Annons

Canon EOS 1100D vs Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessel

Medlem
Efter att ha surfat runt här lite på forumet har jag förstått att ni är trötta på vs-trådar men jag har lite svårt att bestämma mig och behöver råd av lite mer kunniga än vad jag är. Är helt grön på det här med systemkameror och fotar mest för att jag tycker det är kul. Har länge varit sugen på en systemkamera.

Jag funderar på Canon EOS 1100D eller Nikon D3100. Har fastnat lite mer för Canonen för att autofokusen fungerar med alla EF och EF-S objektiv. Med Nikon måste man ju köpa AF-S objektiv vilka ju oftast är dyrare än Canons objektiv. Men vilken utav dem är lättast för en nybörjare på systemkamera? Vilken har lättast inställningar? Vilken tar bäst bilder?
 

pdahlen

Aktiv medlem
De är likvärdiga.

Ta och känn och kläm riktigt på båda. Titta i sökaren hur stor den är, hur lätt det är att ställa skärpa manuellt. Se hur enklet det är via knappar meny att ändra det viktigaste som ISO, olika AF inställningar, enkel bild/serie etc

Eftersom det är en systemkamera så kommer du om du är intresserad att köpa till objektiv, blixt mm. Gör en liten önskelista för de båda systemen och se att du kan hitta vad du önskar och kolla priset. Du kan ju också göra en sökning på dina tillbehör i köp o sälj här på forumet för att se vilka som finns ute som begagnade, för det håller kostnaden nere om man kan hitta objektiven begagnade, har köpt mina senaste 4 som begagnade
 

Mankan G

Aktiv medlem
Likvärdiga.

EF (EF-S) vs AF-S så är det inte heller någon fördel för Canon för majoriteten av alla som köper en kamera i den här klassen. Nikon har faktiskt under de senaste åren haft en litet bättre utbud av objektiv i konsumentklassen. Nästan genomgående aningens bättre (dock marginellt bättre) och inte alls dyrare men framför allt ett större utbud. Dessutom är "alla" objektiv lanserade av Nikon och tredjepartstillferkare under senare år fullt kompatibla men D3100.

I ärlighetens namn så är skillnaderna mellan systemen oerhört små så länge det inte är speciella önskemål du har. Välj den sitter bäst i handen, kostar minst och kanske allra viktigast, samma märke som kompisrna så du kan låna :)
 
ANNONS