Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 extern blixt lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

TorWesterlund

Avslutat medlemskap
Har en M8, 15mm Heliar, extern sökare och Nikon SB-800.

Vill verkligen testa fota med något som motsvarar 20-21mm + extern blixt. Problemet är dock att blixtskon blir ockuperad av den externa sökaren och kameran har ingen PC utgång.

Antar att jag får leva med paralax fel och köra med en PC ut adapter eller något liknande men jag tänkte fråga här först. Någon har någon bra lösning eller ett alternativ ialf?

Mvh
Tor
 

mb90

Avslutat medlemskap
Ställ exponeringen så att du får en relativt lång slutartid och tryck sedan av blixten manuellt samtidigt som du trycker ner slutarknappen. Inte världens mest smidiga eller flexibla lösning, men i vissa situationer fungerar det, har använt det med min M2:a på en fest (eftersom den PC-adapter jag köpt inte ville vara med och leka)

Så här blev det: (objektivet var Voigtländers 21/4 och blixten någon gammal no-name som inte lös ut 21mm)
 

Bilagor

TorWesterlund

Avslutat medlemskap
Ställ exponeringen så att du får en relativt lång slutartid och tryck sedan av blixten manuellt samtidigt som du trycker ner slutarknappen. Inte världens mest smidiga eller flexibla lösning, men i vissa situationer fungerar det, har använt det med min M2:a på en fest (eftersom den PC-adapter jag köpt inte ville vara med och leka)

Så här blev det: (objektivet var Voigtländers 21/4 och blixten någon gammal no-name som inte lös ut 21mm)
Det är helt klart ett alternativ, bra nödlösning helt enkelt. Bra resultat fick du ialf!
 

TorWesterlund

Avslutat medlemskap
Ska nog testa detta, känns enklast. Nu måste jag bara hitta den som är minst.

En tanke kan vara att köpa en hållare för blixt finns hos Photax och sätta den med dubbelhäftande tape på vänstersida som Nikon hade till fisheye optik en gång. Se länken. Förvisso paralaxfel men ändå. http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/6070nikkor/fisheyes/rjohnson/8mmfish.htm
Intressant lösning, borde dock bara kunna tejpa fast sökaren på sidan lika gärna, ska testa det.

En bättre version av denna vore helt okej annars:
http://www.seaben.com/yongnuo-fc682-3m-ttl-offcamera-remote-cord-connects-nikon-flashs-to-nikon-slr-for-nikon-flashs_p12464.html?zenid=ci26fu3u6358pg6s432gri41o1

Jättebra tips, tack allihop!
 
ANNONS