Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-some-more-a6000-tidbits-has-bionz-x-processor-and-improved-rgb-filter/

Enligt specryktena (SR5) så ska det vara en Exmor - R sensor i denna nya A6000-kamera som ska ersätta både NEX 6 och 7. R:et brukar stå för bakbelyst sensor och brukar ge kring ett stegs bättre ljusupptagning enligt uppgifter jag läst för något år sedan då denna teknik kom i framförallt kompakterna.

En del har tidigare hävdat att det inte skulle finnas några större skäl att införa denna teknik i större sensorer som exv. APS-C eller större, bl.a. för att det fortfarande skulle finnas plats att fånga tillräckligt med ljus ändå trots att "kablaget" ligger i samma plan som ljusupptagande yta med den traditionella tekniken. Andra har hävdat att det inte kommer hända eftersom det dessutom är för dyrt och tekniskt mer besvärligt - men nu har det i alla fall hänt till sist.

Varför just nu då? Det har ju inte blivit fler pixlar än i NEX 7:an. Blir ju i alla fall intressant att se vad detta kan göra för att närma APS-C prestanda de nivåer man nu ligger på när det gäller lågljusprestanda och DR. Teknikfaktorn har ju även tidigare gjort att nyare APS-C sensorer faktiskt spelat ganska jämt med de mer än dubbelt så stora FF-sensorerna av lite äldre teknisk konstruktion. Ska bli spännande att se DxO-siffrorna när de kommer.
 

afe

Aktiv medlem
Ska bli intressant att följa, men vi får väl se hur intressant kameran i övrigt blir.

Lite förvirrande det där att när kameran heter något med R saknar sensorn AA-filter, och när sensorn heter R är den bakgrundsbelyst. Fast det där med förvirrande namngivning är vi ju vana vid :)
 

eskil23

Aktiv medlem
En del har tidigare hävdat att det inte skulle finnas några större skäl att införa denna teknik i större sensorer som exv. APS-C eller större, bl.a. för att det fortfarande skulle finnas plats att fånga tillräckligt med ljus ändå trots att "kablaget" ligger i samma plan som ljusupptagande yta med den traditionella tekniken. Andra har hävdat att det inte kommer hända eftersom det dessutom är för dyrt och tekniskt mer besvärligt - men nu har det i alla fall hänt till sist.
Så länge det finns utrymme för förbättringar av produkter på en konkurensutsatt marknad så brukar förbättringarna infinna sig förr eller senare. Det kanske är dyrt att ta det första steget, men det kostar att ligga på topp, samtidigt som det kan löna sig. Den här veckan har tydligen CMOS-sensorer för mellanformat sett dagens ljus, så varför inte bakbelysta APS-C-sensorer? Sensorer i det formatet måste ju ligga ett steg framför fullformatssensorer för att kunna hävda sig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det vi ser är kanske ett genrep inför vad som komma ska när man kanske skruvar upp pixeltätheten till helt nya nivåer i de större sensorerna också. Då kommer det nog behövas i större utsträckning än med "bara" 24 MP på en APS-C-bricka.

De som tror att vi har nått vägs ände när det gäller antal pixlar har nog inte tagit med i beräkningen att man kan "virtualisera" ett antal parallella logiska datamängder ur samma sensor vid samma tagningstillfälle om man bestämmer sig för det och använder man dessa för att hantera multiexponeingar i samma tagning istället för som nu i en serie med viss tid emellan så fattar man ju att det kan komma mycket kul ur det.

Jag vet ju själv hur dåliga en del av mina första HDR-exponeringar blev när något rörde sig i bild under HDR-serien. Den tekniken funkar ju idag bara på stilleben och i JPEG. Att logiskt dela upp en sensor med idag våldsamt många pixlar skulle i ett slag lösa de problemen vi har idag med multiexponeringsfunktioner i en och samma tagning.

Jag tror det ligger mycket i Johans konstaterande och med en kameraindustri där utvecklingen i en del segment stagnerat oroväckande så behövs det mer en ytterligare modeller av samma sak för att folk ska uppgradera. Så utvecklingen kommer säkert ta sina språng och vi kommer nog få se nya paradigmskiften i framtiden också även om många tycker att dagens systemkameror är mer än tillräckliga för våra nu upplevda behov.

... men visst vore det fräckt och användbart med multifunktioner i en tagning och sensorer med massor av pixlar som kan binnas och ge logiska pixlar som består av ett varierande antal pixlar som kan ge RAW-filer i ett antal valbara storlekar och upplösning ur en och samma kamera. Om man vill optimera kameran för landskap i dagsljus så använder man alla pixlarna för max detalj och är ljuset dåligt så går man ner på lägre upplösning och "större" pixlar med lite bättre sammanlagda lågljusegenskaper kanske. Optimalt flexibelt.
 

afe

Aktiv medlem
Nu har SAR backat på det där med Exmor R (det var nog en sammanblandning med de nya kompaktkamerorna), så det var inte fullt så spännande längre ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu kvarstår bara fasdetekt AF pixlar (finns inte detta redan i några NEX?) som ger snabbare AF och kanske en lite bättre sökare - men det kräver ju inte bara mer högupplöst EVF utan även bra sökaroptik (får detta plats?). Kanske (!) bättre sensor - om och hur mycket får vi se. Ser någon någon väsentlig uppgradering (alltså att man släpper sin NEX6/7 och springer och köper denna?) mot NEX 6/7 i specarna? Jag vet, den är ju inte ens officiell än.
 

afe

Aktiv medlem
På bilderna ser det inte ut som att det skulle få plats någon bättre sökaroptik, så jag tror inte EVF:en är lika bra som i A7(r). Jag ser än så länge ingen anledning att byta min NEX-7 mot denna, men vi får väl se hur de färdiga specarna ser ut ...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu kvarstår bara fasdetekt AF pixlar (finns inte detta redan i några NEX?) som ger snabbare AF ...
---
Stämmer (fast de ska ju i fortsättningen som bekant heta Sony Alpha i stället för deras tidigare egentliga namn - Sony Alpha NEX).

NEX-5T och NEX-6 har PDAF On-Chip (ev. någon mer?). Liksom A7. :)

Men A6000 kommer att ha den hittills snabbaste autofokusen av alla Sonys spegellösa, hävdas det.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Stämmer (fast de ska ju i fortsättningen som bekant heta Sony Alpha i stället för deras tidigare egentliga namn - Sony Alpha NEX).

NEX-5T och NEX-6 har PDAF On-Chip (ev. någon mer?). Liksom A7. :)

Men A6000 kommer att ha den hittills snabbaste autofokusen av alla Sonys spegellösa, hävdas det.
Jo, marknadsföring är härlig! Även 1% snabbare är snabbare. Ingen förväntar väl sig att det skulle vara långsammare? Hade de sagt - snabbare än EM1 eller någat annat man kan jämföra med (och gärna specat med vilket objektiv och vilka omständigheter) hade det betytt mer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På bilderna ser det inte ut som att det skulle få plats någon bättre sökaroptik, så jag tror inte EVF:en är lika bra som i A7(r). Jag ser än så länge ingen anledning att byta min NEX-7 mot denna, men vi får väl se hur de färdiga specarna ser ut ...
Då får vi väl vänta ett tag till då :). Inte mycket nytt här inte. Ser mest ut som en NEX 6 MK II.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
VARENDA gång Sony lanserar en kamera med en ny sensor så hävdas det bestämt arr den ska vara bakbelyst.

Strunt.
Det finns ingen vits på så stora sensorer som aps- c med så låg upplösning som 24 megapixel. Det minimala utrymme man skulle spara på avstånd mellan pixlarna genom att vända på sensorn är så minimalt att det inte tillför något o h istället får man djupare brunnar vilket är ett större problem.

Det lämpar sig för de pyttesmå kompakt-sensorerna med hög pixeldensitet och objektiv med utgångspupillen relativt långt fram i förhållande till sensorstorleken.

Det kommer även i fortsättningen ryktas om exmor-r i kameror med stora sensorer. Det är bara att strunta i och inget man ska tro på.

Tycker den nya nex-6 (a.k.a. A6000) verkar rätt ok och naturlig evolution, men inget uppseendeväckande och lite tråkig. Små myrsteg i utv bara. Inget 4K video och inget annat speciellt heller. Lite bättre kontrastxokus tydligen.

Nu lite ot:
Att Sony skulle leverera en MF-kamera i DSLR-format ryntas det om, men knappast att de skulme ta fram en ny fattning igen.

DÄREMOT kan de absolut göra en enligt samma recept som rx1. Då är det bara ett specialgjort objektiv som behövs. 30-50/2.8 t.ex. skulle iofs bli stort och kan kräva lite större hus så den behöver inte ara en miniatyrkamera. Det var revolutionerande att de gjorde en kompakt med ff. En mf skulle smälla högre!

/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Såg en video som visade AF-hastigheten på A6000, och den verkar hänga med ganska bra vid 11fps och följning av ett rörligt motiv. Gissar dock att den inte är lika bra i dåligt ljus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet är väl detta:
De mest avancerade användarna av Sony aps-c E-mount kameror köpte NEX 7 som inte har någon vettig följande AF alls och flera av dessa lär äga objektiv utan AF som används med adapter p g a den initialt dåliga tillgången till bra E objektiv bl a. För dessa användare var ju inte snabb AF en prioritet. Nu tar man bort vad som kanske är den viktigaste och proffsigaste komponenten av det övre E-mount segmentet och signalerar, då A6000 är den nya värstingmodellen, att man inte prioriterar de avancerade användarna. Antagligen vill man tvinga dem att uppgradera till FF.

Aps-c E mount blir enklare kameror
FF E-mount och A-mount är för avancerade användare
Kommande aps-c A mount?

Så, om man ändå har äldre MF objektiv blir frågan om man byter till A7/r eller skaffar en annan adapter till Fuji och uppgraderar den vägen med annat märke?
 

afe

Aktiv medlem
Jag vill testa denna innan jag uttalar mig om den skulle vara en nedgradering från min sjua. EVF:en är visserligen lägre upplöst, men sägs visa bättre färger och ha bättre optik så den kanske går plus där ändå.

Jag använder främst AF-objektiv på min, så om autofokusen är så mycket bättre som Sony hävdar kan det vara värt att köpa denna - den är ju dessutom inte så förfasligt dyr.
 

afe

Aktiv medlem
Bytte rubrik på tråden eftersom där inte finns någon bakgrundsbelysning och det ska vara uppföljare till både NEX-6 och NEX-7

/Mod
 

afe

Aktiv medlem
Med tanke på att det inte händer så mycket i den här trådan kanske jag är den enda på FS som överväger att köpa den här kameran. Lite lustigt att SAR skriver att det är den hittills mest förbeställda spegellösa på Amazon med tanke på det svala intresset här :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Med tanke på att det inte händer så mycket i den här trådan kanske jag är den enda på FS som överväger att köpa den här kameran. Lite lustigt att SAR skriver att det är den hittills mest förbeställda spegellösa på Amazon med tanke på det svala intresset här :)
Nädå, jag överväger också den här.

Grejen är att det nu finns så himla många olika kameramodeller från en radda tillverkare som var o h en är bäst på sin grej, men man kan ju inte köpa allihop.

Själv är jag helt utan kamerasystem förutom min Nex-5N och en hel hög med Hexanon-objektiv. Sålde av alla Nikongrejerna med när jag gjorde mig av med D600an när problemen med den började uppdagas, så jag är helt fri att välja vad som helst oavsett objektivfattning och annat.

Har avvaktat lite just för att det kpmmer så mycket nytt o h bra hela tiden. Har varit inne på Canon 70D just pga den fina AF-fu ktio en i LiveView o h vid filmning, men med A6000 så verkar Sony vara ifatt faktiskt. Nästan lika bra/Lika bra/Något bättre, det är inte så noga, det är ändå milsvidd skillnad mot tidigare.

Å andra sidan finns ju nu Panasonic Lumix GH-4, vilken är mycket attraktiv på många sätt.

Sen vill jag fotocrafera med tele också och har bestämt mig för nya Tamron 150-600, men det är ju inte vettict på en sån här ka.era osv.

Alltså finns det inte en kamera som löser alla behov, utan man måste ha 2. Frågan är vilka.:)

Ganska nyligen bestämde jag mig för Sony A7 och Nikon D7100, men nu lutar det åt Sony A6000 och Nikon D610. Same/same fast tvärtom liksom.

Så alla dessa kameror har gett mig beslutsångest och gjort att jag inte kunnat bestämma mig för nån o h avvaktar lite till. Alltså om man vill fil.a, är det överhuvudtaget vettigt att köpa en y kamera nu som i te har UHD, om några månader finns väl en hel drös såna att välja mellan.

Intressant kamera som sagt, men inte heltäckande. A7 som inte har den här nya AF-tekniken kanske snart uppgraderas med en A8 som har det osv. Lite limbo-läge just nu, jag tror jag avvaktar lite till.

/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar som om Sony löst mycket av det jag irriterat mig på med NEX-7 i den här kameran, men måste förstås testa den innan jag bestämmer mig. Att gå upp till A7(r) skulle för mig bli ganska kostsamt eftersom jag då skulle behöva köpa nya objektiv (och än så länge finns varken vidvinkel eller porträttglugg).

Jag har fått resultat jag är mycket nöjd med med NEX-7, och den nya sensorn torde kunna prestera bättre tack vare mikrolinserna. Förhoppningsvis är den också bättre i dåligt ljus, men det vet vi förstås inte ännu.

En mycket viktig aspekt för mig är den nya EVF:en. Den är mindre och har lägre upplösning, men om den reagerar snabbare och har bättre optik kanske den totalt sett blir bättre ändå.

Vi får väl se helt enkelt :)
 

afe

Aktiv medlem
Det här var en intressant artikel på SAR tycker jag: http://www.sonyalpharumors.com/is-the-sony-a6000-superfast-hybrid-af-going-to-kill-the-slt-tech/

Om det verkligen är så att Sony fått till hybridfokusering ens i närheten av så bra som de säger så har den här utvecklingen gått betydligt snabbare än vad många trodde. För bara något år sedan hävdade en del att det inte ens skulle vara möjligt att få en spegellös kamera lika snabb som en DSLR med samma sensorstorlek.
 
ANNONS