göra det ganska snabbt efter att bilden är tagen, sällan några stora saker mer bara lite klassiskt klippning och toning :p
 

martinot

Aktiv medlem
Jag gissar att Martin kanske funderade på om du redan har ett vettigt redigeringsprogram - de flesta kameror levereras ju med någon form av programvara. En del av dem kan ju vara helt OK.

En annan fråga som kanske påverkar svaret är om du fotograferar i RAW eller JPG?

Om det är JPG så är väl urvalet större.

Sorry att inte kunna ge någon rekommendation, själv använder jag Lightroom och det är ju tyvärr INTE ett program som är rappt och kräver lite av datorn.
Tänkte av två skäl.

Dels som du var inne på ovan att många kameratillverkare har egna programvaror (Canon, Nikon, etc.) och vissa erbjuder light-versioner av professionella sådana (som tex. Sony med PhaseOne C1 Pro).

Det andra är att vissa kameror, som tex. många av Fujis (dvs. de med X-trans CFA), inte blir riktigt lika bra, eller ens har stöd i alla RAW-framkallare.

För TS så skulle ju denna kanske vara ett försök värt att testa på sin dator:

https://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/162/Capture_NX-D.html
 
ANNONS