Annons

Frågor om negativ och skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att skanna in gamla negativ (färg) från 70- och 80-talen och har därför lite frågor. Jag använder en Canon Canoscan 9000F och programmet Silverfast SE samt PSE för efterredigering.

På vissa av mina negativ är bildrutorna inte större än min tumnagel. Problemet med dessa små negativ är att de är för små och därför inte passar i skannerns hållare. De ligger alltså löst på glaset och är böjda (som bananer) vilket leder till att de inlästa bilderna skevar en aning vid efterredigeringen.

Jag undrar om det finns något knep för att hålla dessa små negativ på plats vid inskanningen?
En annan sak jag undrar över är om det finns någon bra webbplats (eller bok) som hjälper mig identifiera olika film-/ negativtyper?

Det finns ju en dialogruta i Silverfast där man kan välja vilken filmtyp man vill skanna in. Problemet är att jag nästan aldrig klarar av att identifiera filmtypen eller hitta rätt filmtyp i Silverfast.
Ibland står det t.ex. "Kodak GA 100" på negativremsans överkant och ibland står det bara ”Agfa Safety film”. Några tips?

Hur rengör jag smutsiga negativ?

Tusen tack på förhand.
/AK
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Har aldrig hittat någon bra nyckel mellan vad som står på filmen och de filmtyper som SilverFast tar hand om. Däremot så kanske Du ska se om Du inte hittar beteckningen ändå? På de fimer jag skannat så är det vartannat tryck som visar filmtyp och vartannat tillverkare.

Sedan har jag testat mig igenom olika inställningar och oftast hittat någon som går bra till filmen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kodak GA 100 är sökbart på Google. Då hittar du översättartabeller för vad sifferbeteckningarna betyder i "kommersiella benämningar". I detta fall Kodak Gold 100. Det bör stå något mer än "Agfa safety film" för att det ska gå att tyda vilken film det är.
 

Benny p

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att skanna in gamla negativ (färg) från 70- och 80-talen och har därför lite frågor. Jag använder en Canon Canoscan 9000F och programmet Silverfast SE samt PSE för efterredigering.

På vissa av mina negativ är bildrutorna inte större än min tumnagel. Problemet med dessa små negativ är att de är för små och därför inte passar i skannerns hållare. De ligger alltså löst på glaset och är böjda (som bananer) vilket leder till att de inlästa bilderna skevar en aning vid efterredigeringen.

Jag undrar om det finns något knep för att hålla dessa små negativ på plats vid inskanningen?
En annan sak jag undrar över är om det finns någon bra webbplats (eller bok) som hjälper mig identifiera olika film-/ negativtyper?

Det finns ju en dialogruta i Silverfast där man kan välja vilken filmtyp man vill skanna in. Problemet är att jag nästan aldrig klarar av att identifiera filmtypen eller hitta rätt filmtyp i Silverfast.
Ibland står det t.ex. "Kodak GA 100" på negativremsans överkant och ibland står det bara ”Agfa Safety film”. Några tips?

Hur rengör jag smutsiga negativ?

Tusen tack på förhand.
/AK

Tror att för några år sedan hade jag samma problem med att filmen böjde sig.
Och det löste jag med en tunn glasskiva som tryckte ner filmen.
Kolla noga efter defekter på glasskivan så att du inte får oönskade defekter på den scannade kopian.
Hoppas detta hjälpte dig en bit på vägen.
//Benny
 
ANNONS