Annons

Canon EF 70-300 vs Tamron AF SP 70-300 vs Sigma AF 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessel

Medlem
Har en canon 1100D med endast originalobjektivet och skulle nu vilja ha ett zoomobjektiv. Funderar på följande objektiv Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM, Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD for Canon eller Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG OS for Canon.

Det jag kommer fota mest är porträtt, natur och djur.

Vilket ska jag satsa på?
 

Paulo

Aktiv medlem
Försök att få tag på tidningen Foto nr. 3 / 2012 då dessa objektiv testas i detta nummer. Själv hade jag valt Tamron.


Mvh / Paulo
 

Cessel

Medlem
På canons objektiv står det att det är rund bländaröppning som ger oskärpa i motivdelar utanför skärpedjupet och det är bra vid porträtt. Blir det inte det med de andra objektiven?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På en 4-5,6 zoom är det ändå inte så lätt att få till oskärpa vid porträttavstånd så den rundade bländaröppningen ger jag inte mycket för. Canons 70-300 har inte en äkta ring USM utan vad jag minns måste man koppla bort AF med en spak för MF. Främre linselementet roterar vid fokusering så polfilter blir knöligt. Det är d u hyffsat plastigt och OK optiskt. Vad jag minns av MTF kurvorna är Tamron skarpare vid de viktigare längre brännvidderna, främre linselementet roterar inte, det har nyare bildstabilisering och känns bättre byggt. Sigman är lite mindre skarp enl FOTOs MTF men givetvis kan det variera något mellan ex. Jag skulle valt Tamron till Canon av dessa tre. Canons 55-250 verkar enl tester skarpare än deras 70-300 på crop. Mekaniskt är det som deras70-300 men billigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det jag kommer fota mest är porträtt, natur och djur.

Vilket ska jag satsa på?
Jag har ingen erfarenhet av något av dem men jag tycker du skall inkludera Canons 55-250 i valen också.

Dess omfång kan vara en fördel. Skillnaden mellan 55 och 70 mm kan ibland vara avgörande, det finns situationer när du inte kan backa mer. Däremot är skillnaden mellan 250 och 300 sällan avgörande, båda brännvidderna ger "samma" bild i samma situation.

Dessutom är det objektivet väldigt lätt och smidigt och mycket prisvärt.

Bara en tanke.
 

Cessel

Medlem
Att det inte är lätt att få oskärpa med canon vid porträtt var ju inte bra. Det är ju det mycket jag vill fota. Går inte det att få med de andra heller? Är det för mycket zoom på de jag funderar på? Kanske bättre med 55-250? Vill gärna ha bildstabilisator.

På vissa zoomobjektiv är det inbyggd makro. Är det bra eller dåligt?

Måste passa på att tacka för snabba svar trots nyår.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Att det inte är lätt att få oskärpa med canon vid porträtt var ju inte bra. Det är ju det mycket jag vill fota. Går inte det att få med de andra heller? Är det för mycket zoom på de jag funderar på? Kanske bättre med 55-250? Vill gärna ha bildstabilisator.

På vissa zoomobjektiv är det inbyggd makro. Är det bra eller dåligt?

Måste passa på att tacka för snabba svar trots nyår.
Köp förslagsvis Canon 55-250 IS som föreslogs tidigare, den kan du köpa ny för under tvåtusen kr och begagnad för ca 1200-1400 kr. Sen köper du ett Canon 50/1,8 nytt för 800 kr så har du även något att ta porträtt med. Detta tror jag är det bästa alternativet utifrån dina önskemål. Att det står macro på vissa zoomar innebär enbart att de har bättre närgräns, de är inte optimerade för makrofotografering som ett äkta makroobjektiv är. Men är väl trevligt med bättre närgräns, funkar ju för blommor och bin och sådant, men knappast för mer seriöst.
 

Cessel

Medlem
Så zoomobjektiv är inte så bra för att få oskärpa utanför objektet? Typ vid porträtt. Det trodde jag. Har läst att ca 70-80 mm skulle vara bra till det och det innefattar ju dem. Till makro hade jag tänkt ett filtercpå zoomobjektivet istället för ett eget objektiv.
 

Kijana

Aktiv medlem
Så zoomobjektiv är inte så bra för att få oskärpa utanför objektet? Typ vid porträtt. Det trodde jag. Har läst att ca 70-80 mm skulle vara bra till det och det innefattar ju dem. Till makro hade jag tänkt ett filtercpå zoomobjektivet istället för ett eget objektiv.
Tror att en del svar här behöver förtydligas.
Helt klart går det att få oskärpa med alla objektiv. Vad Canon (eller dess återförsäljare) sannolikt menade i sin reklam var att objektivet i fråga har en fin så kallad bokeh. Alltså att oskärpecirklarna blir runda, en egenskap som inte billigare objektiv brukar ha eftersom bländarlamellerna då oftast är färre.
Sen får du väl göra din egen värdering av inlägget som sade att ljusstyrkan inte är tillräcklig för att få till fin oskärpa.

Annars har du förstått det hela rätt, 70-100 mm är en uppskattad brännvidd bland porträttfotografer. Å andra sidan kan man ta porträtt på så många olika sätt, inte bara ansiktsbilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att det inte är lätt att få oskärpa med canon vid porträtt var ju inte bra.
Jag tror nog inte Fredrik menade att det inte går.

Vad han avsåg är att vid de bländarvärden som dessa budgetzoomar är kapabla till så får man aldrig det där extremt korta skärpedjupet som man kan åstadkomma men en dyrare zoom (bländare 2.8) eller ett fast objektiv som kan ha ännu större bländare.

Det går att få oskärpa med budgetzoomarna också. Om det är "tillräckligt" beror ju lite på tycke och smak. Här är ett exempel med bländare 5.6 vid 116 mm, Canons 55-250.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är inte bara brännvidden som avgör om ett objektiv lämpar sig till porträtt. Att ca 80mm (på FF) ofta används har med att kompressionen av ansiktsdetaljer och proportioner ser naturligt ut. Bländartalet är också väldigt viktigt. AFJs exempelbild är ett lysande exempel på hur man med skicklighet kan använda dessa objektiv till porträtt. Notera dock kompositionen: långt avstånd till bakgrund, avsaknad av blänk i bakgrunden och att bilden är utomhus som ger det avstånd till bakgrunden som behövs. Man blir alltså väldigt begränsad med bara en f/4-5,6 zoom.

Det bästa förslag jag sett om allt skall in under ca 3300:- är 55-250 IS och 50/1,8. Skall du fota insekter så behövs nog makrolinser som försättsfilter på zoomen och detta tar en del skärpa. För annat makroarbete blir det nog bättre med mellanringar (extensiontubes) mellan huset och 50/1,8.
 

erro.se

Aktiv medlem
Proportionerna bestäms av kamerans placering i förhållande till motivet (och till övriga delar i bilden). Brännvidden används sen för att "beskära" bilden till det utsnitt man vill ha.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men proportionerna har väl med brännvidden att göra..??
Jo, det var ju det jag skrev. Man vill ha en måttlig kompression p g a brännvidden eller avstånd för att t ex näsan som oftast är närmast kameran inte skall se för stor ut. Detaljer närmast kameran blir relativt större än detaljer längre bort. Så tar man ett 50mm objektiv rakt upp i näsan på ett motiv blir porträttet inte smickrande då även med den brännvidden blir det inte bra. Med FF och ansiktsporträtt hamnar man så pass nära att näsan blir disproportionerligt stor jf med övriga ansiktet. Med cropkamera backar man för samma storlek på huvudmotivet och då blir den relativa avståndsskillnaden (inte absoluta) mellan näsan och övriga ansiktet mindre och därför fungerar 50mm på crop som 80mm på FF även vid porträtt. Vissa vill backa ännu mer från motivet och för bara ansiktsporträtt kan 135mm på FF eller 85mm på crop fungera ännu bättre för detta, men återigen måste man vara mycket nogrannare med bakgrunden ju mindre maxbländare man har. Så det GÅR att ta bra porträtt med små bländare (t ex 4-5,6) om man är väldigt duktig eller har tur, men man har mycket emot sig - precis som en professionell förare i en V70 säkert kan slå en 16 åring i en formel ett bil i en tävling. Det är bara att ljussvaga telezoomar är att ha mycket emot sig vid porträttfoto.
 

Kijana

Aktiv medlem
Proportionerna bestäms av kamerans placering i förhållande till motivet (och till övriga delar i bilden). Brännvidden används sen för att "beskära" bilden till det utsnitt man vill ha.
Så du menar att man kan få samma proportioner i en bild med en annan brännvidd? Och brännvidden skulle då bara vara ramen på det hela, och inte ha någon alls påverkan på hur bilden uppfattas i djup?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så du menar att man kan få samma proportioner i en bild med en annan brännvidd? Och brännvidden skulle då bara vara ramen på det hela, och inte ha någon alls påverkan på hur bilden uppfattas i djup?
Ja, så länge du och motivet inte flyttar på er. (Det beror iofs på vad du menar med "uppfattas", för en beskuren bild uppfattas ju på ett annat sätt än originalet. Men proportionerna mellan motivets delar och perspektivet ändras inte.)
 

erro.se

Aktiv medlem
Så du menar att man kan få samma proportioner i en bild med en annan brännvidd? Och brännvidden skulle då bara vara ramen på det hela, och inte ha någon alls påverkan på hur bilden uppfattas i djup?
Precis. Testa själv. Gå ut och ta en bild med t.ex. 24 mm bränvidd och en med 200 mm (eller vilka objektiv du nu råkar ha). Sen öppnar du 24-mm-bilden i ett bildbehandlingsprogram och beskär den så att du får samma utsnitt som i 200-mm-bilden. Du får då precis samma "bild", d.v.s. samma utsnitt (bildvinkel) och du får med exakt samma saker i bilden. Däremot kanske bilderna kan uppfattas lite olika eftersom det kan bli olika skärpedjup (beroende på vilken bländare du väljer i de två bilderna), de olika objektiven kan ge olika presentation av oskärpan, den beskurna bilden måste förstoras mer för att kunna visas i samma fysiska storlek som den obeskrurna o.s.v. Men proportionerna är desamma, d.v.s. förhållandet mellan olika delar av motivet inom bilderna.
 

Parsi

Aktiv medlem
Fundera absolut även på EF-S 55-250 IS II, som nån annan också föreslagit. Det verkar dock vara svårt att få tag i för ögonblicket.

Canons EF F/4-5.6 70-300 IS USM anser jag vara bästa valet för övrigt. I det omdömet ingår att jag korrigerar både distorsion, vinjettering och färgförskjutning i RAW-konverteringen.

Visserligen visar nåt test att Tamron skulle vara likvärdigt vad avser skärpa, eller, rättare sagt, att skillnaden är så liten att det faller ut på det individuella exemplaret. Men detta är vad DigitalFoto redovisar i labb-resultat vad avser skärpa:

(Antagligen avses 50% kontrast överföring)

Canon 70mm 2515 linjer Tamron 70mm 1888 linjer

Canon "mellanläge" 2551 linjer Tamron "mellanläge" 1973 linjer

Canon 300mm 1620 linjer Tamron 300mm 881 linjer

Ganska rejäl utskåpning, eller hur?
I övrigt måste jag dock hålla med om att Tamrons objektiv ger ett gott intryck, byggnadsmässigt etc. Och visst roterar frontelementet på Canonobjektivet.

Men som ägare och användare av Canon objektivet kan jag bekräfta att det är anmärkningsvärt skarpt för ett så billigt objektiv. (Testets näst skarpaste objektiv var det ännu billigare Canon 75-300 USM, utan bildstabilisator). Autofokusen har också fungerat väldigt bra för mig. Bildstabilisatorn har jag inte använt tillräckligt mycket för att ha nån annan uppfattning om annat än att den normalt och särskilt vid actionfotografering skall vara avstängd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fundera absolut även på EF-S 55-250 IS II, som nån annan också föreslagit. Det verkar dock vara svårt att få tag i för ögonblicket.

Canons EF F/4-5.6 70-300 IS USM anser jag vara bästa valet för övrigt. I det omdömet ingår att jag korrigerar både distorsion, vinjettering och färgförskjutning i RAW-konverteringen.

Visserligen visar nåt test att Tamron skulle vara likvärdigt vad avser skärpa, eller, rättare sagt, att skillnaden är så liten att det faller ut på det individuella exemplaret. Men detta är vad DigitalFoto redovisar i labb-resultat vad avser skärpa:

(Antagligen avses 50% kontrast överföring)

Canon 70mm 2515 linjer Tamron 70mm 1888 linjer

Canon "mellanläge" 2551 linjer Tamron "mellanläge" 1973 linjer

Canon 300mm 1620 linjer Tamron 300mm 881 linjer

Ganska rejäl utskåpning, eller hur?
I övrigt måste jag dock hålla med om att Tamrons objektiv ger ett gott intryck, byggnadsmässigt etc. Och visst roterar frontelementet på Canonobjektivet.

Men som ägare och användare av Canon objektivet kan jag bekräfta att det är anmärkningsvärt skarpt för ett så billigt objektiv. (Testets näst skarpaste objektiv var det ännu billigare Canon 75-300 USM, utan bildstabilisator). Autofokusen har också fungerat väldigt bra för mig. Bildstabilisatorn har jag inte använt tillräckligt mycket för att ha nån annan uppfattning om annat än att den normalt och särskilt vid actionfotografering skall vara avstängd.
Jag tvivlar inte på siffrorna, men de går emot tidningen FOTOs MTF (Canon 70-300 IS är mätt vid två tillfällen, de första exen var felaktiga och i ett senare nummer testades det om). Givetvis kan skillnaden ha relation till tillverkningsvariation.
 
ANNONS