Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna Instamatic 126mm negativ i Plustek 8200i SE?

Produkter
(logga in för att koppla)

oRBIT2002

Avslutat medlemskap
Köpte mig nyligen en negativscanner Plustek 8200i SE för att ersätta min gamla multifunktion Canon MG8150. Är rätt nöjd med bildkvalitén men jag upptäckte att det inte följer med nån filmhållare som klarar mina föräldrars gamla Instamatic negativ (tror de kallas "126"). De passar förvisso i 35mm hållaren men jag missar ett par mm av motivet då eftersom det saknas en "hålrad" (ursäkta om uttrycket är fel, jag är amatör) på Instamaticnegativen.
Har googlat mig tokig på tillbehör till scannern men hittar inga filmhållare för den här typen av negativ.
Nån som har erfarenhet av området? Tanken slog mig att köpa en ytterligare hållare och "sabba" den så den får med hela motivet, men jag är osäker om scannern fixar den större ytan ändå.
 
ANNONS