Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla negativ, inskanningsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

jstack

Ny medlem
Hej!

Jag har startat ett stort "pensionärsprojekt" som innebär att scanna in en mängd gamla dia och negativ.
Negativen har varit förvarade i pärmar instoppade i "negativ-blad" av sådant där "pergament-liknande" papper.
Dom äldsta är nästan 40 år gamla.

Negativen är i vissa fall mycket dammiga (förvånande med tanke på det sätt jag hanterat/förvarat dom), men det verkar inte vara vanligt "hushållsdamm" utan det är mindre partiklar, och det sitter rejält fast i negativen. Jag har provat att tvätta remsorna i ljummet vatten/diskmedel, men det krävs rejält med tid och även "gnugg" för att få bort det mesta. Min misstanke är att det över tiden har vandrat pappersfiber över från album-bladen till filmen...

Men vad jag inte förstår det är att vissa negativ är bemängda med vad som efter inscanning ser ut så här:

prickar.jpg
Det är svårt att se på remsorna vad det är, och jag undrar om det är någon känd "åldringsdefekt" som yttrar sig på detta vis?
En tröst i bedrövelsen är att Photoshops Noise-filter är ganska duktigt på att retuschera bort dessa små prickar.

Något tips om hur jag tvättar mina remsor på ett effektivt sätt? Tid har jag gott om!
Någon som vet vad "prickarna" kan vara?

M.v.h

/Johan S
 

Smw

Aktiv medlem
Något tips om hur jag tvättar mina remsor på ett effektivt sätt? Tid har jag gott om!
Någon som vet vad "prickarna" kan vara?

M.v.h

/Johan S
Hej !

Jag har inte provat, och har heller ingen möjlighet att göra, men borde det inte
gå med en ultraljudstvätt, ex liknande denna ?

Rapportera sen om barnet följer med badvattnet.

kjell.com:
> Hem & fritid / Ultraljudsrengöring / 40491


---------------------

Sen, är allt intressant, det borde gå att fotografera av mapparna mot tex ett
fönster, fixa lite med vitp, kontrast osv, och sedan göra ett urval.


//MW
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har pergamyntbladen gulnat så är de inte syrafria och olämpliga att förvara negativ i. Det finns helt syrafria pergamyntblad, men de kostar lite mera än de billigare som inte är syrafria. Kan ju vara sånt som orsakat fläckarna?

Sen om du rengör/sköljer om negativen ska du nog vara extremt försiktig och även kolla så att inte vattnet blir för varmt. Kan orsaka krackelering av emulsionen med ett "fint" mönster grövre än filmkornet som följd. Sitter prickarna på den andra sidan (ej emulsionssidan) kan det kanske gå att torka bort dom försiktigt med ett fuktat linsputspapper av rispapperstyp, utan att behöva skölja negativet eller emulsionssidan. Se då till att vrida ur rispapperet ordentligt innan du torkar.
 

jstack

Ny medlem
Har pergamyntbladen gulnat så är de inte syrafria och olämpliga att förvara negativ i.
Det finns helt syrafria pergamyntblad, men de kostar lite mera än de billigare som inte är syrafria. Kan ju vara sånt som orsakat fläckarna?
.
- Ja, det verkar som om många har gulnat .... Dom är köpta vid olika tillfällen, så det är nog lite skiftande kvalitet
Sen om du rengör/sköljer om negativen ska du nog vara extremt försiktig och även kolla så att inte vattnet blir för varmt. Kan orsaka krackelering av emulsionen med ett "fint" mönster grövre än filmkornet som följd. Sitter prickarna på den andra sidan (ej emulsionssidan) kan det kanske gå att torka bort dom försiktigt med ett fuktat linsputspapper av rispapperstyp, utan att behöva skölja negativet eller emulsionssidan. Se då till att vrida ur rispapperet ordentligt innan du torkar.
Jag har tvättat negativen och har kanske haft för varmt vatten, som gett dessa "prickar". Dom sitter på emulsionssidan. Förslaget om krackelering känns mycket rimligt!
Prickarna blir (scannar med 1410 dpi) bara en eller några pixlar stora.

Det fina dammet verkar sitta på bägge sidor. Jag tvättar som sagt med vatten/diskmedel och gnuggar försiktigt med fingrarna. Vissa neg har jag tvättat (och scannat) flera gångar för att få bort envist damm.
Tack för tipsen!

/Johan S
 

jstack

Ny medlem
Sköljvatten

När jag har tvättat mina neg i vatten/diskmedel skall dom ju sköljas.
Sista sköljvattnet är väl bäst med dest.-vatten, eller räcker "avjoniserat"?
(Det enda jag hittar på OK-macken)

Något annat att tänka på i sammanhanget?

/Johan S
 

lena.j

Ny medlem
Så där kan det se ut hos mig också i kraftig förstoring, men som du säger så fixar det sig oftast i Photoshop. Av mina femtio år gamla negativ har en del legat instoppade i blad och och andra hullerombuller i kuvert och jag har inte tänkt på om det varit någon skillnad i hur de förvarats. Ska bli intressant att höra om någon har en lösning.
 

Makten

Aktiv medlem
Det tar ju ett tag för filmen att bli helt genomblöt, så det kanske räcker med att låta den stå i vatten i en halvtimme istället för att tvätta och gnugga?
 
ANNONS